doubleD schreef:
Hans,
ik krijg sterk de indruk dat je jouw mening al gevormd hebt en niet open staat voor suggesties. Als je van 3 personen te horen krijgt dat het waarschijnlijk aan de startmotor of de bedrading naar de startmotor ligt zal daar zeker een kern van waarheid in zitten. maar dat is slechts mijn mening.
In zekere zin heb je wel gelijk dat ik een mening heb gevormd. maar dat ik niet zou open staan voor suggesties is niet waar want in dat geval zou ik mijn vraag hier niet stellen.
Zoals ik al schreef ken ik de symptomen die bij een slechte startmotor horen, soms hoor je enkel een korte klik en draait hij helemaal niet rond. Was de motor daarna weer iets afgekoeld dan lukte het starten wel en dat kan al na ongeveer 15 minuten. Lukte het niet dan kan het ook aan de koolborstels liggen.
Als ik hem nu tijdens het defect start merk je dat de startmotor wel wil maar de motor uitschakelt is, en na zo'n 2 uur gebeurd er nog niks. En een verzopen motor doet er geen 3 km of meer over om weer normaal te draaien (is mijn ervaring).
doubleD schreef:
Het zou heel goed kunnen dat de motor beroerd loopt omdat je langdurig hebt gestart waarbij er een hoop benzine is ingespoten en hij eigenlijk verzopen is. en je rammel/ratel zou bij de startmotor vandaan kunnen komen omdat de bendix wellicht niet goed terug komt en hij mee draait op het vliegwiel of er tegen aan schraapt.
Die bijgeluiden die ik hoor zijn absoluut niet het schrapen of aanlopen van de startmotor. Wat ik wel merk en duidelijk hoor is dat bepaalde cilinders niet gezond lopen en de motor tijdelijk totaal geen fut heeft.
Het tegendeel is waar want ik start de motor niet veelvuldig als dit probleem zich voordoet. 2 á 3 pogingen en daarna met tussenpose en zonder gas te geven omdat dit niet hoeft als ik de motor normaal start.
doubleD schreef:
Heeft je monteur ook geroepen waarom die de kop eraf wilt halen en die naar een revisie bedrijf wil opsturen? Als de kleppen niet zijn verbrand of de klepzittingen zijn beschadigt heeft dat helemaal geen nut en kost dat onnodig extra. En aangezien hij koud wel goed start en tijdens bedrijf jij geen problemen ondervind zijn het waarschijnlijk niet je kleppen of de zittingen.
Ik heb dezelfde mening als jou en dat het verwijderen van de kop niet echt noodzakelijk is dat was ook de mening van het revisiebedrijf. Maar toen ik de monteur aanbood om de onderdelen mee te nemen van het revisiebedrijf zodat hij ze kon plaatsen verkoos hij er toch voor om de kop te demonteren en op te sturen. Mijn eigen garage is momenteel gesloten i.v.m. vakantie en ik wacht maar totdat hij terug is van vakantie voor een second opinion.
doubleD schreef:
Maak eens een foto van je motor want je hebt het over een nokkenas sensor maar die heeft de cvh helemaal niet.
Dat zal ik doen maar het is zeker geen cvh efi motor. Als er geen nokkenascensor aanwezig is dan kan dat dus nooit de oorzaak zijn.
Op
dit filmpje (vanaf 2:10) met dezelfde motor kan je enigszins het geluid horen zoals het nu bij mijn klinkt.
doubleD schreef:
Persoonlijk zou ik zelf zorgen dat ik een setje startkabels in de auto heb liggen. <knip>
Kijk dat is een goede tip. Startkabels zijn er maar die massa aansluiten is nieuw voor mij.
doubleD schreef:
Wat je ook kan doen om te controleren of je nokkenas echt ingesleten is, is de kleppendeksel demonteren, dan de tuimelaar verwijderen en de hydrologische klepstoter verwijderen. Als deze op de bodem behoorlijke schaafplekken heeft zitten dan zou het kunnen dat de nokkenas slijtage vertoond.
Je roept dat je zelf niet makkelijk meer kan sleutelen vanwege rugklachten maar wie weet woont er iemand in de buurt die je wellicht kan helpen.
Probleem is dat ik in een garage sta op de eerste etage en waar vrijwel geen (dag)licht is en op straat is het betaald parkeren. De wagen krijg je zonder een lopende motor ook de helling niet op en het risico dat de deuren zich sluiten en dat ik buiten blijf staan is groot als je gesleept wordt, zie je het voor je.
Ik heb deze auto nu zo'n 7 jaar in mijn bezit en ik kan mij herinneren dat ik hem ooit een keer startte en de kleppen enorm veel geluid maakte als of er geen smering was terwijl er voldoende olie inzat. Gelijk uitgezet en na een herstart hoorde je vreemd genoeg niks meer. Met dat in mijn achterhoofd ben ik snel geneigd om aan de nokkenas te denken.