Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 13:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 22:18 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo maart 02, 2014 19:10
Berichten: 410
Woonplaats: sexbierum
Heb je uberhaupt al gecontroleerd of het relais de juiste spanningen krijgt?
Relais verwijderen en overbruggen, daarna meten op de stekker van de pomp of hij daar ook spanning krijgt ( indien je er zo bij komt.

Bij de basis beginnen :--


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 9:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Zo zou het eigenlijk wel moeten razar maar ik heb nu geen multimeter en kan dus niks meten. Ik kan wel van alles gaan kopen maar dan geef je er meer aan uit. Ik ben net weer aangevangen met een oude hobby (modelzweven) en dat kost ook wat dus dit komt niet echt gelegen.

Het relais heb ik wel getest met 12 volt rechtstreeks vanaf een losse autoaccu zoals in dat YouTube filmpje maar het relais deed niks. En juist omdat de basis ontbreekt twijfel ik nu of de brandstofpomp ook echt defect is want er waren vooraf eigenlijk geen problemen zoals een slecht lopende motor. Maar zou ik de pomp kunnen testen door er rechtstreeks 12volt op te zetten, wel alles eerst alle stekkers loskoppelen natuurlijk?

Als ik dit vertel zullen jullie misschien wel flink gaan lachen maar gisteren klopte ik een aantal keer op de benzinetank en die klonk gewoon leeg terwijl de benzinemeter aangeeft dat er nog benzine in zit. Het eerste wat ik dacht is werkt de pomp ook als er geen benzine meer inzit. :)

Ik weet dat als ik geen goed gereedschap heb en iets gaat niet los zoals het moet dan raak ik enigszins geïrriteerd, wie kent dat niet dat het laatste boutje echt niet los wil en draai je een moertje dol? En ga ik aan de brandstofpomp werken en moet je boutjes door gaan slijpen dan wil ik toch echt een brandblusser in de buurt hebben, een brandweerwagen komt die garage niet in. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 9:38 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Maar wat adviseren jullie, ik zie vrij goedkope brandstofpompen van zo'n €60,00 maar ik wil eigenlijk wel wat kwaliteit hebben en een tweedehands pomp doe ik liever niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 13:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
ik adviseer om niet voor een goedkope pomp te gaan of een 2de hands. het MFI systeem heeft een behoorlijke druk nodig dus de pomp moet behoorlijk zijn best doen. Vervang pompen van bosch of pierenburg leveren 6.5 bar druk of meer. Mede omdat je zelf niet over het juiste gereedschap beschikt kan je nu beter 100 euro extra uitgeven aan de pomp en die laten monteren of 2x de arbeidloon kosten te moeten betalen omdat de goedkope pomp de geest heeft gegeven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 14:08 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Ik ben dit helemaal met je eens doubleD. Ik zag op Ebay al bosch pompen voorbij komen voor een redelijke prijs maar het hoeft niet meer.

Dus nu een voorbeeld waarom je niet in een donkere garage moet gaan hobbyen. :)

Ik loop net weer naar me Escortje toe en ik denk ik ga nog eens verder en beter kijken, schreef ik gisteren nog dat de zekering in orde was, dus niet.
In de handleiding staan meer zekeringen dan ik heb zoals de stoelverwarming, en toen ik vanaf onder naar de 3de zekering ging was die ok. Vandaag wel met een lampje gekeken en het moet de 2de zekering van onderen zijn en die is voor de brandstofpomp en die was dus wel doorgebrand? Effe een zekering uitgewisseld en in 1 keer starten. Nu komt er wel een relais uit Engeland maar die bewaren we maar of misschien kan ik ooit iemand met een Ferrari gelukkig maken. :)

Heren bedankt voor het meedenken en het geduld en hopelijk ook voor wat begrip. ;)

Grt. Hans


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 19:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Tja dat kan de beste overkomen. Aangezien je wel een Ebayer bent zou je wellicht ervoor kunnen kiezen om zoiets aan te schaffen.

http://www.ebay.com/itm/Hot-Car-Voltage ... SwRwhZrhW1

En als je wat meer wilt besteden is zoiets ook ideaal. Ik kan zelf voor electronica niet meer zonder

http://www.ebay.com/itm/All-Sun-EM285-6 ... SwZ0NZbH-s


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 20:33 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
doubleD jij bent helderziende want ik dacht daar ook al aan want meten is weten. :)

Ik zie dat hij uit China komt en ik zocht ook effe door op Aliexpress, soms zijn ze daar goedkoper. Alleen jammer dat zo'n meter weer niet kan gebruiken voor het meten van Lipo accu's. :(

Volgende week of de week daarop gaat de auto even op de brug (uitlaat) en dan kan ik mooi even de staat van de bedrading bekijken bij de brandstofpomp. Het kan best zijn dat er ergens vocht bijkomt want ik zag al wat isolatietape loshangen? Pas nog naar Duitsland geweest en daar vielen toen flinke regenbuien en dan rij je toch door flinke plassen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 23:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo maart 02, 2014 19:10
Berichten: 410
Woonplaats: sexbierum
Hans V schreef:
Zo zou het eigenlijk wel moeten razar maar ik heb nu geen multimeter en kan dus niks meten. Ik kan wel van alles gaan kopen maar dan geef je er meer aan uit. Ik ben net weer aangevangen met een oude hobby (modelzweven) en dat kost ook wat dus dit komt niet echt gelegen.

Het relais heb ik wel getest met 12 volt rechtstreeks vanaf een losse autoaccu zoals in dat YouTube filmpje maar het relais deed niks. En juist omdat de basis ontbreekt twijfel ik nu of de brandstofpomp ook echt defect is want er waren vooraf eigenlijk geen problemen zoals een slecht lopende motor. Maar zou ik de pomp kunnen testen door er rechtstreeks 12volt op te zetten, wel alles eerst alle stekkers loskoppelen natuurlijk?

Als ik dit vertel zullen jullie misschien wel flink gaan lachen maar gisteren klopte ik een aantal keer op de benzinetank en die klonk gewoon leeg terwijl de benzinemeter aangeeft dat er nog benzine in zit. Het eerste wat ik dacht is werkt de pomp ook als er geen benzine meer inzit. :)

Ik weet dat als ik geen goed gereedschap heb en iets gaat niet los zoals het moet dan raak ik enigszins geïrriteerd, wie kent dat niet dat het laatste boutje echt niet los wil en draai je een moertje dol? En ga ik aan de brandstofpomp werken en moet je boutjes door gaan slijpen dan wil ik toch echt een brandblusser in de buurt hebben, een brandweerwagen komt die garage niet in. :)


Je zegt dat je niet niet vanalles kunt gaan kopen ivm de kosten. Maar je wil niet geld uitgeven voor een ledtester of multimeter, maar wel zomaar een pomp vervangen voor veel euro's.

Een multimeter of ledtester is toch wel het minimale wat je moet hebben met storingen.
Nu ga je juist gissen en lukraak vervangen.

In mijn ogen ook zonde van de centjes.

Wel mooi dat je het hebt opgelost, maar ook hier..begin bij de basis. Men vergeet al snel de zekeringen ( ook monteurs )


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 9:34 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
razer schreef:
.
Je zegt dat je niet niet vanalles kunt gaan kopen ivm de kosten. Maar je wil niet geld uitgeven voor een ledtester of multimeter, maar wel zomaar een pomp vervangen voor veel euro's.

Aan de ene kant heb je gelijk razer maar men noemt dit ook wel prioriteiten stellen want soms moet je keuzes maken die ten kostte gaan van andere zaken. Er stonden al andere aankopen in de planning die niet door zouden zijn gegaan als ik een brandstofpomp zou moeten aanschaffen.

In die garage mag je eigenlijk helemaal niet sleutelen aan een auto tenzij het kleine en schone reparaties zijn en dus ben je al snel afhankelijk van een garage. Moet ik nog eens extra gereedschap gaan aanschaffen omdat dit de reparatie makkelijker maakt dan kan het zijn dat het vervangen van die brandstofpomp in een (vakkundige) garage uiteindelijk bijna hetzelfde kost als een pomp die zo'n €139,00 is. Het arbeidsloon van de garage moet ik dan maar accepteren maar dan heb ik wel weer een rijdende auto met garantie. Maar die andere aankopen worden dan wel noodgedwongen enkele maanden uitgesteld.

Maar ik bezuinig overal op want zo wil ik een figuurzaag aanschaffen voor mijn (nieuwe) hobby maar die zijn €14,95 en losse zaagjes zijn €6,95, dus zoeken we even verder naar iets wat minder duur is. Connectors voor een Lipo accu zijn €2,95 per paar in de winkel, in China koop ik ze voor €1,49 per 5 paar en 4 keer €5,00 besparen is de prijs van die ledtester. ;)

Op deze manier kan je er nog een extra hobby erop na houden naast een (oude) auto. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 14:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Gisteren onder het rijden rook ik licht de geur van smeulend plastic en nadat ik de motor had uit gezet wilde de brandstofpomp wederom niet meer draaien. Het relais verwijdert en inderdaad smeulplekken op het relais die dus overleden is. Gelukkig heb ik een vervanger in huis maar niet wetend wat de daadwerkelijke reden kan zijn dat het relais sluiting of zo heeft gemaakt. Wat kan zijn is dat de bedrading bij de brandstofpomp zelf slecht geïsoleerd is en sluiting maakt. Als je het relais openmaakt en de printplaat naar achteren plaatst (dus naar de componenten kijkt op de printplaat) dan is het de rechter stekkerverbinding die is gaan smeulen.

Dus voordat ik hem ga vervangen, heeft iemand enig idee waar/wat ik moet controleren en wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn? Vocht kan een reden zijn en de bedrading is verder in orde zo ver ik het kon zien.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 14:19 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Als je stekkerverbinding verkoold is trek je duidelijk ergens te veel stroom. hoe ziet de zekering die bij de brandstofpomp hoort er uit? is die wel de juiste rating etc?

gezien de locatie van de branstofpomp is het best mogelijk dat er ergens een 12V draad het chassis (heeft ge)raakt.

meet de weerstand tussen de verkoolde pootjens eens, als je de accu los hebt zitten? als je 0 ohm krijgt kun je op jacht naar een kortsluiting

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 14:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Bedankt voor je snelle antwoord Lynxified.

De stekker van het brandstofrelais (origineel Ford met die roze kleur) is niet verkoold maar het relais stinkt en dan weet ik al genoeg. De zekering in de zekeringskast onder de motorkap is ook niet doorgebrand wat je wel zou verwachten bij kortsluiting. Maar inderdaad is het heel goed mogelijk dat een draad het chassis heeft geraakt.

Ik ga nog even zoeken wat de gegevens zijn van het nieuwe relais wat uit Engeland komt deze is namelijk een stuk lichter. :)

Mocht hij weer starten dan moet ik hem toch op de brug zetten om de bedrading verder te kunnen controleren. Ik kom er gewoon niet onder omdat hij verlaagt is en ik heb geen oprijbokken meer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 14:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Het is het relais zelf door trillingen en ouderdom raken de soldereringen van de pootjes los van de printplaat. Dit veroorzaakt weerstand.Door het grote stroom verbruik krijg je daar veel warmte ontwikkeling van en smelt de plastic behuizing.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 15:08 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Hoi doubleD,

Jouw verklaring klinkt ook heel logisch maar het gene wat mij zorgen baart is dat het elke keer gebeurd als de vloer van de garage heel vochtig is geweest. Maar ik zet er nu een ander relais in en als hij start dan rij ik gelijk door naar de garage om toch even de bekabeling te checken o.a. bij de brandstofpomp. Tijdens de komende APK kunnen ze er dan wel wat aan doen en als ie niet meer start dan sta ik er alvast. :)

Dit is trouwens het vervangende relais <klik>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Resetknop brandstofpomp Ford Escort MK4.
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 16:48 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Escort even op de brug gezet en inderdaad is de bedrading slecht. Groene oxidatie en de kabel staat op het punt om af te breken dit in combinatie met wat vocht zorgt er waarschijnlijk voor dat er meer stroom door het relais gaat.

Maar er moet een andere brandstofpomp op want de aansluiting van de kabel op de pomp is ook niet meer origineel en geeft alleen maar kans op meer stroringen.

Heren, bedankt voor het advies en meedenken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling