Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 16:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koelfan blijft draaien
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2019 17:55 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7309
Woonplaats: Veluwe
De koelfan van de Escort Mk4 1.4 Bravo blijft draaien. Zodra je de auto op contact zet gaat hij aan.
Ik heb al vervangen ;

- Zekering
- Relais
- Stekker op sensor thermostaat

Wanneer je de stekker afkoppelt van de sensor die op het thermostaathuis zit blijft de fan gewoon door blazen.
Als je de stekker van de fan zelf afkoppelt komt hier gelijk 12Volt op wanneer je het contact aanzet.
Ook heb ik het idee dat de fan naar de motor toe blaast, ipv naar de radiateur (dus de verkeerde kant op)

Iemand een idee?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelfan blijft draaien
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2019 18:02 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Hij draait de goeie kant wel op. Als die naar de radiator toe zou blazen heft dat de windkoeling weer op dus zuigt die nu lucht door de radiator heen

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelfan blijft draaien
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2019 19:16 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Maakt ie niet ergens sluiting bij de connector die op de sensor gaat? in principe gaat die draad vanaf de sensor direct naar de Fan, dus kan t niet anders dan dat ie ergens sluiting heeft

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelfan blijft draaien
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2019 19:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
De fan wordt geschakelt over massa. Als de auto op contact wordt gezet krijgt de fan meteen 12v, als het koelwater boven een bepaalde temperatuur komt dan wordt er een verbinding gemaakt naar massa en is de stroomkring gesloten.

Als de fan draait zonder dat de stekker op de thermoschakelaar zit heb je dus kortsluiting naar massa in de draad van de fan naar de schakelaar. Vaak zit er nog een stekker verbinding op de fan zelf of bij de onderste balk, wellicht dat die ligt te etteren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling