Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 11:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil injectie van de 1600 motor
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 9:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 03, 2017 18:05
Berichten: 44
Door het zoeken op internet naar eventuele storingen kwam ik er achter dat er in totaal 3 types injectiemotoren zijn:
- De K jetronic, zonder kat,
- De KE jetronic, met lambda sonde, met kat,
- De EFI, en hier kan ik weinig van terug vinden.

En deze laatste vind ik interessant omdat deze mij wat degelijker overkomt als het jetronic systeem. Wie kan mij verder helpen met wat informatie?

Ik zie ook verschillende vermogens variërend van 90 tot 105 pk.

Toevoeging: Hebben sommige ook een DIS systeem tov een rotor?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil injectie van de 1600 motor
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 12:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Wat voor een meer informatie ben je eigenlijk naar op zoek, alle 3 de motoren die je beschrijft zijn in de basis gelijk. Het zijn allemaal 1600 cvh motoren.
De K jetronic is de vuile motor en was er als eerste. Dit is de gene met de meeste pk's 105. De inspuiting wordt geregeld puur door brandstof druk in het systeem en ontsteking door de verdeler met soms een mechanische of elektronische vervroeger.

DE KE jetronic is een door ontwikkeling op de bovenstaande waarbij ford gepoogd heeft deze te laten voldoen aan de toenmalige strenge emissie normen die vooral in duitsland al golden. En deze heeft de minste pk's namelijk 90. De "computer" regelt aan de hand van de lambda waardes binnen een bepaalde range de brandstofdruk waardoor er meer of minder ingespoten wordt.

De EFI is alleen in het laatste jaar van de mk4 geleverd en dit is een compleet ander systeem, veel meer zoals we in de nieuwere auto's zien. Hier heb je inderdaad een dis ontsteking en dus waisted spark. De computer berekend de inspuittijd van de injectoren en het ontsteking tijdstip aan de hand van sensoren als lambda, krukas positie en luchtmassameter.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil injectie van de 1600 motor
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 13:02 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 03, 2017 18:05
Berichten: 44
Dank je wel voor de info. Ik zit er aan te denken om er een EFI systeem op te zetten zonder kat. Waarom zul je dan denken, ik denk dat het wat robuuster is in plaats van al die toevoerleidingen naar de injectors.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil injectie van de 1600 motor
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 20:04 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
het is best werk en een zoektocht om een compleet cvh efi systeem te vinden wat ook goed functioneert. De cvh efi is namelijk niet al te lang geleverd. Je moet namelijk naast het inlaat injectie systeem, de disbobine, de ecu en de kabelboom ook een cvh efi vliegwiel hebben voor het krukas signaal en om die sensor te monteren moet je of het onderblok wisselen of in je huidige blok een gat boren om hem daar te plaatsen.

Als je een project als deze denkt te gaan doen zou ik persoonlijk eerder naar een zetec conversie kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil injectie van de 1600 motor
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 21:47 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 03, 2017 18:05
Berichten: 44
doubleD schreef:
het is best werk en een zoektocht om een compleet cvh efi systeem te vinden wat ook goed functioneert. De cvh efi is namelijk niet al te lang geleverd. Je moet namelijk naast het inlaat injectie systeem, de disbobine, de ecu en de kabelboom ook een cvh efi vliegwiel hebben voor het krukas signaal en om die sensor te monteren moet je of het onderblok wisselen of in je huidige blok een gat boren om hem daar te plaatsen.

Als je een project als deze denkt te gaan doen zou ik persoonlijk eerder naar een zetec conversie kijken.


Thanks!! Als ik dit zo lees dan wordt het idd een te grote uitdaging en blijf ik gewoon lekker door rijden met mijn K Jetronic.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil injectie van de 1600 motor
BerichtGeplaatst: vr feb 02, 2018 19:29 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
alles eraf gooien en webers erop


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil injectie van de 1600 motor
BerichtGeplaatst: di feb 06, 2018 19:37 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 01, 2014 15:26
Berichten: 440
Woonplaats: Snits
Geeft wel een mooi diep geluid daar mee 8-)

_________________
Ford Escort Mk2 Coupe 2.0i 16v Zetec (Brunnettie)
Ford Escort Mk4 Rallye Look 1.8 D ecobeast
Ford Fietsta 1.8D Mk4 Daily/Donor
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling