De laatste anderhalve week een paar vrije uurtjes in de Transit gestoken.
Allereerst de ontsteking op orde gebracht, daar klopte niet heel veel van.
Nadat ik daarmee bezig was geweest, had ik ineens geen lampjes meer op het teller-unitje..
Hmm.. vreemd..
Tellerunit er maar uitgehaald, om op de stekker te kunnen meten.
Waar het moest kwam spanning, en massa was ook in orde..
Het had dus niks met de ontsteking, of mijn prullen eraan, te maken!
Beetje verder kijken, en al snel zag ik dat 1 spoor van het vel wat een `printplaat` voor moet stellen doorgerot was.
Roest ie niet van buiten, das roest het tellerunitje wel :}:p
Soldeer boutje erbij, draad van begin tot eind punt van het spoor, en voila!
Dat was opgelost.
Maar toen het dashbordje los en eruit was, zag ik wel dat er al vaker iemand heeft geprobeerd de bedrading `netjes te maken, en te repareren`.
Her en der wat bijgezet..
Al en met al, 1 grote bende!
Daar ben ik nu nog mee bezig.
Heb wel de bedrading van de ruitensproeier vernieuwd. De rest werkt, dus kan al rijdende. En ruitensproeiers zijn handig, tijdens het rijden.
Dus een stukje uit een oude donor-Granada-kabelboom gaf de uitkomst. Dat in de Transit gezet, netjes ingetaped, en dat werkt nu weer.
Vandaag begonnen aan de versnellingsbak.
Zoals ik al melde bij koop, gaf de huidige wat herrie.
Paar weken terug bij een bekende een andere bak opgehaald.
Vandaag mijne eronderuit gepruld.
Het deksel waar de pook op zit was bij de nieuwe bak anders en wat beschadigd, dus deze moest overgezet worden.
Dat werd iets meer werk..
Het schakelmechanisme zit in die deksel. Maar in de bak, was het tandwiel, en de sleuf waar de selector van de achteruitversnelling in komt anders. Dus dat ging niet zomaar in elkaar.
Heb het deksel en schakelmechanisme uit elkaar gehaald.
De selector gewisseld..
(Je kan zien dat de ene breder is dan de andere).
en alles weer in elkaar gezet.
Erna nog even het koppelingshuis omgezet, i.v.m andere bediening van koppeling. (Bak komt uit latere Transit Mk1, die hebben een trekkende koppelingskabel, en de vroege Mk1 zoals mijne, hebben een duwende stang die tegen de koppelingshevel duwt).
Alles in elkaar, bak gemonteerd.
Eind van de Vrijdag, morgen wel weer verder.
Vandaag (zaterdag):
Na montage van de aandrijfas, de bak gevuld met verse olie, het koelsysteem gevuld met verse vloeistof en een nieuwe radiateurdop erop, kon ik gaan proefrijden!
En hulde! Een bak die geen herrie maakt! Dat scheelt veel in geluid, en brengt meer vertrouwen in de betrouwbaarheid van de bus.
Thanks Michel nog voor de bak. Was ff wat ombouw werk, maar dat is altijd nog beter dan herrie alsof ie elk moment kan vastlopen.
Erna samen met maatje verder gegaan aan andere dingen.
Diverse dingen werkten niet meer, miste onderdelen, of waren kapot.
De kachelblower deed niks. Ten eerste omdat de schakelaar miste :S
Rechtstreeks spanning op de motor zette werkt ook niet, al hoorde je wel dat ie iets wilde doen.
Alleen via een gat wat smeermiddel erop spuiten hielp zoals verwacht niet, dus de kachel maar uit elkaar gehaald.
Na een half bos aan bladeren en takjes wat eruit viel, bleek het motortje vast te zitten.
Deze los gemaakt, gesmeerd, en voila!
Kachel+huis meteen helemaal schoongemaakt, en weer terug gezet.
Een schakelaar gemonteerd, bedrading netjes aangesloten en gezekerd, en ik had weer een kachelblower.
Toen de binnenverlichting. De schakelaartjes in de A-stijlen waren gewoon vergaan. Ik wist dat ik nog 2 nieuwe had, dus dat probleem was snel opgelost, en nu kan ik ook s`avonds weer wat zien tijdens instappen.
Verder nog een paar technische dingetjes gedaan:
-Kingpin`s met de vetspuit voorzien van wat vers vet.
-Oliedruk schakelaartje vervangen (lampje op dash werkt nu weer).
-Diverse scharnieren en sloten gesmeerd.
-Wat bedrading netjes gemaakt (ingetaped, kroonsteentjes vervangen door soldeerwerk, etc etc.)
Al met al, 2 productieve dagen.
A.s dinsdag een goede stoel op halen, in de juiste kleur.
Dan rechts nog het nieuwe deurpaneeltje monteren, en cabine opnieuw in de verf. Dan is dat voorlopig even klaar.
Dan eens gaan kijken hoe of wat, voor de buitenkant!