Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu ma apr 29, 2024 16:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: motor
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2015 15:52 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo dec 10, 2014 20:02
Berichten: 10
hoe vervang ik de klepseals van een mk3 1100 laser graag duidelijke uitleg eventueel met foto,s.groetjes


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2015 15:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
cvh of ohv?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor
BerichtGeplaatst: vr jul 03, 2015 22:26 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo dec 10, 2014 20:02
Berichten: 10
Chv het is een mk3 1100 laser bj.1985


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2015 6:07 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
het is relatief simpel om te doen. Je hebt wel wat speciaal gereedschap nodig zeker als je de rubbers wilt wisselen met de kop nog op het onderblok.
benodigd:
- standaard gereedschap set(doppen)
- compressor
- speciaal gereedschap om vanuit de bougie opening druk in de cilinder te zetten
- speciaal gereedschap om de klepveer in te drukken
- (niet nodig wel handig) speciale tang om klepsteel rubber te verwijderen
- magneet op een pen
- bakje om kleine onderdelen in te bewaren

Let op er zitten een aantal olie kanalen in de cvh kop welke meteen naar het carter verdwijnen. Als je wat laat vallen hierin (vaak de borgjes van de kleppen) dan ben je hem kwijt.

stappen (uit mijn hoofd)
- haal het kleppendeksel los
- demonteer de nokkenas volgers (tuimelaars) en leg ze op volgorde (let op het rechthoekige plaatje wat onder de nokkenas volger zit)
- demonteer de bougie van de cilinder die je wilt doen
- verdraai de krukas zo dat de zuiger op zijn hoogste punt staat
- monteer het speciale gereedschap om druk in de cilinder te kunnen zetten en sluit de compressor aan.
- pak een dop die goed op de klepveer past (er dus niet overheen) en sla met de hamer op de dop hierdoor schrikken vaak de borgjes van de klep goed los.
- gebruik het speciale gereedschap om de klepveer in te drukken (wijst zichzelf)
- pak met de magneet de 2 borgjes weg
- ontspan de klepveer en verwijder hem (leg hem weg zoals die erop zat)
- verwijder de oude klepsteel rubber en monteer de nieuwe. De oude kunnen heel vast zitten (vandaar de tang) en de nieuwe moet je soms voorzichtig op zijn plek tikken gebruik hiervoor een goed passende lange dop en wat vaseline.
- plaats de klepveer weer terug
- gebruik het speciale gereedschap om de klepveer weer in te drukken.
- stop de borgjes er weer in en ontspan het gereedschap.

zo doe je alle 8 de kleppen (waarbij je 4x het speciale gereedschap moet verplaatsen naar andere cilinders)
- monteer de nokkenasvolgers (tuimelaars) in de juiste volgorde (gebruik hayness voor het juiste moment)
- monteer het kleppendeksel (hayness voor moment)
- starten en klaar

houd er rekening mee dat die wel even roken kan omdat je waarschijnlijk wel wat olie gelekt heb in de cilinder.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2015 10:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo dec 10, 2014 20:02
Berichten: 10
Twee vragen hoe is het demonteren als het een oh blok is en is de kop makkelijk te verwijderen alvast bedankt voor tekst en uitleg van chv blok klepels vervangen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2015 13:09 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
de ohv heb ik zelf nog nooit gedaan, het principe zal het zelfde zijn maar daar moet je in 1 keer de complete tuimelaaras demonteren met de tuimelaars en bij monteren goed opletten dat de tuimelaar stangen goed zitten.

De kop zou ik er niet afhalen daarmee wordt dit 10 euro klusje zomaar over de 100 euro. Je moet namelijk minimaal een nieuwe koppakking, kopbouten, distibutie riem en vloeistoffen erbij rekenen. Ik zou kijken of je ergens het gereedschap mag lenen van iemand en het blok in elkaar laten zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2015 14:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
Ik heb wel eens een ohv tuimelaar vervangen van een fiesta.
Super makkelijk zijn 4 bouten bovenin dan kan je het weghalen en zie je de veer zitten

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling