Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu zo apr 28, 2024 16:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 22:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Het gaat om een Ford Escort XR3i (1989).

Al voor de derde keer is het mij overkomen dat na een gemiddelde rit en na het uitschakelen van de motor de motor warme niet meer wil starten. Als ik de warme motor start krijgt de startmotor zo lijkt het de cilinders geen slag rond. Dus niet zoals met een zwakke accu en dat hij langzaam rond draait.

De vorige maand dat mij dit overkwam heb ik de motor eerst 2 uur laten afkoelen en toen hij nog niet wilde starten heb ik hem laten aanduwen. Eerst een hoop gepruttel en geratel toen hij aansloeg maar dit verdween gek genoeg weer na een tijdje. Daarna de gehele rit geen vuiltje aan de lucht en de motor liep weer perfect.

Gisteren toch even wat rond gereden en tussentijds diverse malen gestart en dat ging zonder problemen, ik zet hem thuis weg en weer wil hij warm niet meer starten. Vandaag start ik hem weer met een koude motor en dat ging zonder problemen, wel hoorde ik het (wat harde) tikken van één of meerdere kleppen.

Ik ben even langs een revisie bedrijf gereden en daar vertelde de monteur die het al hoorde toen ik aan kwam tijden dat hij al heel wat versleten nokkenassen en klepstoters had gezien bij dit type motor en voor 99.9% wist hij het zeker dat dit de oorzaak was. Er was geen sprake van onderdruk want via de vulopening voor de olie kwam geen lucht naar buiten en hij zag voor zover hij dat kon beoordelen geen ander probleem zoals slechte kleppen.

Hij verwees mij door naar een ander garage voor de demontage van de cilinderkop maar die monteur vond het eigenlijk wel meevallen en hij vond het raar dat het euvel van niet willen starten aan de nokkenas en klepstoters zou kunnen liggen.

Een revisie van de nokkenas en de klepstoters is toch een vrij kostbare reparatie want de cilinderkop moet gedemonteerd worden en opgestuurd worden. Ik schat het zelf op zo'n €800,00. Voor de demontage en montage alleen al €400,00 á €500,00.

Kan het zijn dat er toch een andere oorzaak is dat de motor als hij warm is niet wil ronddraaien?

De motor loopt verder perfect op het tikken van de kleppen na dan. Geen rook, geen hoog benzine verbruik, goede compressie en op 4 cilinders behalve na het aan duwen dan. :)

Wat is jullie mening/advies?


Laatst bijgewerkt door Hans V op do jul 07, 2016 19:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 6:41 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Slechte massa en voeding kabel naar de startmotor of slechte startmotor. Of een brandstofpomp die op instorten staat. Beide gevallen mee gemaakt met een mfi mk4 cabrio. Koud als een zonnetje warm een draak om aan de gang te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 6:50 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
De kop hoeft niet los voor een nokkenas wissel. Wel moet de distributie los. Zie www.fordmanuals.org/page-1001.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 7:26 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Het is niet je nokkenas. Denk eerder ook een slechte startmotor gewoon, of de massa is inderdaad slecht. Die richting op.
En ja, met 2 ton op de teller zijn de nokkenas en klepstoters wat versleten maar dat zorgt alleen maar voor minder vermogen.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 9:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
Als een startmotor te warm wordt doet die ook niet zoveel meer. Een Mk4 heeft de startmotor aan de voorkant zitten waar de uitlaat mooi langs loopt. Daar wordt het wel goed warm. Misschien in combinatie met net al iets slechter worden. Ik zou het probleem in elk geval bij de startmotor zoeken en niet bij de kleppen en/of nokkenas

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 9:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo maart 02, 2014 19:10
Berichten: 410
Woonplaats: sexbierum
Begin eerst met de + kabel te vervangen, deze zitten vaak vol met corrosie.

Bij warmte hoge weerstand en de startmotor zal niet draaien.

Optie 2 is een korte startmotor montereb met een hittesok er omheen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 11:16 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Allereerst bedankt voor het meedenken en de gegeven antwoorden. Ik ben weliswaar niet heel technisch maar probeer wel deze situatie goed te analyseren zonder het risico te lopen op allerlei hoge onderzoekskosten en het vervangen van de verkeerde onderdelen.

@DoubleD, de startmotor is het zeker niet want bij mijn vorige Ford Escort kwam dit euvel weleens voor en de symptomen daarvan ken ik dus. Zou het de startmotor zijn dan verklaart dat niet die geluiden na het aanduwen van de auto en dat de motor tijdelijk heel slecht loopt zoals met die plofgeluiden en het tikken.
Gisteren reed ik in een flinke file van een uur toen ik terug kwam van die garage en toen ik te lui de koppeling op liet opkomen zonder gas erbij te geven sloeg de motor af. Hij startte gelukkig zeer snel en zonder problemen en dat was bij mijn vorige Escort wel eens anders als hij warm was.

Het is volgens de monteur wel noodzakelijk om de kop te demonteren want die wil de cilinderkop opsturen naar het revisiebedrijf. Maar dan komen er wel extra kosten bij zoals het vlakken van de kop en pakkingen en eventueel de distributieriem preventief vervangen.

De link is trouwens zeer waardevol. ;)

@Nielsv Dat er overmatige slijtage is dat is wel zeker je hoort het ook via je open raam als je langs een muur of massieve vangrail rijdt.

@ZerolWD en razer, zie mijn eerste reactie op het antwoord van DoubleD. Normaal start de motor in één keer zonder gas te geven en de benzinepomp werkt normaal en die hoor je ook zo gauw als je het contact omdraait.

Ik las ook dat als de nokkenascensor gammel/defect is dat de motor dan ook niet meer weer aanslaan. En zoals het op mij overkomt wil de startmotor wel maar lijkt het of hij uitgeschakeld wordt. Als dit een vorm vaneen ingebouwde beveiliging is dan is het wel te verklaren dat hij niet aanslaat.

Citaat:
Nokkenaspositiesensor:
De nokkenassensor vindt u op de cilinderkop deze registreert signalen vanaf de tandkrans op de nokkenas. Deze informatie word o.a. gebruikt voor het inspuitbegin bij sequentiële inspuiting, en voor het aansturingsignaal van de magneetklep bij het pompverstuiver inspuitsysteem maar ook voor de klopregeling per cilinder.
Als de nokkenassensor totaal geen signaal meer afgeeft zal de motor niet meer aanslaan.


Vrij logisch dat het op afstand best wel moeilijk is om te bepalen wat de oorzaak kan zijn zeker als de symptomen niet duidelijk uitgelegd kunnen worden. Zonder het daadwerkelijk te horen hoe de motor reageert ga je snel naar allerlei oplossingen zoeken.

De voorlopige prijsindicatie €165,00 voor de nokkenas, 8 maal €15,95 voor de klepstoters excl. btw, en zo'n 4 uur aan arbeidskosten (€400,- á €500,-. Daar zit dus nog geen cilinderkop vlakken, pakkingen en distributieketting bij.

Toen ik nog met Ford Capri's reed deed ik veel zelf maar helaas is lang sleutelen voor mij niet mogelijk want dan sta ik krom over de motor gebogen en goed gereedschap is ook niet aanwezig.

Edit: Na het aanduwen loopt de motor (tijdelijk) voor geen meter en komt hij niet goed op toeren ook is er onvoldoende trekkracht en je voelt dat hij flink inhoud. Ik koppel zelf het probleem van het niet willen starten aan warmte maar het kan ook zo maar het moment van uitzetten zijn en dat iets niet goed functioneert waardoor een herstart onmogelijk is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 13:32 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Hans,

ik krijg sterk de indruk dat je jouw mening al gevormd hebt en niet open staat voor suggesties. Als je van 3 personen te horen krijgt dat het waarschijnlijk aan de startmotor of de bedrading naar de startmotor ligt zal daar zeker een kern van waarheid in zitten. maar dat is slechts mijn mening.

Het zou heel goed kunnen dat de motor beroerd loopt omdat je langdurig hebt gestart waarbij er een hoop benzine is ingespoten en hij eigenlijk verzopen is. en je rammel/ratel zou bij de startmotor vandaan kunnen komen omdat de bendix wellicht niet goed terug komt en hij mee draait op het vliegwiel of er tegen aan schraapt.

Heeft je monteur ook geroepen waarom die de kop eraf wilt halen en die naar een revisie bedrijf wil opsturen? Als de kleppen niet zijn verbrand of de klepzittingen zijn beschadigt heeft dat helemaal geen nut en kost dat onnodig extra. En aangezien hij koud wel goed start en tijdens bedrijf jij geen problemen ondervind zijn het waarschijnlijk niet je kleppen of de zittingen.

Maak eens een foto van je motor want je hebt het over een nokkenas sensor maar die heeft de cvh helemaal niet. Alleen de cvh efi (die met de zwarte pijp over het kleppendeksel) heeft een krukas sensor en die zit bij de bak en die wordt gebruikt voor de inspuiting en ontsteking.
De MFI bepaalt zijn inspuiting door middel van de K(e) jetronic en is niet regelbaar (verzuipt makkelijk) en de timing wordt bepaald afhankelijk van het model door een mechanische of elektronische vervroeger op de ontsteking toren (ding waar de verdeelkap op zit),

Persoonlijk zou ik zelf zorgen dat ik een setje startkabels in de auto heb liggen. Als die dan niet starten wil maak je met de zwarte kabel een extra massa tussen het blok en accu en als die niet helpt met de dikke plus van de startmotor en de + van de accu. Zo test je de kabels. Als dat niet helpt zou ik de startmotor demonteren en die (laten) reviseren/controleren. Kost de wereld niet bij de kleine bedrijfjes en als je handig bent kan je dat prima thuis aan de keukentafel.

Wat je ook kan doen om te controleren of je nokkenas echt ingesleten is, is de kleppendeksel demonteren, dan de tuimelaar verwijderen en de hydrologische klepstoter verwijderen. Als deze op de bodem behoorlijke schaafplekken heeft zitten dan zou het kunnen dat de nokkenas slijtage vertoond.

Je roept dat je zelf niet makkelijk meer kan sleutelen vanwege rugklachten maar wie weet woont er iemand in de buurt die je wellicht kan helpen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 15:06 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
doubleD schreef:
Hans,
ik krijg sterk de indruk dat je jouw mening al gevormd hebt en niet open staat voor suggesties. Als je van 3 personen te horen krijgt dat het waarschijnlijk aan de startmotor of de bedrading naar de startmotor ligt zal daar zeker een kern van waarheid in zitten. maar dat is slechts mijn mening.

In zekere zin heb je wel gelijk dat ik een mening heb gevormd. maar dat ik niet zou open staan voor suggesties is niet waar want in dat geval zou ik mijn vraag hier niet stellen. :)

Zoals ik al schreef ken ik de symptomen die bij een slechte startmotor horen, soms hoor je enkel een korte klik en draait hij helemaal niet rond. Was de motor daarna weer iets afgekoeld dan lukte het starten wel en dat kan al na ongeveer 15 minuten. Lukte het niet dan kan het ook aan de koolborstels liggen.

Als ik hem nu tijdens het defect start merk je dat de startmotor wel wil maar de motor uitschakelt is, en na zo'n 2 uur gebeurd er nog niks. En een verzopen motor doet er geen 3 km of meer over om weer normaal te draaien (is mijn ervaring).
doubleD schreef:
Het zou heel goed kunnen dat de motor beroerd loopt omdat je langdurig hebt gestart waarbij er een hoop benzine is ingespoten en hij eigenlijk verzopen is. en je rammel/ratel zou bij de startmotor vandaan kunnen komen omdat de bendix wellicht niet goed terug komt en hij mee draait op het vliegwiel of er tegen aan schraapt.

Die bijgeluiden die ik hoor zijn absoluut niet het schrapen of aanlopen van de startmotor. Wat ik wel merk en duidelijk hoor is dat bepaalde cilinders niet gezond lopen en de motor tijdelijk totaal geen fut heeft.

Het tegendeel is waar want ik start de motor niet veelvuldig als dit probleem zich voordoet. 2 á 3 pogingen en daarna met tussenpose en zonder gas te geven omdat dit niet hoeft als ik de motor normaal start.
doubleD schreef:
Heeft je monteur ook geroepen waarom die de kop eraf wilt halen en die naar een revisie bedrijf wil opsturen? Als de kleppen niet zijn verbrand of de klepzittingen zijn beschadigt heeft dat helemaal geen nut en kost dat onnodig extra. En aangezien hij koud wel goed start en tijdens bedrijf jij geen problemen ondervind zijn het waarschijnlijk niet je kleppen of de zittingen.

Ik heb dezelfde mening als jou en dat het verwijderen van de kop niet echt noodzakelijk is dat was ook de mening van het revisiebedrijf. Maar toen ik de monteur aanbood om de onderdelen mee te nemen van het revisiebedrijf zodat hij ze kon plaatsen verkoos hij er toch voor om de kop te demonteren en op te sturen. Mijn eigen garage is momenteel gesloten i.v.m. vakantie en ik wacht maar totdat hij terug is van vakantie voor een second opinion.
doubleD schreef:
Maak eens een foto van je motor want je hebt het over een nokkenas sensor maar die heeft de cvh helemaal niet.

Dat zal ik doen maar het is zeker geen cvh efi motor. Als er geen nokkenascensor aanwezig is dan kan dat dus nooit de oorzaak zijn.
Op dit filmpje (vanaf 2:10) met dezelfde motor kan je enigszins het geluid horen zoals het nu bij mijn klinkt.
doubleD schreef:
Persoonlijk zou ik zelf zorgen dat ik een setje startkabels in de auto heb liggen. <knip>

Kijk dat is een goede tip. Startkabels zijn er maar die massa aansluiten is nieuw voor mij.
doubleD schreef:
Wat je ook kan doen om te controleren of je nokkenas echt ingesleten is, is de kleppendeksel demonteren, dan de tuimelaar verwijderen en de hydrologische klepstoter verwijderen. Als deze op de bodem behoorlijke schaafplekken heeft zitten dan zou het kunnen dat de nokkenas slijtage vertoond.

Je roept dat je zelf niet makkelijk meer kan sleutelen vanwege rugklachten maar wie weet woont er iemand in de buurt die je wellicht kan helpen.

Probleem is dat ik in een garage sta op de eerste etage en waar vrijwel geen (dag)licht is en op straat is het betaald parkeren. De wagen krijg je zonder een lopende motor ook de helling niet op en het risico dat de deuren zich sluiten en dat ik buiten blijf staan is groot als je gesleept wordt, zie je het voor je. :)

Ik heb deze auto nu zo'n 7 jaar in mijn bezit en ik kan mij herinneren dat ik hem ooit een keer startte en de kleppen enorm veel geluid maakte als of er geen smering was terwijl er voldoende olie inzat. Gelijk uitgezet en na een herstart hoorde je vreemd genoeg niks meer. Met dat in mijn achterhoofd ben ik snel geneigd om aan de nokkenas te denken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 15:36 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jul 19, 2014 11:44
Berichten: 52
Ik heb hetzelfde probleem gehad, koud goed starten en met een warme motor niet of slecht starten (startmotor draait nauwelijks).
Echter had ik ook een accu die niet helemaal 100 % was en na vervangen van de accu was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen en start mijn auto ook met een warme motor zoals het hoort.
Mijn advies is : laat je accu eens controleren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 15:38 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
Ben het eens met het bericht hierboven. Heb het namelijk ook al vaker gezien

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 17:08 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Hans V schreef:
Dat zal ik doen maar het is zeker geen cvh efi motor. Als er geen nokkenascensor aanwezig is dan kan dat dus nooit de oorzaak zijn.
Op dit filmpje (vanaf 2:10) met dezelfde motor kan je enigszins het geluid horen zoals het nu bij mijn klinkt.

Probleem is dat ik in een garage sta op de eerste etage en waar vrijwel geen (dag)licht is en op straat is het betaald parkeren. De wagen krijg je zonder een lopende motor ook de helling niet op en het risico dat de deuren zich sluiten en dat ik buiten blijf staan is groot als je gesleept wordt, zie je het voor je. :)

Ik heb deze auto nu zo'n 7 jaar in mijn bezit en ik kan mij herinneren dat ik hem ooit een keer startte en de kleppen enorm veel geluid maakte als of er geen smering was terwijl er voldoende olie inzat. Gelijk uitgezet en na een herstart hoorde je vreemd genoeg niks meer. Met dat in mijn achterhoofd ben ik snel geneigd om aan de nokkenas te denken.


Hans je hebt een MFI cvh motor en als jij soortgelijke geluiden hoort als op deze video dan heb je waarschijnlijk een of meer lekke klepstoters. Wat je op deze video hoort is het tikken van de kleppen.
En dan is het ook meteen verklaard waarom jij hem warm slecht aan de gang krijgt dat komt simpel weg omdat de olie warm dunner is en de klepstoter daardoor snel leegloopt en daardoor blijft waarschijnlijk de klep zelf open staan en krijg je niet voldoende compressie bij de ontsteking om door te gaan.

Persoonlijk zou ik de gok nemen om een setje klepstoters alleen te kopen en deze eerst te vervangen. Het is een gokje maar kan je potentieel een hoop geld schelen en het is een klusje dat je zelf kan zelfs in de garage met een lampje op batterijen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 17:13 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
remco64 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, koud goed starten en met een warme motor niet of slecht starten (startmotor draait nauwelijks).
Echter had ik ook een accu die niet helemaal 100 % was en na vervangen van de accu was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen en start mijn auto ook met een warme motor zoals het hoort.
Mijn advies is : laat je accu eens controleren.


Maar hoorde jij ook altijd hevig tikken in de motor als je hem aanduwde of met startkabels startte en liep jouw motor daarna ook slecht zoals bij mij nu het geval is?

Natuurlijk kan het geen kwaad om beide te controleren (accu en startmotor) en dit probleem ken ik ook maar al te goed. Maar met een slechte accu kan je ook niet vaak achter elkaar starten bijvoorbeeld na korte ritjes en als je met je lampen, de blower en de radio aan rijdt zoals ik dat nu wel kan. Ik kan daarom dit probleem wat ik nu heb gewoon niet relateren aan een slechte startmotor of accu. Het blijft frappant dat elke keer nadat de motor niet wil starten speciaal nadat hij warm is en weer aangeduwd wordt, de motor hevig tikt en beroert loopt. Dit is mij nu al 3 keer overkomen. En je wil dit niet te veel meemaken want het kan natuurlijk zeer schadelijk zijn.

En toen ik gisteren de motor startte in het bijzijn van die monteur na een lange rit en hij nog warm was keek hij er van op (ik ook) dat de motor in één keer aansloeg. Liever had ik het gehad dat juist het probleem van het niet willen starten zich op dat moment voordeed. Maar ga je naar de dokter dan zijn vaak de klachten ook over. :)

Ik rij al zo'n 40 jaar Ford en dat was met de Ford Capri I, II,II en de Ford Escort mk1 t/m mk4 en heb ik dus al heel wat meegemaakt en dat kon ik altijd goed relativeren en vaak ook zelf repareren. Nu heb ik sinds 10 jaar 2X een Escort XR3i Cabrio aangeschaft en als er wat was werd dat meteen gerepareerd omdat ik wist wat het was. Alleen verdiep ik mij nu iets minder in het technische gedeelte en sleutel ik zelf niet meer zoals ik dat voorheen wel deed.

Waarom wil ik het goed uitzoeken? In het begin toen ik nog jong was heb ik ooit honderden guldens uitgegeven omdat er trillingen zaten in het stuurwiel bij een Ford Capri (tijdens het remmen) en de monteur het niet kon vinden dus de Capri daardoor niet goedgekeurd werd. Dit alles alleen maar om een goedkoop versleten stabilisatiestang rubbertje.

Als je zo rond leest op internet dan zie je dat er veel onnodig vervangen wordt en je gepeperde rekeningen krijgt. Nu overleg ik met jullie en ben ik jullie dankbaar voor elk advies en die neem ik zeker mee om straks stap voor stap alles te doorlopen wat de oorzaak kan zijn. Maar dat het de startmotor is of de accu dat kan ik weerleggen. Een defecte startmotor kan naar mening niet de reden zijn dat de motor flink hapert en op minder cilinders loopt en daarbij ook nog flink tikt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 17:22 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
doubleD schreef:
Hans je hebt een MFI cvh motor en als jij soortgelijke geluiden hoort als op deze video dan heb je waarschijnlijk een of meer lekke klepstoters. Wat je op deze video hoort is het tikken van de kleppen.
En dan is het ook meteen verklaard waarom jij hem warm slecht aan de gang krijgt dat komt simpel weg omdat de olie warm dunner is en de klepstoter daardoor snel leegloopt en daardoor blijft waarschijnlijk de klep zelf open staan en krijg je niet voldoende compressie bij de ontsteking om door te gaan.

Persoonlijk zou ik de gok nemen om een setje klepstoters alleen te kopen en deze eerst te vervangen. Het is een gokje maar kan je potentieel een hoop geld schelen en het is een klusje dat je zelf kan zelfs in de garage met een lampje op batterijen.


Bedankt voor jouw reactie.

Ik ben het met jou eens want ook ik heb het vermoeden dat het een compressie probleem is.

En met jouw hint en de lage kosten kan dit de uiteindelijke oplossing zijn. Volgens mij heb ik nog ergens een werkplaatsboek opgeslagen op mijn PC waar ik de aanhaal momenten kan vinden. Het hoeft niet in één dag af maar ik heb ook geen zin om een week plat te liggen. Bij mooi weer gaan we liever naar het strand met een open dak. :)

Misschien is er een doe het zelf garage waar je gereedschap mag gebruiken. Verknallen wij het dan moet ik misschien toch richting Frankrijk. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 18:26 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
de aanhaalmomenten van de tuimelaar zijn tussen 25 en 29nm de kleppendeksel is hand vast of als je een bouwvakker bent tussen 8 en 10nm.

let wel op dat je bij het loshalen van de tuimelaars ze markeert zodat je ze op dezelfde plek terug monteert en onder de tuimelaar zelf zit een plaatje als vulring, raak deze niet kwijt.
Het handigst is om de krukas iedere keer een stukje te draaien zodat de tuimelaar in rust stand staat bij het (de)monteren. Om het draaien van de krukas te vergemakkelijken zou je de bougies eruit kunnen draaien maar meestal is met sleutel 19 aan de krukas draaien voldoende.

deze link laat je een how to zien hoe je de klepsteel rubbers vervangt en onderdeel daarvan is het loshalen van de tuimelaars en het verwijderen van de klepstoters.

https://sites.google.com/site/morganati ... eplacement


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling