Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Versnellingsbak rammelt
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=12&t=12347
Pagina 1 van 1

Auteur:  Dummy [ ma nov 12, 2018 15:02 ]
Berichttitel:  Versnellingsbak rammelt

Hallo,

Onlangs is de spanner van mijn koppelingskabel heel vervelend gaan doen. Af en toe ligt het pedaal op de grond en moet ik met mijn hand dat ding weer optillen en dan met m'n duim die spanner weer op z'n plek schuiven. Kwestie van dat tandwieltje met de rest erop en eraan te vervangen.
Maar wat er tegelijk gebeurd is dat die staaf met die arm in je versnellingsbak, waar aan de ene kant je koppelingskabel aan zit en aan de andere kant je druklager, ontzettend snel op en neer beweegt. Zo snel, dat je hem niet eens kan zien bewegen, je ziet m alleen maar als een streep. De amplitude is zon 2-3cm.
Nou heb ik echt geen zin om allemaal moeilijk te gaan lopen doen met die versnellingsbak voor ik terug in Portugal ben, en nou vroeg ik me af of iemand dit wel eens heeft gehad? Het lijkt mij namelijk dat zelfs, al zou je er helemaal geeneens n kabel op hebben zitten, dat ie dan alsnog niet zo veel vrije beweging zou mogen hebben?

Bij voorbaat dank!

Auteur:  doubleD [ ma nov 12, 2018 15:44 ]
Berichttitel:  Re: Versnellingsbak rammelt

Het druk lager zit natuurlijk aan die gaffel en die klettert tegen de vingers van de drukgroep aan. Dat zal zeker wat resonantie veroorzaken.

Auteur:  jelte [ za nov 17, 2018 17:46 ]
Berichttitel:  Re: Versnellingsbak rammelt

betekenis van Amplitude=
Een golf met amplitude y
De amplitude van een (periodieke) trilling is de grootste afwijking ten opzichte van de evenwichtsstand, of, anders gezegd, de maximale uitslag. De trilling kan een mechanische trilling zijn van bijvoorbeeld een snaar van een harp, of de daardoor ontstane geluidsgolf, of van enig ander cyclisch in de tijd variërend verschijnsel. Omdat een golfverschijnsel steeds in grootte varieert, zal de waarde van die golf ook steeds variëren. De amplitude is nu de waarde vanaf de evenwichtsstand tot aan de maximale uitslag of sterkte van de golf.

De amplitude van een elektrische spanning is de maximale waarde van de spanning. Deze amplitude wordt gemeten in volt. Weliswaar is de netspanning van het huishoudelijke elektriciteitsnet ongeveer 230 V, maar dit is de effectieve waarde. De amplitude is een factor √2 groter.

De amplitude van een slinger is de afstand van het neutrale midden (evenwichtsstand) tot aan de grootste uitslag. Deze amplitude wordt gemeten in meter.

De amplitude van geluid is de maximale druk die optreedt. Deze wordt gemeten in Pascal.

De 'sterkte' van een sinusvormige golf wordt geheel bepaald door de amplitude. Andere vormen hebben nog als kenmerken onder andere de vormfactor en de effectieve waarde.
Resonantie=
Resonantie (Latijn: resonare, weerklinken) is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Een trillend voorwerp kan een ander voorwerp in trilling brengen, doordat de trillingen via een tussenstof worden doorgegeven. Als dit andere voorwerp in het ritme van de oorspronkelijke trillingen gaat meetrillen, wordt dat verschijnsel resonantie genoemd. De trilling van dat andere voorwerp kan veel sterker zijn, dan men op grond van de aanstoting zou verwachten (de trilling vindt weerklank). Resonantie kan optreden bij vrijwel elk bestaand object. Bij objecten met een kleine interne demping, bijvoorbeeld een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout).

Resonantie treedt op bij bepaalde frequenties, namelijk bij de eigenfrequenties of natuurlijke frequenties. Dit zijn frequenties waarbij in het object een staande golf kan optreden. Het zijn ook de frequenties die spontaan ontstaan als het object door een korte tik wordt aangeslagen. Als een kerkklok bijvoorbeeld wordt aangeslagen door de klepel, gaat hij trillen in zijn eigenfrequenties, en juist ook bij die frequenties veel geluid uitstralen. Door de aanslag gaat de klok bij alle frequenties trillen, maar alleen de eigenfrequenties blijven lang hoorbaar, de trillingen bij de andere frequenties sterven snel uit.

Resonantie ontstaat als een systeem wordt aangestoten met een frequentie die gelijk is aan een van de eigenfrequenties. Zelfs als de aanstoting zeer gering is, zal het object sterk gaan trillen. Buiten de resonantiefrequenties zal het systeem slechts weinig trillen. Tijdens resonantie is de amplitude van de trilling binnen de eigenfrequentie veel groter dan binnen de overige frequenties.

Bij een resonantie treedt er periodiek energie uitwisseling op. Bij een massa-veersysteem wordt telkens de potentiële energie in de veer als deze uit zijn ruststand is, omgezet in kinetische energie van de massa. Tijdens elke periode van een trilling zijn er twee maxima in kinetische energie en twee maxima in potentiële energie (met wisselend teken voor uitwijking en snelheid). Voor de elektrische resonantiekring treedt er uitwisseling van elektrische veldenergie (in de condensator) en magnetische veldenergie (in de spoel) op.
zo zijn we weer helemaal up too date

Auteur:  doubleD [ za nov 17, 2018 18:54 ]
Berichttitel:  Re: Versnellingsbak rammelt

Zo de encyclopedie van de ECI over getikt?

Auteur:  jelte [ za nov 17, 2018 19:35 ]
Berichttitel:  Re: Versnellingsbak rammelt

:lol: nop,knippen en plakken

Auteur:  Dummy [ wo nov 21, 2018 22:57 ]
Berichttitel:  Re: Versnellingsbak rammelt

Mooi verhaal Jelte :lol: ik heb er niet veel aan maar ik waardeer het des al niet te min.

Spanner is inmiddels vervangen, en maar goed ook, maar het probleem is niet opgelost.
Bij een bak die ik nog had liggen even gekeken, maar het lijkt mij dat als die staaf zo veel vrije beweging heeft, dat het druklager dan los is van die staaf? Zou het daar dan in zitten?
Ik snap dat dit weinig toe voegt maar ik twijfel wat ik aan reserve onderdelen mee zal nemen als ik eind van volgende week weer naar Portugal rijd.

Auteur:  Lynxified [ wo nov 21, 2018 23:03 ]
Berichttitel:  Re: Versnellingsbak rammelt

als het druklager los zit van de stang denk ik dat je erg veel moeite zou hebben met koppelen en ontkoppelen.
't probleem is dat het pedaal om de zoveel tijd op de grond ligt of is het het rammelen?

Auteur:  jelte [ vr nov 23, 2018 20:49 ]
Berichttitel:  Re: Versnellingsbak rammelt

denk dat je bout,die de staaf en de vork vast houden,of is los gelopen of is af gebroken
deze kan maar op 1 manier worden bevestigd,denk dat daar het probleem zit
als deze er namelijk eruit ligt kun je wel koppelen maar aangezien de price as niet in een top lager van de krukas komt,zoals bij een pinto of kent
als je de as met de hand kun op en neer bewegen,kun je daar zeker van zijn
dit niet te ver eruit proberen te trekken,omdat je hem dan niet weer terug krijgt in het onderste gat
dan moet de bak er alsnog achter weg

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/