Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu zo apr 28, 2024 17:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: za feb 13, 2016 21:53 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Hallo allemaal, ik heb nu sinds een tijdje een mk4 clx gt alleen word de motor totaal niet warm, alleen stilstaand loopt de temperatuur op. Netjes bedrijftemp. Ventilator gaat fijn optijd aan en uit maar zodra ik de weg opga daalt de temp heel snel. Verwarming is er dan ook niet.

Mijn vermoeden ging uit naar de thermostaat die open kon blijven staan dus vandaag die vervangen en meteen het hele systeem goed doorgespoeld. (zie foto) Ook de distributie met waterpomp is vervangen. Maar zonder verbetering.


Kwam lekker veel vuil uit:
Afbeelding

Nu is mijn vraag wat de beste oplossing hiervoor is. Of zal ik karton voor de radiateur moeten zetten?

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: za feb 13, 2016 22:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Lucht in de kachel of de kachel verstopt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2016 9:35 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Oke, dan ben ik bang dat de kachel verstopt zit.
Maar dan vraag ik mij af, hoe kan het dat de motor wel stilstaand warm word? En tijdens het rijden niet.
Ik zou bij een verstopping denken dat het juist te warm word. Of zie ik dat nu fout :oops:

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2016 9:55 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Als je stil staat draait de waterpomp minder hard. Worden beide kachel slangen warm?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2016 10:05 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Daar ga ik straks nog eens goed voelen, weet nu niet zeker of ze beiden evenwarm worden

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2016 10:08 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4070
Woonplaats: zuidbroek
tijdens stil staan van de auto,krijgt ie geen rijwindkoeling,dus is normaal dat ie dan warmer wordt dan tijdens rijden,dat mag duidelijk zijn
als de kachelradiateur verstopt zou zitten,heeft weinig invloed op de koeling van de motor
tijdens het opnieuw vullen van het koelsysteem,moet de kachelstand wel op warm staan,anders sluit je de kachel af en zou er lucht in kunnen blijven zitten
tempostaat wel van het juiste aantal graden
zou de oude termostaat even in een pan met water,op het vuur zetten(fornuis gaat sneller :mrgreen: )en dan met een temeratuurmeter kunnen wanneer deze opend en sluit,aan de hand daarvan weet je of ie goed is en bij welke temeratuur ie opend
mijn vermoeden is,dat er een luchtbel in zit,opnieuw systeem vullen,met kachelstand op warm,motor starten en warm laten worden,net zolang,totdat de termostaat open gaat,dit kun je zien in het expansievat,dan komt er koelvloeistof uit de dunne bypass slang op het expansievat,en die even laten circuleren,zodat alle lucht er uit gaat,voel ook aan de kachelslangen of deze warm worden(beide)zo niet dan kan het zijn dat de slangen verkeerd om zitten,als je ze dan toch moet omwisselen,gelijk even met een tuinslang de kachelradiateur doorspoelen(ligt dan toch los)
en dan zou het goed moeten zijn en anders even met een draaiende motor,voorzichtig de uitgaande kachelslang losdraaien een voorzichtig iets loswrikken tot dat er koelvloeistof uit spuit,doe dit wel met de dop van het expansievat eraf,zodat je weet dat er geen druk op het systeem staat


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2016 10:25 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
De oude thermostaat was nog wel goed maar zit nu toch een nieuwe in met de voorgeschreven temp op.
Vullen is ook gebeurt met kachel op warm en zo ook warm laten draaien.

Maar aangezien er al veel rommel uit de radiateur kwam ben ik wel bang dat de kachel verstopt zit. Zometeen een rondje rijden en zien hoe warm kachel slangen worden.

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2016 10:33 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
Rickcuppers schreef:
Ik zou bij een verstopping denken dat het juist te warm word. Of zie ik dat nu fout :oops:

dat klopt ook. Maar verstopt = geen doorstroming en dus krijgt de sensor weinig of geen warme koelvloeistof terwijl de motor bijvoorbeeld aan de kook is

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2016 10:38 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Oh ja natuurlijk, zo had ik het nog niet bekeken :o

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2016 12:55 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za aug 25, 2012 7:28
Berichten: 391
Woonplaats: Pernis
Rickcuppers schreef:
De oude thermostaat was nog wel goed maar zit nu toch een nieuwe in met de voorgeschreven temp op.
Vullen is ook gebeurt met kachel op warm en zo ook warm laten draaien.

Maar aangezien er al veel rommel uit de radiateur kwam ben ik wel bang dat de kachel verstopt zit. Zometeen een rondje rijden en zien hoe warm kachel slangen worden.


Ik zou ook kijken wat voor sludge je in je tankje terug krijgt, indien mogelijk...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: di feb 16, 2016 10:31 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Ik zou ook kijken wat voor sludge je in je tankje terug krijgt, indien mogelijk...[/quote]


Krijg alleen schoon water terug.


De kachel zit flink verstop. De slangen voelen hard aan en ingang is warmer dan uitgang. Word dus goed uitspoelen en hopen dat dat genoeg is

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: ma feb 22, 2016 13:00 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Kachel is nu doorgespoeld en er kwam weer wat rommel mee uit maar zat niet verstopt, motor is nu na een half uur pas goed warm( werd eerder helemaal niet warm). Wel met een karton voor de radiateur. Verwarming word ook warm dan.

Alleen vraag ik me af hoe om de kachel slangen horen te zitten?, heb nu de slang vanuit het thermostaat huis boven zitten.

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: di feb 23, 2016 13:07 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 26, 2015 12:38
Berichten: 359
Woonplaats: Hoofddorp
Misschien is dit handig?

http://escort.mk3.pagesperso-orange.fr/lib/haynes/0686-03.pdf
Laatste bladzijde, vanaf punt 11.

_________________


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: di feb 23, 2016 14:40 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Daar heb ik zeker wat aan. Dankjewel!

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motortemperatuur
BerichtGeplaatst: di feb 23, 2016 15:57 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 26, 2015 12:38
Berichten: 359
Woonplaats: Hoofddorp
Kijk ook eens op http://escort.mk3.pagesperso-orange.fr/lib.htm voor de andere hoofdstukken. ;)

Helaas staan niet alle hoofdstukken er op :|

_________________


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling