Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Verschil injectie van de 1600 motor
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=12&t=11969
Pagina 1 van 1

Auteur:  whalertje40Mk3 [ zo jan 28, 2018 9:11 ]
Berichttitel:  Verschil injectie van de 1600 motor

Door het zoeken op internet naar eventuele storingen kwam ik er achter dat er in totaal 3 types injectiemotoren zijn:
- De K jetronic, zonder kat,
- De KE jetronic, met lambda sonde, met kat,
- De EFI, en hier kan ik weinig van terug vinden.

En deze laatste vind ik interessant omdat deze mij wat degelijker overkomt als het jetronic systeem. Wie kan mij verder helpen met wat informatie?

Ik zie ook verschillende vermogens variƫrend van 90 tot 105 pk.

Toevoeging: Hebben sommige ook een DIS systeem tov een rotor?

Auteur:  doubleD [ zo jan 28, 2018 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Verschil injectie van de 1600 motor

Wat voor een meer informatie ben je eigenlijk naar op zoek, alle 3 de motoren die je beschrijft zijn in de basis gelijk. Het zijn allemaal 1600 cvh motoren.
De K jetronic is de vuile motor en was er als eerste. Dit is de gene met de meeste pk's 105. De inspuiting wordt geregeld puur door brandstof druk in het systeem en ontsteking door de verdeler met soms een mechanische of elektronische vervroeger.

DE KE jetronic is een door ontwikkeling op de bovenstaande waarbij ford gepoogd heeft deze te laten voldoen aan de toenmalige strenge emissie normen die vooral in duitsland al golden. En deze heeft de minste pk's namelijk 90. De "computer" regelt aan de hand van de lambda waardes binnen een bepaalde range de brandstofdruk waardoor er meer of minder ingespoten wordt.

De EFI is alleen in het laatste jaar van de mk4 geleverd en dit is een compleet ander systeem, veel meer zoals we in de nieuwere auto's zien. Hier heb je inderdaad een dis ontsteking en dus waisted spark. De computer berekend de inspuittijd van de injectoren en het ontsteking tijdstip aan de hand van sensoren als lambda, krukas positie en luchtmassameter.

Auteur:  whalertje40Mk3 [ zo jan 28, 2018 13:02 ]
Berichttitel:  Re: Verschil injectie van de 1600 motor

Dank je wel voor de info. Ik zit er aan te denken om er een EFI systeem op te zetten zonder kat. Waarom zul je dan denken, ik denk dat het wat robuuster is in plaats van al die toevoerleidingen naar de injectors.

Auteur:  doubleD [ zo jan 28, 2018 20:04 ]
Berichttitel:  Re: Verschil injectie van de 1600 motor

het is best werk en een zoektocht om een compleet cvh efi systeem te vinden wat ook goed functioneert. De cvh efi is namelijk niet al te lang geleverd. Je moet namelijk naast het inlaat injectie systeem, de disbobine, de ecu en de kabelboom ook een cvh efi vliegwiel hebben voor het krukas signaal en om die sensor te monteren moet je of het onderblok wisselen of in je huidige blok een gat boren om hem daar te plaatsen.

Als je een project als deze denkt te gaan doen zou ik persoonlijk eerder naar een zetec conversie kijken.

Auteur:  whalertje40Mk3 [ zo jan 28, 2018 21:47 ]
Berichttitel:  Re: Verschil injectie van de 1600 motor

doubleD schreef:
het is best werk en een zoektocht om een compleet cvh efi systeem te vinden wat ook goed functioneert. De cvh efi is namelijk niet al te lang geleverd. Je moet namelijk naast het inlaat injectie systeem, de disbobine, de ecu en de kabelboom ook een cvh efi vliegwiel hebben voor het krukas signaal en om die sensor te monteren moet je of het onderblok wisselen of in je huidige blok een gat boren om hem daar te plaatsen.

Als je een project als deze denkt te gaan doen zou ik persoonlijk eerder naar een zetec conversie kijken.


Thanks!! Als ik dit zo lees dan wordt het idd een te grote uitdaging en blijf ik gewoon lekker door rijden met mijn K Jetronic.

Auteur:  jelte [ vr feb 02, 2018 19:29 ]
Berichttitel:  Re: Verschil injectie van de 1600 motor

alles eraf gooien en webers erop

Auteur:  bennie [ di feb 06, 2018 19:37 ]
Berichttitel:  Re: Verschil injectie van de 1600 motor

Geeft wel een mooi diep geluid daar mee 8-)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/