Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu za apr 27, 2024 17:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 18:58 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
doubleD schreef:
de aanhaalmomenten van de tuimelaar zijn tussen 25 en 29nm de kleppendeksel is hand vast of als je een bouwvakker bent tussen 8 en 10nm.
let wel op dat je bij het loshalen van de tuimelaars ze markeert zodat je ze op dezelfde plek terug monteert en onder de tuimelaar zelf zit een plaatje als vulring, raak deze niet kwijt.
Het handigst is om de krukas iedere keer een stukje te draaien zodat de tuimelaar in rust stand staat bij het (de)monteren. Om het draaien van de krukas te vergemakkelijken zou je de bougies eruit kunnen draaien maar meestal is met sleutel 19 aan de krukas draaien voldoende.

Duidelijk en bedankt voor jouw advies. In principe is dit goed zelf te doen en kan dit voor minder dan €200.-. Dat scheelt nogal met de andere kosten als hiermee ook het probleem echt is opgelost. Hoe dan ook deze revisie is alvast gedaan en als later blijkt dat er meer aan de hand zou zijn dan is het geen weggegooid geld.

doubleD schreef:
deze link laat je een how to zien hoe je de klepsteel rubbers vervangt en onderdeel daarvan is het loshalen van de tuimelaars en het verwijderen van de klepstoters.


Deze rubbers zijn vorig jaar al vervangen om het olieverbruik en het roken te verminderen, nu moet ik nog wat minderen. :)

Maar de how to is zeer zinvol dus bedankt voor jouw reactie en uitzoek werk en natuurlijk ook al die andere die hebben meegedacht aan een oplossing.
Zo gauw als ik er aan ga beginnen of tot reparatie over ga zal ik het resultaat hier vermelden tenslotte is dat de manier om elkaar te helpen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 10:38 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Dat harde tikken zijn sowieso je klepstoters en gezien de kosten daarvan is dat even makkelijker.
De aanhaalmomenten kan je proberen aan te houden, aan de andere kant, ik draaide ze gewoon goed klem zeg maar. Dus de moer dichtdraaien tot je een beetje kracht moet zetten en dan een kwartslag vast.
Werkte tot meerdere keren prima toen ik het deed. Ik weet niet wat voor concrete meerwaarde het heeft om de tuimelaar in ruststand te zetten bij het demonteren, ik zorgde er gewoon voor dat de handrem er goed op stond en in z'n vrij. Dan alle acht de moertjes losdraaien en een voor een de tuimelaar op een doek leggen (op de grond bijvoorbeeld) in dezelfde volgorde als dat ze op de motor zitten. Dus linksboven en rechtsonder en dan vier keer naast elkaar. Precies zo terug monteren. Je ziet het wel als je de kleppendeksel eraf haalt, het is doodeenvoudig. De klepstoters krijg je eruit met een tangetje.

Ik raad wél aan je olie te verversen mocht dat al een tijdje geleden zijn. Je zou bij een CVH motor die meer dan 2ton gedraaid heeft ook 15W40 olie gebruiken, maar met kwaliteits 10W40 kan je niet fout zitten.

Echt verstand heb ik er niet van, alleen een beetje ervaring.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 11:22 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Bedankt Niels voor de extra uitleg.

Ik zie er zelf niet zo tegenop om dit zelf te doen maar gisteren moest ik even een defect H4 stekkertje vervangen van een koplamp maar lang gebogen staan is voor mij soms pijnlijk. :) En als de rug(spieren) te strak staan dan roept dat snel irritatie op en dat wil je niet hebben.

Een voordeel is wel dat de motor bij van een Escort dwars ligt en je dus niet heel diep onder de motorkap hoeft te werken. Het enige waar ik wel serieus over na loop te denken is of ik dan niet beter ook de nokkenas zou kunnen vervangen als de boel toch gedemonteerd wordt want het zijn een aantal extra handelingen maar het maakt de revisie wel vollediger.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 11:23 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
De meerwaarde van de nokken in rust stand zetten is dat je de tuimelaar niet onder spanning los haalt en vast zet. Doe je dit wel komt er extra kracht op de tap waar de tuimelaar mee vast zit en kan die verbuigen of afbreken. Het is een kleine moeite om met een sleutel de krukas een stukje te draaien.

Ik zelf zou vooral wel het moment aanhouden het is een kleine moeite.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 11:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
De nokkenas is wel veel meer werk om te vervangen en heeft behoorlijke extra kosten. Dit kan je nog steeds voor de deur doen alleen moet je wel meer gereedschap hebben en je zal op de grond moeten liggen/zitten.

De distributie moet hiervoor los en om de riem te vervangen moet de krukas poullie los. Hiervoor moet de motor zakken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 12:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
doubleD schreef:
De nokkenas is wel veel meer werk om te vervangen en heeft behoorlijke extra kosten. Dit kan je nog steeds voor de deur doen alleen moet je wel meer gereedschap hebben en je zal op de grond moeten liggen/zitten.

De distributie moet hiervoor los en om de riem te vervangen moet de krukas poullie los. Hiervoor moet de motor zakken.


Voor mij is dit inderdaad een hele opgave en extra gereedschap aanschaffen is ook nog eens kostbaar. Maar 30 graden met een zonnetje op de rug zou wel perfect zijn. :)

Het punt is dat een motor toch betrouwbaar moet zijn en de kosten voor een revisie moeten het ook waard zijn tegenover de staat waarin de auto zich nu zowel cosmetisch als technisch verkeerd. Gezien de laatste winters waar veel pekel is gestrooid hebben de moeilijk bereikbare plekjes waar zich al corrosie voordeed ook geen goed gedaan. Dus als de motor goed is dan heeft een ook weer zin om de rest aan te pakken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 13:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Ik zou beginnen met de body en niet de motor. Kosten voor las en spuitwerk lopen snel op. Motorisch blijft de prijs redelijk gelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 16:46 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
doubleD schreef:
Ik zou beginnen met de body en niet de motor. Kosten voor las en spuitwerk lopen snel op. Motorisch blijft de prijs redelijk gelijk.


In mijn omgeving is het vrij moeilijk om garages te vinden die (korte) klussen aannemen, meestal proberen zij gezien de kosten die je moet maken je gewoon een andere auto te verkopen. Maar om mijn Escort nu te gaan vervangen zie ik nog even niet zitten.

Daarom moet ik zelf veel voorbereidend herstelwerk gaan doen en ook zelf naar de onderdelen gaan zoeken en dat spaart kosten en is ook nog eens leuk om te doen.

Maar ik blijf rondkijken op het internet of ik iets tegenkom wat mij zint en gisteren kwam ik deze weer tegen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 19:33 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Ja in Zweden?

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 20:44 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
NielsV schreef:
Ja in Zweden?


Yip in het mooie Zweden. :)

Een beetje off-topic.

Deze kost €1000,00 en hij ziet er op de foto's nog redelijk strak uit. Aangezien je het geld maar één keer kan uitgeven en ik waarschijnlijk het dubbele kwijt zou zijn als ik de mijne een facelift zou geven + de rest, ga je zitten wikken en wegen wat nu het meest aantrekkelijk is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2016 6:41 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Op deze mini fotos zie ik een slechte kap en schade op het kofferdeksel. Kap vernieuwen kost ruim 500. Kofferdeksel vervangen en spuiten zeker 300. Reis en invoering erbij en je bent al richting de 2500 euro.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor start niet meer na het uitschakelen.
BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2016 9:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
doubleD schreef:
Op deze mini fotos zie ik een slechte kap en schade op het kofferdeksel. Kap vernieuwen kost ruim 500. Kofferdeksel vervangen en spuiten zeker 300. Reis en invoering erbij en je bent al richting de 2500 euro.


Ik ben zelf ook niet weg van die witte kap maar nogmaals wij hebben een donor. :)

Maar we raken wij nu niet te veel off topic? :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling