Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu zo mei 05, 2024 3:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 16:29 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 18, 2015 16:01
Berichten: 26
Hoi allen,

Ik heb 2 weken terug een escort mk7 cabrio gekocht uit 97. Heeft nu 162k op de teller staan en is een opknapper.

Nu heb ik het volgende probleem. De auto houd behoorlijk in en komt amper op de 120 km/h. Trekt ook niet super door tot de 80 (behalve versnelling 1 en 2). Boven de 80 is het echt rampzalig en heb je echt een stukje nodig waar je naar beneden rijd, anders kom je niet op de 120. Wanneer er een lange tijd met volgas is gereden en je wilt daarna weer vanuit stilstaand wegrijden, dan begint die te hikken en zakt die behoorlijk terug in toeren en moet je ook echt toeren maken om hem aan te houden. De auto draait stationair perfect. Koud of warm maakt geen verschil.

Ik heb zelf al een paar dingen gedaan zonder geluk. Zo heb ik een nieuw brandstoffilter onder de auto gehangen. Het gasklephuis al eens flink gereinigd, dit opent en sluit goed. Dit was aardig smerig van binnen. De Vacuüm slangen gecontroleerd dmv remmenreiniger rondom te spuiten, hier reageerde de auto totaal niet op. Ook niet rond het blok. Al eens de LMM losgehaald en een stukje gereden, hier was geen verschil. Zelfde geld voor de lambdasonde in het begin van de uitlaat.

Ik weet niet zeker of dit de juiste manier is om te testen, maar heb het wel zo geprobeerd omdat die normaal gesproken op een noodtoestand zou gaan rijden.

Als laatste heb ik nieuwe bougies erin gedraaid en daar een tijd mee gereden (zeg 1.5 week). Dit maakt verder geen verschil. maar heb na een poosje te rijden de bougies er eens uitgedraaid en ze zijn allemaal nog steeds spierwit met een klein zwart rondje op het eerste stuk van de tap. Er is verder geen spoor van verbranding of smelting, dus ze zijn gewoon nog goed. Dit duid neem ik aan op een arme menging? Zo is het voor scooters namelijk wel altijd geweest.

Ik hoop dat jullie eventueel nog wat tips weten waar ik voor kan gaan kijken, aangezien ik niet alles wil vervangen om er vervolgens achter te komen dat het nog niet is opgelost :)

Ik heb ook nog een piepend geluid wat rechts voor vandaan komt (koelvloeistof kant). Dit is gebeurd nadat het blok eens oververhit is geweest (optijd achter gekomen gelukkig) Zat een scheur in de radiateur slang waardoor mn koelvloeistof op is geraakt. Na vervangen van de slang en bijvullen KVS met water rijd de auto weer en zit de temperatuur weer goed (Probleem inhouden uiteraard niet opgelost). Maar nu maakt de auto na opgewarmt te zijn een piepend geluid bij ongeveer halfgas en boven de 2k toeren. Het gaat steeds harder piepen naarmate je het gas verder induwt en dus hoger in de toeren komt. Als je dan bv op de 2.7k toeren rijd en je laat het gas bijna helemaal los, is het geluid ook weg. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Met vriendelijke groet,
Maarten


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 16:39 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
Hoi Maarten, heb je de bobine en kabels al eens vervangen? Misschien dat hier je probleem zit!
Het gepiep zal waarschijnlijk erges bij de looprollen van de multiriem vandaan komen, misschien ontstaan door de koelvloeistof die eroverheen is gelopen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 17:23 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Het is altijd lastig advies geven zonder de auto gezien of gehoord te hebben. het zou kunnen dat de uitlaat verstopt zit (het is meestal de katalysator) waardoor je problemen hebt. Je zou ook een compressie test kunnen doen om te kijken of je geen lekkende kleppen hebt of iets dergelijks waardoor je veel vermogen verliest. Een andere optie is brandstofdruk meten, heb je genoeg druk en werkt de druk regelaar op de injectie rail goed. Is je luchtfilter niet verstopt of extreem vuil waardoor je niet genoeg lucht naar binnen krijgt. Dit zijn allemaal makkelijk te controleren dingen die je zonder te veel kosten te maken kan nakijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 19:08 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 18, 2015 16:01
Berichten: 26
Hey,

@Niek. Ik heb de bobine en kabels nog niet vervangen. Wel wou ik laatst de auto eens uit laten lezen. Die aansluiting zit rechts onder bij de bijrijders kant. Bij de garage kregen ze alleen de foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kon worden. Hij had het met een klein kastje uitgemeten, niet met een laptop oid. Zou dat kunnen betekenen dat de ecu kapot is? Kan het kwaad om eens dat kastje te resetten en dan nog eens proberen uit te lezen?

De koelvloeistof lekte in het midden van de auto de radiateur slang met 3 uiteindes. Volgens mij zit die multiriem verder naar links als je voor de auto staat. En mocht dit t wel zijn, hoe kan je die het makkelijkst schoonmaken zodat dat gepiep stopt?



@DoubleD. Ik zal morgen als ik weer rij eens een geluidsfragment opnemen van de auto. Naar mijn gevoel is het geluid niet veel anders als dat het zou moeten zijn. Hoe kan je zo een compressie test uitvoeren? Om de druk te meten moet ik wel richting een garage. De monteur hier verderop in de straat waar ik wel eens wat spullen van leen, heeft geen druk meter. Luchtfilter is wel schoon trouwens. Die heb ik in het begin al schoongemaakt met het schoonmaken van de auto zelf. Gewoon uitgeblazen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 21:55 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2011 18:45
Berichten: 1963
Woonplaats: Wouterswoude
De slang die van de waterpomp naar de radiator loopt?

_________________
Rienk

MK5a Escort RS2000
Mk7 Escort Formule 1
Mk3 Mondeo 2.2 tdci volledig ST uitgevoerd


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 22:38 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 18, 2015 16:01
Berichten: 26
Ja, dat zal die dan zijn denk ik. Je hebt 1 aansluiting bovenin bij de radiator, 1 die tussen het blok gaat in het midden en de nog 1 helemaal onderin het blok. ook van onder aansluiten. Het slangetje die in de radiator ging die was gescheurd. En die zit ongeveer in het midden van de auto vooraan net achter het frame van de voorbumper. Dat vloeistof spoot eigenlijk rechtstreeks op het blok en de rest van de slang.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 22:40 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
Koppakking nog wel goed na het oververhit zijn?
Verbruikt die nu koelvloestof of olie?

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 9:17 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 18, 2015 16:01
Berichten: 26
Koppakking is voor zover ik weet nog goed. Heb het eens getest door mn hand op de opening van het koelvloeistof reservoir te houden en de auto vervolgens te starten en 2x gas te geven en uit te zetten. Niets geen druk. Geen witte smurrie aan de pijlstok en de dop. Koelvloeistof ziet er nog goed uit. Ook is het blok niet nat van eruit lopende olie of kvs. Zie ook nooit iets onder de auto liggen.

Olie is niet echt minder geworden de laatste tijd. Heb het nog wel een gecontroleerd. KVS is wel iets minder geworden sinds bijvullen. Maar zou dat een langere tijd aan moeten zien of het echt daadwerkelijk veel minder word. Het is trouwens ook meer water dan KVS, maakt dat veel verschil?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 9:45 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
En je injecor is ook nog schoon? Preventief schoonmaken met dat spul dat je in je tank moet gooien kan nooit kwaad.
Te koop bij gamma in het auto gedeelte de paarse fles.
En als dat niks helpt zoals de rest zegt een lek/ccompresie test uitvoeren

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 9:57 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 18, 2015 16:01
Berichten: 26
De injector nog niet bekeken, zal eens zo een fles aanschaffen. Hoeveel liter benzine moet er minimaal inzitten. Liefst zo min mogelijk om dat spul eerder te laten werken.

Het kan verder dus niets met de ontsteking te maken hebben? Lijkt mij ook niet logisch aangezien de bougies wit zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 10:53 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
Je kan ze natuurlijk testen. De bougie eruit draaien en op het ijzer van je blok houden. Wel vasthouden aan de mantel van de kabel
EN HEEL BELANGRIJK JE ZEKERING VAN DE BRANDSTOF ERUIT
anders krijg je een grote schok. Niet doen als je een hartstoornis heb oid

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 17:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
als het injectoren zouden zijn dan gaat een flesje reiniger niet helpen bij een kwaal zoals hij omschrijft. Misschien stomme vraag maar heb je hem met dit probleem gekocht of is het opeens gebeurd? Wanneer is de distributie riem gedaan en is die niet een paar tandjes versprongen dan is de ontsteking ook vreselijk verkeerd?
Ben je als eens bij de garage geweest voor een co meting dan weet je meteen of die rijk of arm staat stationair en op toeren (wel onbelast).

voor een compressie test heb je en compressie meter nodig. Dat is een apparaatje wat je in het gat van de bougie stopt. Het handigst is om het even met 2 man te doen. zorg ervoor dat de voeding van de ontsteking is zodat die niet aanslaat. (stekker los van de dis bobine is voldoende).
1 persoon houd de meter vast terwijl de andere de auto start in zijn vrij met het gaspedaal helemaal naar beneden. even goed doorstarten en dan zal de meter een waarde aangeven. Voor benzine motoren moet deze meting ongeveer boven de 9,5 bar zijn en de meting per zuiger mag onderling niet veel meer dan 10% schelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 19:17 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 18, 2015 16:01
Berichten: 26
Dit probleem zat al in de auto met aanschaf. Er is bij aanschaf niet aangegeven dat de distririem vervangen is geweest. Dit is waarschijnlijk dus ook niet gebeurd. Heeft nu 162k op de teller staan. Hoe kan je zien of de distri riem versprongen is? Mocht die vervangen moeten worden zal ik de monteur hier een straat verderop om hulp vragen.

Ik ga morgen vroeg eens rondbellen of ik morgen eventueel bij een garage terecht kan voor een co meting en compressie meting. De kastjes voor beide metingen heb ik namelijk niet. Kan het kwaad om ook de ecu eens te resetten? Dan kan ik direct daarna laten testen of die wel weer uitgelezen kan worden.

Wat voor een CO waardes zijn goed?

Bij een scooter was die compressie test altijd makkelijk. Bougie eruit hand erop en kicken maar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 21:13 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
de ecu kan je resetten, door de accu spanning er een nachtje af te laten. uitlezen van de ecu gaat niet lukken de escort heeft zover ik weet geen obd aansluiting wellicht alleen een stekker waarmee de ford dealer via ford specifieke uitlees apparatuur nog wat kan zien maar het zal heel beperkt zijn.

Om te zien of de distributie niet versprongen is zal je de kappen moeten verwijderen en de motor met de hand op tijd zetten. Er zitten merktekens op de krukas en nokkenas pulley's deze moeten alle op de merktekens staan. staan ze dit niet dan is de riem versprongen.

co stationair max 0.5% van 2000 tm 3500 rpm max 0.3% let ook goed op de lambda waarde of deze mooi in de buurt van 1 blijft.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je deze auto hebt gekocht. Niet rot bedoelt maar je doet voorkomen of je nog veel moet leren van de auto techniek en toch koop je een auto met een behoorlijk vervelend probleem wat misschien wel heel veel geld kan kosten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inhouden van een Escort mk7 cabrio 1.6i zetec
BerichtGeplaatst: za jun 20, 2015 0:12 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 18, 2015 16:01
Berichten: 26
Ik haal zo dalijk nog even de spanning ervan af. Ja er zit aan de bijrijders kant onderin zo een aansluiting. Maar zou zomaar kunnen dat het daarom niet uit te lezen is inderdaad :)

Ik ben vroeger veel met scooters bezig geweest en dit is een echte hobby van mij geworden destijds. Dit wil ik nu weer leren voor de auto's aangezien ik het ook gewoon leuk vind om te doen.

Vrienden van mijn ouders zijn naar Duitsland verhuist en moesten van de auto af aangezien ze een duitser zijn gaan rijden. De auto heb ik over kunnen nemen voor 150 euro. Als het motor probleem is opgelost, is de auto in goede conditie. Elektrische ramen voor/achter, elektrisch dak, elektrische spiegels. Prima auto verder. Zitten een paar minimale roestplekjes en ga ik zelf wegwerken. Mocht t te duur worden, dan heb ik iig zelf nog wat kennis opgedaan met auto's. Dan gaat die gewoon of simpel op marktplaats als sloopauto of richting de sloop.

Ben zelf 21 en heb nog aardig wat jaartjes te gaan met auto's indd :) Liever nu leren en later een hoop centen besparen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling