Op het inlaatspruitstuk zitten zover ik kan zien 3 sensoren.
helemaal links een 2 polige stekker die de stationair regelklep stuurt als die fouten geeft of niet fijn soepel loopt gaat de motor stationair zagen.
dit is de klep:
links ter hoogte van de gasklep zit de gas klep positie sensor als je die los trekt zal die waarschijnlijk afslaan omdat de computer niet weet wat de stand is van de gasklep en daardoor niet goed kan inspuiten.
de sensor ziet er zo uit
rechts zit een witte sensor dit is de lucht inlaat temperatuur sensor. Aan de hand hiervan zal de ecu bepalen hoe warm of koud de aangezogen lucht is en aan de hand daarvan een inspuiting en ontsteking tijdstip bepalen. Als de temp te hoog is, is er eerder kans op pingelen en zal minder vervroegen om zeker te zijn dat de inlaat klep dicht is.
Dan gaat er nog een vacuum leiding naar de MAP sensor waarvan ik niet zeker weet hoe hij eruit ziet maar ik vermoed ongeveer zo.
Het eerste efi systeem van ford is niet heel erg complex als je bij de basis begint en niet zomaar onderdelen gaat uitwisselen moet je erachter komen. Ik zou zelf beginnen met controleren of de distributie op tijd staat, of de krukas sensor (zit volgens mij aan de bakzijde omdat hij pulsen meet vanaf het vliegwiel). Kijk of je geen vacuum lekken hebt en controleer of de bougies en kabels de juiste zijn en correct functioneren. De escort EFI maakt gebruik van een DIS bobine welke ook waisted spark is dus hij vonkt altijd gelijk tijdig op 1 en 4 en 2 en 3. Het lijkt dus snel dat de timing verkeerd is laat je hierdoor niet op het verkeerde been zetten.
De EFI heeft ook een katalisator en een lambda sensor. Je zou kunnen controleren of de lambda regelt. Als de lambda stuk is en terug koppelt dat het mengsel te arm is zal die flink gaan verrijken en dan kan het ook zo zijn dat bij het los trekken van een andere steker de auto in noodloop gaat waardoor die beter loopt in zijn basis configuratie.
Het zijn een hele hoop als als als en misschien wellicht maar storing zoeken via internet is en blijft een goktent.