tijdens stil staan van de auto,krijgt ie geen rijwindkoeling,dus is normaal dat ie dan warmer wordt dan tijdens rijden,dat mag duidelijk zijn
als de kachelradiateur verstopt zou zitten,heeft weinig invloed op de koeling van de motor
tijdens het opnieuw vullen van het koelsysteem,moet de kachelstand wel op warm staan,anders sluit je de kachel af en zou er lucht in kunnen blijven zitten
tempostaat wel van het juiste aantal graden
zou de oude termostaat even in een pan met water,op het vuur zetten(fornuis gaat sneller
)en dan met een temeratuurmeter kunnen wanneer deze opend en sluit,aan de hand daarvan weet je of ie goed is en bij welke temeratuur ie opend
mijn vermoeden is,dat er een luchtbel in zit,opnieuw systeem vullen,met kachelstand op warm,motor starten en warm laten worden,net zolang,totdat de termostaat open gaat,dit kun je zien in het expansievat,dan komt er koelvloeistof uit de dunne bypass slang op het expansievat,en die even laten circuleren,zodat alle lucht er uit gaat,voel ook aan de kachelslangen of deze warm worden(beide)zo niet dan kan het zijn dat de slangen verkeerd om zitten,als je ze dan toch moet omwisselen,gelijk even met een tuinslang de kachelradiateur doorspoelen(ligt dan toch los)
en dan zou het goed moeten zijn en anders even met een draaiende motor,voorzichtig de uitgaande kachelslang losdraaien een voorzichtig iets loswrikken tot dat er koelvloeistof uit spuit,doe dit wel met de dop van het expansievat eraf,zodat je weet dat er geen druk op het systeem staat