Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 23:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2018 15:16 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 09, 2018 14:32
Berichten: 9
Hallo, wie heeft ervaring met het inbouwen, of wisselen van motor. Graag tips, ik heb vacuum problemen, de aansluitingen komen niet overeen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2018 15:49 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
wat kwam eruit en wat gaat erin? Er is nogal een breed scala aan motoren, carburateurs en injectie modellen wat standaard geleverd kan zijn, en dan hebben we het nog niet over de mogelijkheden van motoren uit andere fordjes.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: di jan 01, 2019 17:54 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 09, 2018 14:32
Berichten: 9
Het blok is een 1600 i met meganiese injektie bj 84 wat er in komt is het zelfede blok maar toch nog veel verschil met aan sluiting inlaat spruit


stuk moet voor kener bekend voor komen wie weet hoe het zit


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: di jan 01, 2019 18:28 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Er zijn 4 verschillende versies van de K-jet mechanische injectie motor.
1 daarvan is de RS1600i, met 2 coils die een wasted-spark functionaliteit hebben.
Afbeelding

de andere 3 motors zijn allemaal vrijwel identiek qua vacuumaansluitingen, minus verschillen tussen het gasklephuis en de aansluiting van de carterontluchting.
De mk4 had een ander type gasklep, waarschijnlijk loop jij daar nu tegenaan.
mk3:
Afbeelding
mk4:
Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: do jan 03, 2019 21:58 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 09, 2018 14:32
Berichten: 9
Dank voor de foto's. Het verschil zit inderdaad in de vacuum en elektrische aansluiting. Het lukt mij niet om mijn foto te plaatsen op mijn ipad.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: do jan 03, 2019 22:17 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
In dit topic staat precies hoe je fotos kunt uploaden

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: do jan 03, 2019 22:24 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 09, 2018 14:32
Berichten: 9
Dank je!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 11:21 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 09, 2018 14:32
Berichten: 9
Hallo allen, nog bedankt voor de reacties maar ik kom niet verder. Zou ik bij iemand de situatie onder de motorkap mogen / kunnen bekijken of fotograferen.
Of als er iemand is die mij kan helpen met de motor, heel graag. Ik zit zelf in Amsterdam.
Groeten Jaap


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 12:23 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Mijn mk3 ligt volgens mij het type motor in wat jij ook hebt.
Ik zit in eindhoven, niet echt om de hoek voor jou.

waar wil je fotos van hebben?

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 16:53 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 09, 2018 14:32
Berichten: 9
Hallo Sander,

Bedankt voor je bericht. Ik zou graag foto's willen hebben van het vacuum gedeelte van de onderkant van het inlaat spruitstuk van de 1600i.

Jaap


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 19:04 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
ik weet niet of het helpt maar ik heb een xr3i met ke-jetronic (dus met lambda en kat) Eigenlijk de laatste versie van het MFI avontuur van Ford.

Ik heb een paar foto's gemaakt voor je hopelijk helpt het je wat.

Dit is de enige vacuum aansluiting en zit na de gasklep en in de buurt van de 5de injector. De dunne vacuum leiding loopt naar een van de MFI computers. De dikke harde plastic leiding loopt naar de "Auxiliary Air Valve"
Afbeelding

De aansluiting naar de MFI computer
Afbeelding

Onder de gasklep 3 vacuum aansluitingen. 2 zachte die naar een elektrisch gestuurd klepje gaan tegen het schutboard en een harde slang die naar de "Auxiliary Air Valve" lopen.
Afbeelding

Het klepje op het schutboard.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 19:20 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 09, 2018 14:32
Berichten: 9
Super, dank je wel. weet je ook of er 2 vacuumslangen op het potje van de ontsteking zitten en waar lopen ze naar toe. Het motorblok wat ik gekocht heb, daar zitten de slangen niet op en ik ben nu alles aan het uitzoeken. Kan het ook niet in mijn handwerkplaats boek vinden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 19:52 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
De vacuumpot van de ontsteking had origineel op de k-jet motors maar 1 vacuumaansluiting.

De dubbele aansluiting zat o.a. op de automaat met carb.

Het was te donker voor fotos, maar de vacuumleidingen op een mk3 zitten als volgt:
onder het gasklephuis, van links naar rechts:
Geschroefde leiding voor rembekrachtiger
Flexibele vacuumleiding voor de vervroegingspot op de verdeler
Solide plastic buis voor de extraluchtschuif

de 2e plastic solide buis komt van de extraluchtschuif af, en gaat naar de T splitsing die op deze foto te zien is.
Afbeelding

De 2e, dunnere vacuumleiding loopt naar de stationair-loop-klep die op je luchtfilterhuis zit.

Er zit ook nog een leiding die vanaf de plaat tussen het plenum en de gasklep komt.
Deze is deel van je carterontluchting, en gaat naar het filter dat aan je kleppendeksel vast zit bij de distributieriem.
Aan de onderkant van datzelfde filter zit een dikke rubberen slang, deze loopt naar de voorkant van je luchtfilterhuis.

De belangrijkste leidingen heb ik hieronder ingekliederd.
Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 20:16 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo sep 09, 2018 14:32
Berichten: 9
Dank je !
Ik heb geen automaat, maar er zitten toch 2 vacuum slangen op de ontsteking.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Inbouwen motor MK3
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 20:30 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Geen idee waar die 2e slang dan heen zou moeten, want dat type ontsteking is zover ik weet niet geleverd op de k-jet motors.
heb je een foto van je originele motor? (in de motorruimte etc.?)
en eventueel ook van hoe je motorruimte nu zit.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling