Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu wo aug 05, 2020 14:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2020 19:24 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 985
Domme vragen bestaan niet, het is juist dom om het niet te vragen en dan zonder wijsheid ( dom ) te blijven..

Het zal wel niet zo zijn, maar stel dat er geen olie in zit, dan schakeld ie niet zo lekker..

Zelf kan je er vast naar kijken..

Op het midden van de bak zit een inbus.. Dat is voor aftappen en bij vullen..
Als je de schroef eruit haalt moet de olie er ( een beetje) uitlopen ..
Dat is het juiste niveau..

Zelf checken is makkelijk..
Schroef eruit..
pakt een stukje electra kabel...
Duwt dat in het gat..
Dan zie je wel aan die kabel hoe lang het duurt voor dat je er olie op ziet..
Zit er gelijk olie op als je ´m ( vertikaal ) naar beneden duwt, is het goed..
Zit er na 3 cm pas olie op, zit er te weinig in..( zou dan verversen )

_________________
MK4 XR3i Cabrio 1988
Mk3 1600 L automaat 1985


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: di jul 28, 2020 1:16 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1004
Beste Johnny
bedankt voor j reactie cq advies,
Morgen om 13u mag ik bij de garage komen, dan beginnen we met
stap 1. Vbak olie controle, mocht het niveau goed zijn dan
Stap 2. Drukgroep enz
Het mooiste van is, dat ik mag mee kijken in de garage zelf, zo kan ik nog wat/bij leren.
Bij ons mag ik niet zomaar klussen op straat, auto wassen is uit den boze.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: di jul 28, 2020 20:29 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 1150
Woonplaats: Eersel
johnny winter schreef:
Domme vragen bestaan niet, het is juist dom om het niet te vragen en dan zonder wijsheid ( dom ) te blijven..

Het zal wel niet zo zijn, maar stel dat er geen olie in zit, dan schakeld ie niet zo lekker..

Zelf kan je er vast naar kijken..

Op het midden van de bak zit een inbus.. Dat is voor aftappen en bij vullen..
Als je de schroef eruit haalt moet de olie er ( een beetje) uitlopen ..
Dat is het juiste niveau..

Zelf checken is makkelijk..
Schroef eruit..
pakt een stukje electra kabel...
Duwt dat in het gat..
Dan zie je wel aan die kabel hoe lang het duurt voor dat je er olie op ziet..
Zit er gelijk olie op als je ´m ( vertikaal ) naar beneden duwt, is het goed..
Zit er na 3 cm pas olie op, zit er te weinig in..( zou dan verversen )


Bedenk wel even dat jij het nu over de BC5 versnellingsbak hebt, die is anders dan de MTX75 die in Xaverio's auto ligt.
Hoewel dit verhaal voor de meeste bakken klopt, geld ie niet voor allemaal.
De vroege mk3 BC bakken horen bijvoorbeeld een oliepeil te hebben van 5 tot 10mm onder de vuldop, aldus de vraagbaak. de latere bakken van 0 tot 5 mm onder het vulgat.
voor de MTX75 zou het kunnen dat hier een andere waarde voor geld.

Zelf gebruik ik een kleine inbus-sleutel om het niveau te meten, die kun je namelijk beter haaks in de vloeistof dippen dan een stuk draad.

_________________
-Sander

1990 Escort 1.6i CL 1982 Escort 1600i 1985 Escort 1.6 L

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: wo jul 29, 2020 2:18 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1004
Sander bedankt voor je reactie

U verduidelijkt/beschrijft/verwoord het heel goed, volgens het fecn forum en mijn naslag werk en alle instructies boeken, zijn er verschillende vbakken, de mijne is een

mtx75

In de rs2000 en xr3i zitten deze vbakken.
Vandaag na 13u wordt het duidelijk voor mij.(probleem)
Morgenochtend, maak ik een top verslag, ok


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: wo jul 29, 2020 16:40 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 985
Dank Lynxified voor deze specifieke uitleg...
Ik bedoelde eigenlijk zo´n electradraad met koper erin..( harde koperen kern )
Die kan je mooi haaks buigen..

Het was ook maar een richtlijn om te kijken hoever die olie zit..
Het zal wel niet het probleem zijn, maar soms kan iets kleins wat over het hoofd gezien wordt een oplossing bieden...

En bij mij moet er 75W90 in, dat zal dan bij X ook wel anders zijn..

_________________
MK4 XR3i Cabrio 1988
Mk3 1600 L automaat 1985


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2020 1:52 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1004
Beste Johnny en Sander,
jullie beiden hebben het deels goed, toppie.

Johnny, jou uitleg was goed, alleen tjekken inhoud vbak olie, gebeurt anders van een mtx75

Sander, jij hebt gelijk, wel bij een mtx75, een grote inbus.

Doubled, ik heb Uw raad opgevolgd, heb vertrouwen in je garage,ik mocht mee in de garage en brainstormen over het probleem, ok

De monteur kon de auto, niet in zijn 1e zetten om de brug op te gaan, achter uit ook niet, wat was ik toch dankbaar en blij, dat het probleem zich voor deed, ik nam het sturen over enz vbak olie controle, bij het los draaien dopje, vloeide gelijk, mooie helder paarse olie naar benee, gelijk dicht gedraaid, stap 1 prima.

Nu gaan Ford en ik (fecn) brainstormen, oorzaak cq probleem 1e en achter uit ok
Ik vervolg dit verhaal, in topic Algemeen Corona, anders wordt het te lang in dit topic, dit is wel Ontopic


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2020 6:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2436
xaverio1957 schreef:
Stap 1 vbak olie, prima, zie Topic motor.
Stap 2 drukgroep controle,
Het probleem doet zich alleen voor bij echte warme motor, koppelingsplaat is giga, attent, geen slip enz
Synchroomringen kan het niet zijn, denken we, want bij normaal gebruik, werken alle versnellingen.

Mochten jullie nog ideeën hebben, schroom niet, draag ze aan, alles is welkom, bvd

Dit gaat gebeuren, nu
Zweet, neen dit was meer dan zweten, er waren druppels bij, maw keerringen tussen motor en vbak, nu gaan ze keerringen enz op zoeken, maw mijn vbak wordt open gegooid, zodra de onderdelen binnen zijn en dan misschien het tackelen van 1e en achter uit versn.

Ik krijg ook een ingeving als Jomanda (waarzegster)
Deze oorzaak, kan ook te maken hebben met de ophanging, want dit gebeurt alleen als d motor en vbak hard moeten werken.


Goed om te lezen dat de bak olie op peil is en er goed uit ziet. Dat doet vermoeden dat er intern in de bak geen problemen zijn.

druppels tussen de bak en de motor kunnen uit de versnellingsbak of de motor komen. In beide gevallen moet de bak achter de motor weg om deze te vervangen. Mijn ervaring is alleen dat dit geen probleem bij het schakelen veroorzaakt behalve dat de koppeling gaat slippen vanwege olie op het oppervlak. En als dit wel tot een probleem zou leiden dan moet dit in alle versnellingen zijn want in dat gedeelte van de bak zitten helemaal geen componenten van de specifieke versnellingen.

Ook je redenatie dat de motor en bak hard moet werken gaat niet op. het in zijn eerste versnelling of achteruit zetten gebeurt vanuit stilstand. Dan is de motor, de bak en de ophaning in rust. Als het in de ophanging zit dan zou je eerder problemen hebben tijdend tijdens op en terug schakelen waarbij de motor kantelt.

Ik zou eerst het schakel mechanisme en de kruiskoppelingen in de schakelstangen laten nakijken. En houd er rekening mee dat vele ford modellen een soortgelijk euvel hebben. Ik heb al tig verschillende fordjes gehad en allemaal hebben ze het probleem dat ze zo nu en dan slecht in de achteruit willen en dan gaan ze vaak ook niet meer lekker in de eerste versnelling, als je tot stilstand gekomen bent. Zet je hem dan even in neutraal en geef je een beetje gas gaat het daarna probleem loos.

Persoonlijk zou ik gaan voor:

1: nalopen schakel mechanisme onder de vloer of er geen ophoping van rotzooi in het bakje zit en alles vrij loopt
2: nalopen van de kruiskoppelingen van het schakel mechanisme of deze soepel bewegen
3: opnieuw afstellen van het schakel mechanisme

kijk hier maar eens hoe het eruit ziet

https://ford.7zap.com/en/car/83/6.3515, ... 1/75425/#2

op stang met nr 3 zitten 2 kruis koppelingen, op stang nr 4 zit een rubber dat op de bak komt. In bakje nummer 15 wordt de schakel stok verbonden met stang 3.

dit alles zit in de buurt van de uitlaat en als het warm wordt zet metaal uit en heb je kans dat dit niet lekker meer werkt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2020 7:46 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1004
Dank U wel Doubled
voor tekst, uitleg/Ford. Zap enz
Wat een opluchting, nu heb ik een beeld intern en extern ivm warmte schild enz.
Ik denk ook aan de kruiskoppeling en schakelmechanisme.
Het moment dat Ford, de keerringen heeft gevonden, dan gaat de vbak open, dan mag ik erbij zijn, dan neem ik ook uw uitleg mee, want de monteurs staan open voor fecn ideeën.
Wordt vervolgd
Resumé bedankt cq many thanks.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2020 9:07 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1004
Zweet was, motor olie officieel ok
Tussen motor en vbak


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mk5 xr3i 92 18 16v 130 ps/rs2000 91 versnellinsbak
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2020 17:03 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 985
Inderdaad fijn, dat de olie in orde is...
Kan je dat vast wegstrepen, kleine druktemaker.. :lol:
En stapje voor stapje naar het volgende..

( zo zie je maar, we denken allemaal mee..!! )

_________________
MK4 XR3i Cabrio 1988
Mk3 1600 L automaat 1985


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling