Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr apr 19, 2024 8:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 21:32 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jan 08, 2011 15:37
Berichten: 1735
Ik wil graag met elkaar informatie delen met gegevens over de motoren: CVH/RS2000/Zetec etc.. De bedoeling hiervan is dat we elkaar voorzien van basis informatie over de motoren, zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen, mocht je er niet uit komen. Uiteindelijk moet alles in dit topic bij elkaar staan zodat je één overzicht hebt. Hierbij alvast wat basis informatie over de CVH motoren:

1,3 CVH (JBE of J6A)

Smeersysteem:
- Hoeveelheid motorolie (L)
- Inclusief oliefilter: 3,25 Liter
- Exclusief oliefilter: 2,75 Liter

- Viscositeit: 15W40 (10W40 kan ook)

- Oliedruk (bar) minimaal bij
- 750 1/min: 0,6 bar
- 2000 1/min: 1,5 bar

- Type bougies: Motorcraft AGRF 22C1 of AGRF 22CD1

Koelsysteem:
- Inhoud (L)
- inclusief verwarming: 7,1 Liter
Thermostaat opent bij: 85-89 °C
Geheel open bij: 102 °C


1,4 CVH (FUH, F4B of F6F)

Smeersysteem:
- Hoeveelheid motorolie (L)
- Inclusief oliefilter: 3,50 Liter
- Exclusief oliefilter: 3,25 Liter

- Viscositeit: 15W40 (10W40 kan ook)

- Oliedruk (bar) minimaal bij
- 750 1/min: 1,0 bar
- 2000 1/min: 2,8 bar

- Type bougies: Motorkradft AGPR 22CD of AGPR 32CD1

Koelsysteem:
- Inhoud (L)
- inclusief verwarming: 7,6 Liter
Thermostaat opent bij: 85-89 °C
Geheel open bij: 102 °C


1,6 CVH (LUJ/LUK of LJF/LJE)


Smeersysteem:
- Hoeveelheid motorolie (L)
- Inclusief oliefilter: 3,50 Liter
- Exclusief oliefilter: 3,25 Liter

- Viscositeit: 15W40 (10W40 kan ook)

- Oliedruk (bar) minimaal bij
- 750 1/min: 1,0 bar
- 2000 1/min: 2,8 bar

- Type bougies: Motorkraft AGPR 22CD1, AGPR 12C** of AGPR 22CM

Koelsysteem:
- Inhoud (L)
- inclusief verwarming: 7,8 Liter
Thermostaat opent bij: 85-89 °C
Geheel open bij: 102 °C


1,8 L DIESEL


Smeersysteem:
- Hoeveelheid motorolie (L)
- Inclusief oliefilter: 4,50 Liter
- Exclusief oliefilter: 4,10 Liter
- Na revisie: 5,10 Liter

- Viscositeit (-20°C tot +30°C): 10W30/ 10W40/ 10W50
Gehele jaar bruikbaar: 15W40

- Oliedruk (bar) minimaal bij
- 750 1/min: 0,75 bar
- 2000 1/min: 1,50 bar

Koelsysteem:
- Inhoud (L)
- inclusief verwarming: 9,3 Liter
Thermostaat opent bij: 85-89 °C
Geheel open bij: 102 °C

Aanvullende informatie is welkom en zal hier aan toe worden gevoegd.

_________________
Groet, Martijn R


Laatst bijgewerkt door Martijn R op ma feb 05, 2018 21:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 22:47 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
CVH: http://escort.mk3.pagesperso-orange.fr/ ... 86-02b.pdf
Kent: http://escort.mk3.pagesperso-orange.fr/ ... 86-02a.pdf

Weet je zeker dat er 10W40 in een CVH moet, en of dit voor alle generaties CVH geld?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 6:37 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jan 08, 2011 15:37
Berichten: 1735
Mij is verteld toen ik motorolie nodig had, dat dit 10W40 moest zijn. Dit heb ik dus ook aangehouden. Het is gewoon goed gegaan.
Gister kreeg ik de tip om een dikkere olie te gebruiken, omdat ik bij koude start na een tijdje stilstaan last heb van een behoorlijke rookpluim uit de uitlaat (kan ook wat anders zijn).

In de vraagbaak van de escort MK5 die ik heb liggen wordt er een viscositeit van 15W40 geadviseerd, dit ga ik dus vanaf de nieuwe oliebeurt gebruiken.

Van een MK3 en MK4 weet ik dit (nog) niet zeker. Daarvoor heb ik dit topic aangemaakt. De latere zetec's draaien bij mijn weten op 5W30.

_________________
Groet, Martijn R


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 11:39 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Toen ik nog in Bergen op Zoom woonde, kwam ik altijd bij een automaterialenzaak van een man, een lopende onderdelencatalogus, die had veel verstand van oude Escorts. Hij vertelde mij dat er 5W30 in moet namelijk, en aan de hand van de reputatie die hij bij mij had heb ik dat aangenomen en ook nooit meer naar gekeken, maar ook hij kan het fout hebben natuurlijk. Ik gooi in ieder geval al jaren 5W30 in die wagens, zowel de CVHs als de Kents.
Nu ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd welke olie er nu echt in moet.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 11:49 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
In de user manual van de mk4 heb je een hele tabel met alle goede vloeistoffen.
5W30, 10W40 en 15W40 staan daar allemaal in, verschil is de omgevingstemperaturen waarvoor ze worden aangeraden.
Afbeelding
(bron: Escort-MK4.de, volledige handleiding)

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 12:29 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Top, dank je wel, ik denk dat ik dan ga overstappen op 15W40.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 17:49 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
waarom zou je naar 15w gaan en niet gewoon naar de voorgeschreven 10w

wellicht is een link als deze wel eens leuk om te lezen wat het nu precies betekend al die nummers

http://www.upmpg.com/tech_articles/motoroil_viscosity/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 20:17 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jan 08, 2011 15:37
Berichten: 1735
Als 10W wordt voorgeschreven voor bijvoorbeeld een MK3, moet je dat gebruiken. Voor de CVH motoren van bouwjaar 1990-1992 ish.. wordt toch echt 15W40 voorgeschreven. Anders kloppen die vraagbaken van Ford voor geen kant. En dat lijkt mij een beetje vreemd.

_________________
Groet, Martijn R


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 20:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di aug 02, 2016 20:40
Berichten: 87
Das wel apart. Volgens mij schelen de cvh motoren intern niet heel veel door de jaren.
Misschien dat ze wat meer ervaring bij ford hebben opgedaan dat ze wat dikkere olie willen hebben bij de cvh in de jaren 90.

Ps. Het getal voor de w geeft aan hoe dun de olie is bij koude olie. Zodra de olie is opgewarmd geld t getal na de w. 10w40 heeft dus iets dunnere olie bij koude motor dan 15w40


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2018 10:03 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
doubleD schreef:
waarom zou je naar 15w gaan en niet gewoon naar de voorgeschreven 10w?
Ik dacht dat de gearceerde vakken de voorgeschreven oliën zijn, maar na het lezen van het artikel zou ik denk ik alsnog voor de 15W40 gaan, omdat de temperatuur hier veel hoger is dan in NL.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2018 10:22 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
De 1.4 cvh is ook geleverd in motorcode f4b en heeft volgens het boekje 10w40 nodig. Verder is die met injectie in plaats van carburateur.

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: vr feb 02, 2018 19:27 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
gebruik altijd 10w40 voor de cvh,ivm de hydro stotters,in de kent en pinto 20w50 en er is tot nu toen nog niet eentje stuk gelopen :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 19:55 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 30, 2012 13:13
Berichten: 440
Woonplaats: Sittard-geleen
In de kent gebruikte ik altijd 15w40. In de 3.0 essex altijd 10w40 (15w40 gaf erg veel oliedruk bij koude motor). In de 2.0 pinto eerst 20w50 ivm gare klepsealrubbers, daarna gewoon 15w40. In de cvh zit op dit moment nog 10w40 (rookt behoorlijk bij koude motor ivm gare klepsealrubbers)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Het motor informatie topic
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 20:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jan 08, 2011 15:37
Berichten: 1735
capri essex schreef:
In de cvh zit op dit moment nog 10w40 (rookt behoorlijk bij koude motor ivm gare klepsealrubbers)


Dat heb ik dus vermoedelijk ook.. Misschien dat het opgelost wordt met een wat dikkere olie, en anders maar de seals vervangen..

_________________
Groet, Martijn R


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling