Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu ma apr 29, 2024 3:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 20:57 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
Ik heb de volgende nokkenas liggen voor een 1.6 CVH ;

http://www.burtonpower.com/kent-cams-fa ... cvh32.html

Nu wil ik deze graag gebruiken in mijn 1.6 CVH met weber carburateur. Echter lees ik dat deze nokkenas geschikt is voor een CVH met injectie.

Iemand een idee of ik deze ook kan gebruiken voor mijn carburateur motor? En wat het verschil kwa nokkenas betreft injectie en carb?

Thanks 8-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 21:14 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
In de groene Mk3 (met XR3/XR2 carb) zit eenzelfde nokkenas.
Dat gaat prima. Stationair loopt ie rauw en onregelmatig, maar zodra je wat gas geeft leeft zo'n ding helemaal op.

Volgens de Kent Cams website is de 1.6 CVH en 1.6i (XR/RS) CVH kea lifthoogte en duratie ook gelijk voor de 32.

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 21:19 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
Dat geeft de burger moed! Hij mag best iets onrustig lopen stationair, als hij maar wel blijft lopen :mrgreen:
Vraag me dan toch af wat het verschil moet zijn. Heb je ook een verstelbaar nokkenas tandwiel?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 21:34 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
Nu zit die er niet op. Maar had er ooit een die het wel had, en das wel aan te raden.

Nu haal ik niet eruit wat erin zit, maar kreeg m zo. Maar voor Tos is t prima zo. Al ligt er wel een tandwiel klaar.

Maar als je t zelf gaat monteren, zeg ik, altijd doen.

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 23:02 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo maart 02, 2014 19:10
Berichten: 410
Woonplaats: sexbierum
Vergeet niet dat een verstelbare tandwiel alleen werkt als je genoeg ruimte hebt in de cillinder.

Om die reden heb ik die van mij nog niet afgesteld ( weinig ruimte na aanpassingen kop ( zetec heeft geen inkepingen in de zuiger.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2016 11:56 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Strakkere klepveren ook een idee?

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2016 15:02 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 31, 2010 21:26
Berichten: 2015
Niek-V schreef:
Dat geeft de burger moed! Hij mag best iets onrustig lopen stationair, als hij maar wel blijft lopen :mrgreen:
Vraag me dan toch af wat het verschil moet zijn. Heb je ook een verstelbaar nokkenas tandwiel?


Dat gaat best :mrgreen:.
Koud stationair heb ik wel eens het gevoel dat hij neigt naar afslaan (net na het starten), maar eenmaal 2 straten verder niets meer aan de hand.

_________________
Ford Fiesta Ultimate 37/250
Ford Escort Mk3 1984
Ex- Ford Escort F1 43/500


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2016 20:49 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
Bedankt voor de reactie's allemaal. Ik kreeg vandaag een hele uitgebreide reactie, ook wel interessant voor anderen!



De Kent CVH32 zal prima functioneren in een motor met carburateurs.
Het grote verschil is de "overlap" van de nokkenas.
(Simpel gezegd, is de "overlap" de duur/tijd -in krukasgraden- waarop de inlaatklep en uitlaatklep tegelijkertijd open zijn. De werveling van de uitlaatgassen neemt op dat moment het inlaatmengsel mee, waardoor er een betere vulling ontstaat)

Veel overlap is goed voor meer vermogen op hoog toerental, maar laat de motor slecht stationair lopen doordat er pulsatie in de inlaat ontstaat.
Een carburateur heeeft geen/weinig last van deze pulsatie.
Een carburateur-motor kan dus best een nokkenas hebben met veel overlap.

Een K(E)-Jetronic injectie motor daarentegen, houd helemaal niet van veel overlap, omdat de luchtschijf van de benzineverdeler dan gaat pulseren.

Het is dus eigenlijk zo, dat een injectie-nokkenas prima te gebruiken is op een carburateur-motor.
Maar een typische carburateur nokkenas (met veel overlap) niet op een injectie-motor.

Ook zou je met een typische carburateur nokkenas, zoals de Kent CVH22 meer vermogen uit een carburateur-motor kunnen halen, dan met de CVH32.

Maar nogmaals de, CVH32 werkt prima in combinatie met een carburateur. Met als voordeel dat deze niet enorm slecht stationair zal lopen.

Een heel verhaal, maar hopelijk is het duidelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: vr apr 22, 2016 21:25 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
En nog een stukje info over het verstelbare nokkenas tandwiel! ;



Een verstelbaar tandwiel kan een leuke toeveging zijn om de nokkenas exact volgens de juiste specificatie te timen (Dat gaat alleen met een micro-meter en een gradenboog).
En/of om de afwijking in de timing te corrigeren als de cilinderkop bijvoorbeeld gevlakt is (vaak komen de BDP punten dan niet meer helemaal overeen als de distributieriem eenmaal gespannen is).

Dit verschil in timing zul je bij een "fast road" nokkenas in de praktijk nauwlijks merken.
Bij een hefige race nokkenas (boven de 300 graden) met veel overlap en/of bij een motor met verhoogde compressieverhouding is de exacte timing veel belangrijker.

Ik zou deze nokkenas gewoon met het originele tandwiel monteren.

Misschien overbodig, maar nog even een advies:
Bouw de nokkenas sowieso in met cam-lube of voorzie alle loopvlakken van olie als je geen cam-lube hebt. (dus in ieder geval niet "droog" inbouwen).

Als het een hele nieuwe nokkenas is, moet deze eerst een paar minuten inlopen op de stoters.
Laat de motor dan meteen een paar minuten lang verhoogd stationair lopen, meteen na de eerste start. (zo rond de 2000 T/min.) Zodoende verhoog je de oliedruk tijdens het inlopen van de nokkenas.
Tevens is de belasting op de nokkenas/stoters dan minder groot, dan bij gewoon stationair toerental (hoe gek dat ook klinkt).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: vr apr 22, 2016 22:43 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Mooie uitleg dit is een sticky waard


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2016 7:21 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4070
Woonplaats: zuidbroek
Eamane schreef:
Niek-V schreef:
Dat geeft de burger moed! Hij mag best iets onrustig lopen stationair, als hij maar wel blijft lopen :mrgreen:
Vraag me dan toch af wat het verschil moet zijn. Heb je ook een verstelbaar nokkenas tandwiel?


Dat gaat best :mrgreen:.
Koud stationair heb ik wel eens het gevoel dat hij neigt naar afslaan (net na het starten), maar eenmaal 2 straten verder niets meer aan de hand.

is het misschien een idee,om de auto in het vervolg 2 straten verderop te parkeren,lijkt mij het probleem op gelost :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2016 7:29 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 10, 2015 23:53
Berichten: 720
Woonplaats: Ridderkerk
jelte schreef:
Eamane schreef:
Niek-V schreef:
Dat geeft de burger moed! Hij mag best iets onrustig lopen stationair, als hij maar wel blijft lopen :mrgreen:
Vraag me dan toch af wat het verschil moet zijn. Heb je ook een verstelbaar nokkenas tandwiel?


Dat gaat best :mrgreen:.
Koud stationair heb ik wel eens het gevoel dat hij neigt naar afslaan (net na het starten), maar eenmaal 2 straten verder niets meer aan de hand.

is het misschien een idee,om de auto in het vervolg 2 straten verderop te parkeren,lijkt mij het probleem op gelost :lol:

Whahahahhaha :lol: :lol: :lol:

_________________
Escort MK3 Estate 1982
Transit Connect 2019
Escort MK3 1300L 1982
Afbeelding
Estatisch verantwoord!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2016 7:53 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Het is weer weekend, Jelte op het forum. Frisdrank en popcorn bij de hand.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2016 8:48 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
ik had het niet beter kunnen verwoorden Niels! :lol:

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ''Snelle nokkenas'' CVH
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2016 8:55 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 31, 2010 21:26
Berichten: 2015
jelte schreef:
Eamane schreef:
Niek-V schreef:
Dat geeft de burger moed! Hij mag best iets onrustig lopen stationair, als hij maar wel blijft lopen :mrgreen:
Vraag me dan toch af wat het verschil moet zijn. Heb je ook een verstelbaar nokkenas tandwiel?


Dat gaat best :mrgreen:.
Koud stationair heb ik wel eens het gevoel dat hij neigt naar afslaan (net na het starten), maar eenmaal 2 straten verder niets meer aan de hand.

is het misschien een idee,om de auto in het vervolg 2 straten verderop te parkeren,lijkt mij het probleem op gelost :lol:


:lol: :lol:

_________________
Ford Fiesta Ultimate 37/250
Ford Escort Mk3 1984
Ex- Ford Escort F1 43/500


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling