Hoi allen,
Ik heb 2 weken terug een escort mk7 cabrio gekocht uit 97. Heeft nu 162k op de teller staan en is een opknapper.
Nu heb ik het volgende probleem. De auto houd behoorlijk in en komt amper op de 120 km/h. Trekt ook niet super door tot de 80 (behalve versnelling 1 en 2). Boven de 80 is het echt rampzalig en heb je echt een stukje nodig waar je naar beneden rijd, anders kom je niet op de 120. Wanneer er een lange tijd met volgas is gereden en je wilt daarna weer vanuit stilstaand wegrijden, dan begint die te hikken en zakt die behoorlijk terug in toeren en moet je ook echt toeren maken om hem aan te houden. De auto draait stationair perfect. Koud of warm maakt geen verschil.
Ik heb zelf al een paar dingen gedaan zonder geluk. Zo heb ik een nieuw brandstoffilter onder de auto gehangen. Het gasklephuis al eens flink gereinigd, dit opent en sluit goed. Dit was aardig smerig van binnen. De Vacuüm slangen gecontroleerd dmv remmenreiniger rondom te spuiten, hier reageerde de auto totaal niet op. Ook niet rond het blok. Al eens de LMM losgehaald en een stukje gereden, hier was geen verschil. Zelfde geld voor de lambdasonde in het begin van de uitlaat.
Ik weet niet zeker of dit de juiste manier is om te testen, maar heb het wel zo geprobeerd omdat die normaal gesproken op een noodtoestand zou gaan rijden.
Als laatste heb ik nieuwe bougies erin gedraaid en daar een tijd mee gereden (zeg 1.5 week). Dit maakt verder geen verschil. maar heb na een poosje te rijden de bougies er eens uitgedraaid en ze zijn allemaal nog steeds spierwit met een klein zwart rondje op het eerste stuk van de tap. Er is verder geen spoor van verbranding of smelting, dus ze zijn gewoon nog goed. Dit duid neem ik aan op een arme menging? Zo is het voor scooters namelijk wel altijd geweest.
Ik hoop dat jullie eventueel nog wat tips weten waar ik voor kan gaan kijken, aangezien ik niet alles wil vervangen om er vervolgens achter te komen dat het nog niet is opgelost
Ik heb ook nog een piepend geluid wat rechts voor vandaan komt (koelvloeistof kant). Dit is gebeurd nadat het blok eens oververhit is geweest (optijd achter gekomen gelukkig) Zat een scheur in de radiateur slang waardoor mn koelvloeistof op is geraakt. Na vervangen van de slang en bijvullen KVS met water rijd de auto weer en zit de temperatuur weer goed (Probleem inhouden uiteraard niet opgelost). Maar nu maakt de auto na opgewarmt te zijn een piepend geluid bij ongeveer halfgas en boven de 2k toeren. Het gaat steeds harder piepen naarmate je het gas verder induwt en dus hoger in de toeren komt. Als je dan bv op de 2.7k toeren rijd en je laat het gas bijna helemaal los, is het geluid ook weg. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Met vriendelijke groet,
Maarten