Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu zo dec 08, 2019 4:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2019 21:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za nov 30, 2019 21:16
Berichten: 4
Goeienavond iedereen,

Ergens blijk ik een Ford afwijking te hebben. Na een tijdje een Taunus te hebben gehad, betrap ik mezelf erop dat ik steeds vaker naar een Escort mk3 zit te kijken. De simpelheid van een 1.1 of 1.3 spreekt me wel aan.... het vermogen me iets minder.Zijn er algemene upgrades of motorwissels die vaak worden uitgevoerd ?

Alvast bedankt!

Groeten Jurian


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: za nov 30, 2019 22:48 
Offline
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6307
Woonplaats: Twijzel
1.6 CVH is natuurlijk een makkelijke keuze maar Zetec past ook op de originele motorsteunen. Wat voor vermogen wil je? Een beetje sneller om goed met het verkeer mee te komen of wil je er een snelle auto van maken?

De 1.1 vind ik heel fijn rijden (en zuinig, 1:19) maar is echt irritant traag als je van wat doorrijden houd. Daar had ik persoonlijk geen moeite aan verspild.

_________________
-- Marco
Mk1 Orion 1.8 Zetec
Mk1 Orion 1.6
Mk3 Orion 1.3
Mk5a Escort RS2000
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 1:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 489
Ff tussen door, blij 't lezen dat uw auto (1:19)rijdt,ik zei in Barneveld d mijne (1:20) ik meet dit zo vaak tussen Venlo en Bochum wel met variabele snelheden tussen 100 en 190 p/u, alleen last van d wind. (cabrio)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 9:21 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 667
Woonplaats: ver weg
Bij een Mk3 is de 1.3 ook de CVH motor, en die zijn prima vlot.

_________________
Afbeelding
Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Escort Mk3 1.6 Cabrio 1984 (RIP)|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 Van 1.8D 1989|Tomos S24 70cc 1992


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 9:49 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr mei 11, 2012 22:17
Berichten: 269
Woonplaats: NI-JLUUS'N Forddorp bij uitstek
Wat voor Taunus heb je gehad?
Heb er momenteel meerdere in bezit.

Vd week heb ik een '84er gekocht met 1.6 automaat.
Dat is best wel vlot, heb eerder wel eens met een 1.1 en 1.3 gereden, die liepen ook wel prima.

_________________
Taunusdriver aus der Sallandsche Heimat

'62er Thunderbird
'70er Ford P7B V6
'72er Taunus 1.6
'75er Taunus 2.0
'78er Granada kombi
'84er Escort 1.6 L
'93er Sierra GT kombi


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 11:53 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 771
Woonplaats: Eindhoven
Welkom Jurian!

Als je bij de originele escort mk3/4 motors wil blijven kun je kijken om een twin carb 1.6 CVH of 1.6 Turbo blok er in te leggen.
De meeste latere Zetec blokken passen zonder al te veel moeite wel, maar kosten iets meer werk om passend te maken.

hoeveel pk zou je er ongeveer in willen hebben?

_________________
-Sander

1990 Escort 1.4i CL 1982 Escort 1600i 1985 Escort 1.6 L

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 21:48 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za nov 30, 2019 21:16
Berichten: 4
ZeroLWD schreef:
1.6 CVH is natuurlijk een makkelijke keuze maar Zetec past ook op de originele motorsteunen. Wat voor vermogen wil je? Een beetje sneller om goed met het verkeer mee te komen of wil je er een snelle auto van maken?

De 1.1 vind ik heel fijn rijden (en zuinig, 1:19) maar is echt irritant traag als je van wat doorrijden houd. Daar had ik persoonlijk geen moeite aan verspild.


1 op 19?! Nief verkeerd voor een oud beestje. Als ik op den duur een Escortje zou aankopen dan zou t echt een leuke daily worden. Dus een redelijk goedkope swap om lekker met 't verkeer mee te komen en niet direct 1 op 10 te rijden ;) . Ik heb al een avondje in de projecten zitten kijken, ik zie dat er in ieder geval zat geknutseld wordt! Vervangen van de vv carb voor een weber, zit daar leuke winst in ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 21:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za nov 30, 2019 21:16
Berichten: 4
Taunusdriver schreef:
Wat voor Taunus heb je gehad?
Heb er momenteel meerdere in bezit.

Vd week heb ik een '84er gekocht met 1.6 automaat.
Dat is best wel vlot, heb eerder wel eens met een 1.1 en 1.3 gereden, die liepen ook wel prima.


Een tc2 met 2.0 v6. Lekker geluid en onwijs relaxt. Het dakraam met tijsoriginele windspoiler was een goeie optie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 21:54 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za nov 30, 2019 21:16
Berichten: 4
Lynxified schreef:
Welkom Jurian!

Als je bij de originele escort mk3/4 motors wil blijven kun je kijken om een twin carb 1.6 CVH of 1.6 Turbo blok er in te leggen.
De meeste latere Zetec blokken passen zonder al te veel moeite wel, maar kosten iets meer werk om passend te maken.

hoeveel pk zou je er ongeveer in willen hebben?


Moa 800 kg wegen ze ongeveer.... 100 pk moet je wel redelijk mee kunnen komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 22:19 
Offline
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6307
Woonplaats: Twijzel
als daily ga je met een 1.1 een hoop mensen irriteren omdat ze zo traag zijn. Je moet er overigens ook niet harder dan 100 mee willen rijden. Ook meer onderhoud ivm kleppen en contact puntje stellen.
Voor een leuke daily zou ik het bij een 1.6 CVH houden. Komt goed van z'n plek en als het moet kan je er nog wel meer uithalen. De 1.6 carb die ik hier heb staan heeft me positief verrast.
Als je bij een motorwissel gaat van carb naar injectie, zou ik zeker een Zetec overwegen. Dat is dan niet veel moeite extra.

_________________
-- Marco
Mk1 Orion 1.8 Zetec
Mk1 Orion 1.6
Mk3 Orion 1.3
Mk5a Escort RS2000
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motorupgrades mk3
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 22:45 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 771
Woonplaats: Eindhoven
Als je een 1600 neemt met N Weber carb ipv VV, en eventueel een snelle nokkenas haal je de 100 pk wel, minimale kosten en als je je n beetje in kan houden haal je de 1:16 nog wel.
Met mijn 1.1 heb ik 1:22 gehaald, ondanks zn traagheid vond ik m wel erg leuk rijden!

_________________
-Sander

1990 Escort 1.4i CL 1982 Escort 1600i 1985 Escort 1.6 L

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling