Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr apr 19, 2024 23:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitstuk
BerichtGeplaatst: ma apr 10, 2017 21:26 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo sep 17, 2014 18:47
Berichten: 11
Woonplaats: Delft
Goedendag lezers,

Ik heb nu ongeveer 2.5 jaar mijn Ford Escort Cabrio MK7 uit 1998 met het 1.6 DOHC 16-klepper blok (zonder airco). Ik post niet veel, maar heb al veel informatie hier vandaan. Toen ik de auto aanschafte, had deze soms wat problemen met het toerental, hoewel dit niet heel storend was. Soms bleef het toerental wat hangen op 1500 RPM bij stilstand, waarna het na enkele seconde terugzakte naar ca. 950 RPM. Daarnaast bleef het toerental soms hangen bij het schakelen. Al met al kwam dit af en toe voor en was het voertuig prima rijdbaar.

Op mijn takenlijst stond wel om de stationair regelklep (IACV = Idle Air Control Valve) te vervangen, aangezien ik bijna zeker wist dat dit de bottleneck was. Na het vervangen werd het toerental aanzienlijk beter geregeld, hoewel deze bleef schommelen rond de 950 RPM. Het bleek dat de IACV niet goed genoeg vastgedraaid meer kon worden, omdat de bindklinkmoeren in het kunststof inlaatspruitstuk voor de bevestiging van de IACV er uit ‘getrokken’ werden. Hierdoor werd er valse lucht het inlaatkanaal ingezogen.

Omdat een inlaatspruitstuk niet voor het oprapen ligt, besloot ik deze te demonteren en de bindklinkmoeren te vervangen voor draadbussen. Na het plaatsen van de draadbussen heb ik de IACV weer geplaatst en deze zat relatief veel beter dan voorheen (geen speling). Er is hierbij een nieuwe pakking geplaatst, maar de O-ring is hergebruikt. Zag er op het oog nog prima uit.
Om het inlaatspruitstuk te demonteren heb ik ook het gasklephuis losgekoppeld en gelijk gereinigd (koolaanslag verwijderd).

Tevens heb ik de startmotor losgehaald en schoongemaakt i.v.m. een storend geluid soms (bendix schoot waarschijnlijk niet snel genoeg terug).

Na deze taken uitgevoerd te hebben werd het tijd om de startmotor en het inlaatspruitstuk terug te plaatsen.
Uiteraard heb ik een nieuwe inlaatpakking aangeschaft met een perfecte pasvorm. Echter was deze anders dan de ‘originele’ die erop zaten (zie foto’s).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Origineel waren het een soort peervormige O-ringen (gelijke materiaaleigenschappen) die per inlaatkanaal in het inlaatspruitstuk geplaats konden worden in een inkeping. Nu heb ik een ‘papieren’ pakking over het gehele oppervlak van het inlaatspruitstuk en de 4 oude peervormige pakkingen verwijderd.

Daarna alle stekkers, de brandstofleidingen en vacuümslangen weer aangesloten.

De motor sloeg vrij snel aan, alleen liep deze zeer onregelmatig.

Symptomen:

• Loopt niet stationair bij 950 RPM: schiet bij starten omhoog en zakt tot 500 RPM en schommelt hierom en valt uiteindelijk uit.
• Reageert heel rommelig op gas: bij gasgeven schiet het toerental omhoog en bij een bepaalde stand van de gasklep blijft het toerental niet een vast aantal toeren lopen.
• Bij hogere toeren (hoger dan 3000 RPM) wordt er beter gereageerd op het gas: pakt beter op.
• Soms hoor je backfires: ploffend geluid, vooral bij lagere toeren als de motor zich probeert draaiend te houden.

Wat heb ik gedaan:

• Alle stekkers nagelopen en ingesprayd met contactspray.
• Vacuümaansluitingen gecontroleerd: niet gescheurd.
• Bougies gecontroleerd en die geven alle 4 een vonk.
• Bougiekabels bekeken: zitten juist aangesloten op bobine en bougies.
• Bougiekleur bekeken: bougies waren door de rommelige verbranding alle 4 zwartkleurig.
• Weerstanden van de injectoren gemeten en die hadden alle dezelfde weerstand (weet de waarde even niet meer uit mijn hoofd).
• Gaskleppositiesensor gecontroleerd: weerstand loopt mooi rechtlijnig op bij meer ‘gas’.
• Gasklephuispakking gecontroleerd: ziet er nog prima en steekt daarbij boven de inkeping uit, dus zou in theorie af moeten dichten.
• Extra massakabel gelegd vanaf het blok naar de minpool van de accu.
• Bouten van inlaatspruitstuk iets vaster gedraaid (niet met momentsleutel; kreeg ik er niet tussen).
• Hand voor de luchtmassameter gedaan en carterventilatie afgedekt en dan gestart: aanzuigbuis lucht trekt vacuüm en de motor loopt veel slechter, maar blijft wel lopen (valse lucht of wordt dit gecompenseerd door de IACV?). Ik hoor geen duidelijk ‘zuiggeluiden’ rondom het inlaatspruitstuk bij deze actie.

Al met al ben ik even ten einde raad en vraag ik me af wat wijsheid is. Als het vaste lucht is, dient het naar mijn mening wel extreem veel te zijn, aangezien hij zo beroerd loopt. Bij de alle bovenstaande taken is er geen enkele verbetering opgetreden.

Ik heb de volgende vragen:

• Hebben de mensen vanuit hun ervaring suggesties om mijn probleem aan te pakken?
• Op welke manier werkt de IACV precies? Ik zie niet hoe dit apparaat een by-pass om het gasklephuis vormt, aangezien deze eronder geplaatst zit. Gasklep zit bij stationair helemaal dicht.
• Hebben mensen ervaring met de ‘papieren’ pakking? Het lijkt me namelijk sterk dat de ‘peervormige’ pakking ook geplaatst moet worden naast de papierenpakking?
• Kan iemand mij de aanhaalmomenten van de bouten van het inlaatspruitstuk aanleveren?
• Zijn er enige mogelijkheden qua analyse met de OBD2-stekker? De vorm is hetzelfde als OBD2, alleen is het protocol niet universeel (Ford-protocol?)

Het is een heel verhaal geworden, maar er staat wel veel informatie in m.b.t. probleem. Mocht er nog iets missen, dan hoor ik dat graag.

Een pluspunt is wel dat de startmotor geen geluid meer maakt, alleen had ik gehoopt dat dit niet het enige pluspunt was…

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken en het lezen van dit lange verhaal.

Met vriendelijke groet,
Jimmy van Boekel

UPDATE 12-4-2017

Goedendag lezers,

Vandaag heeft mijn vader voor mij nieuwe 'rubberen' pakkingen gehaald bij dezelfde automaterialenzaak. De werknemer kon deze pas vinden, nadat mijn vader hier expliciet op inging. Alleen de papieren pakking stond aan mijn kenteken gekoppeld. Bij veel automaterialenwebsites waar ik gezocht heb, kwam ik ook alleen op de 'papieren' variant uit.

Na werk ben ik gelijk begonnen om het inlaatspruitstuk weer te demonteren, aangezien dit nog één van de weinige overgebleven opties was. Dit kwam ik tegen:

Afbeelding

Als op de rode cirkels ingezoomd wordt, is de kans op valse lucht daar erg hoog. Ik kon me niet voorstellen dat ik deze pakking zonder pardon gemonteerd heb... Ik kan me herinneren er even naar gekeken te hebben, maar blijkbaar niet goed genoeg. Waarschijnlijk door mijn enthousiasme en de bevestiging van de automaterialenzaak dat dit de juiste was. En andersom past hij niet i.v.m. de symmetrie.

Nu heb ik ook de rubberen pakkingen in mijn bezit:

Afbeelding

Deze zaten er origineel ook op.

Conclusie

Ik kan concluderen dat de kans om valse lucht aan te zuigen bij de 'papieren' pakking redelijk hoog is in de hoeken. Daarnaast zou ik jullie adviseren om deze pakking niet te kopen voor een MK7 Escort met kunststof inlaatspruitstuk (indien ooit noodzakelijk), maar te gaan voor de rubberen varianten (zoals OEM). Als je een 'papieren' pakking gebruikt, kijk beter dan ik heb gedaan en laat je gedrevenheid niet overheersen (haha). Anders kan het je zomaar €35,- kosten. Aan de andere kant doe je er wel ervaring mee op en dat is ook wat waard ;) .

Ik hoop zo snel mogelijk de nieuwe pakkingen te kunnen plaatsten. Hopelijk vrijdag. Ik zal laten weten wat het resultaat is. Voor nu staat de Escort er dan nog even zo bij (wel met de motorkap gesloten en op slot :D) :

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Jimmy van Boekel

UPDATE 14-4-2017

Gister het inlaatspruitstuk uitgebouwd en vandaag weer ingebouwd met de rubberen pakkingen. Starten en stabiel lopen. Stationair loopt hij ook goed. Geen schommelingen meer, dus de IACV dicht ook weer goed af. Ik ben blij :D .

Ik zou jullie aan willen raden de rubberen pakkingen te gebruiken en niet de 'papieren' variant...

Met vriendelijke groet,
Jimmy van Boekel

_________________
Ford Escort Cabrio 1.6 Mk7 '98
Honda NX250 '90


Laatst bijgewerkt door JvB op vr apr 14, 2017 21:20, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: ma apr 10, 2017 22:12 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4069
Woonplaats: zuidbroek
mijn vermoeden is dat ie valse lucht aan zuigt via de niet orginele pakking
je zou de rubberen ringen terug kunnen plaatsen zonder de nieuwe pakking


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: ma apr 10, 2017 22:41 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Is de pakking niet van het alu spruitstuk? Spuit eens remreiniger langs het spruitstuk terwijl de motor loopt. Als die anders gaat lopen weet je dat je vacuum lekkage hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 18:32 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo sep 17, 2014 18:47
Berichten: 11
Woonplaats: Delft
Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat het verwisselen van de pakking ook een van de laatste dingen is die ik kan doen om te kijken of het probleem verminderd... Eerst ga ik met de remreiniger aan de slag. Dat heb ik nog niet gedaan omdat hij heel beroerd loopt.

Als ik rondkijk op internet zie ik vaak een aluminium spruitstuk terugkomen met ongeveer dezelfde vorm, alleen gerelateerd aan een Focus :roll:

_________________
Ford Escort Cabrio 1.6 Mk7 '98
Honda NX250 '90


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 19:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
de eerste generatie zetec in de escort en fiesta had een alu spruitstuk. hier ging ook de aanzuigbuis over het kleppendeksel naar de luchtfilterbox.

Afbeelding


http://www.fiestamk3parts.com/usefull-i ... st-inlets/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 20:29 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo sep 17, 2014 18:47
Berichten: 11
Woonplaats: Delft
Bedankt! Ik zie alleen niet echt de 'peervorm' terugkomen, maar meer een ovale vorm.

Ik ga morgen eens wat Ford dealers bellen voor enige uitsluiting.

_________________
Ford Escort Cabrio 1.6 Mk7 '98
Honda NX250 '90


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 20:37 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
Complimenten voor je duidelijke omschrijving!

Ik denk dat je inderdaad het probleem zoeken moet in een Vacuum lekkage, of een lekkage bij de inlaat pakking.
Succes en houd ons op de hoogte!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2017 6:54 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo sep 17, 2014 18:47
Berichten: 11
Woonplaats: Delft
Ik zal mijn bevindingen hier updaten! En hopelijk uiteindelijk de oplossing :)

_________________
Ford Escort Cabrio 1.6 Mk7 '98
Honda NX250 '90


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2017 21:03 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo sep 17, 2014 18:47
Berichten: 11
Woonplaats: Delft
Goedenavond,

Ik heb mijn bevindingen tot nu toe geüpdatet!

Groetjes,
Jimmy

_________________
Ford Escort Cabrio 1.6 Mk7 '98
Honda NX250 '90


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: vr apr 14, 2017 21:21 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo sep 17, 2014 18:47
Berichten: 11
Woonplaats: Delft
De Escort loopt weer goed! Update geplaatst in de startpost. Bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Jimmy

_________________
Ford Escort Cabrio 1.6 Mk7 '98
Honda NX250 '90


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: vr apr 14, 2017 21:53 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
Dus toch de pakking! Fijn dat het opgelost is :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Escort MK7 loopt beroerd na terugplaatsen inlaatspruitst
BerichtGeplaatst: vr apr 14, 2017 22:46 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4069
Woonplaats: zuidbroek
zei ik toch :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling