Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 13:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: di nov 05, 2019 14:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Heb vandaag het koelsysteem geflushed omdat de kachel niet warm werd. Kachel wordt intussen warm, maar nu oververhit de motor.
Andere thermostaat geprobeerd, nu zelfs zonder thermostaat en de temperatuur loopt nogsteeds op.
Er zit geen lucht in het systeem.
Iedere slang die ik los trek komt helder water uit.
De koelvin staat aan, blaast koude lucht (eerste 5 seconden warm daarna niet meer).
De slangen naar en van de radiateur worden wel warm.
Waterpomp is 15000km/3 maanden oud.
Iemand ideeën?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: di nov 05, 2019 14:29 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Sensor stuk? Of een verstopping gecreëerd met het doorspoelen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: di nov 05, 2019 16:03 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Radiator verstopt misschien? kan goed zijn dat ie wel rondstroming heeft, maar niet genoeg om te kunnen koelen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: di nov 05, 2019 22:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Misschien heel stom maar heb je de kachel slangen verkeerd om zitten. Ik heb geen idee of dit een flow probleem zou kunnen veroorzaken in combinatie met de kachel kraan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: di nov 05, 2019 23:35 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
betwijfel dat dat een echt verschil zou maken; zover ik weet hebben de mk3 en mk4 geen kachelkraan

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: di nov 05, 2019 23:59 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
sluit de kachelslangen altijd zo aan dat je de stroomrichting onder op de kachel radiateur aan sluit
heb het eens gehad,dat er een luchtbel in bleef zitten en alsnog de bovenste slang los moest maken om de lucht eruit te krijgen,sinds dien volg ik de boven genoemde volgorde en geen luchtbellen meer
om welke motor gaat het,martijn
heb eens bij een valencia met een koude kachel ook eventjes 2 tabletjes calgon gegooid,nou doe dat nooit weer
alle roest wat in het koelsysteem aanwezig was,liet los,en dat waren echt schilfers
bij een andere valencia motor zat zelfs een laag roestafzetting in de koelslangen(kon je vernemen als je erin kneep)
echter als dat los laat,hebbie heul veul werk,mijn hele radiateur zat vol met die los gelaten schilfers


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 6:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Ja dan zal dat t zijn... Hoe heb je dat toen schoongekregen?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 8:13 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Radiateur is eruit, komen inderdaad vlokjes uit, maar wel voornamelijk helder water. Betekent dat er toch vuil vast blijft zitten lijkt me... Ga maar eens Gootsteenontstopper en calgon e.d. kopen, eens kijken wat dat doet als ik dat in de radiateur laat weken.
Dank voor het mee denken!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 9:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1364
Succes, hoop dat 't j lukt om alles weer goed te krijgen ok


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 12:32 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Gooi nooit gootsteenontstopper in je radiateur. Ding is gewoon letterlijk opgelost... :lol:
Gelukkig ligt er vanavond een nieuwe voor me klaar bij de automaterialenzaak. Hopen maar dat t daarmee is opgelost.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 12:59 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
gootsteenontstopper is te aggressief,dan had je nog beter een hamer kunnen nemen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 16:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met humor.. :lol:

De jingle is toch : Wasgoed en machine leven langer met Calgon..Niet "Escort leeft langer met Calgon"..

Misschien had je eerst een paar sokken in de radiator moeten stoppen..Motor tot 30 graden laten opwarmen..Beetje Lenor wasverzachter bij het laatste spoelwater..En dan wat Calgon..

Gootsteen ontstopper ..?? Eerst een syphon aan de radiator aansluiten..!!

hahah

Deed me denken aan een keer in Frankrijk..Ik moest een muurtje metselen.. Die man had een splinternieuwe betonmolen gekocht..En cement,kalk, zand etc.. Muurtje was klaar toen hij 's middags terugkwam..
En de betonmolen van binnen superschoon..
haha
Want omdat het 30 graden was, bleek het cement aan de binnenkant al flink hard geworden..
Slim als ik ben, had ik een hamer gepakt en aan de buitenkant flink hard geslagen zodat al het harde cement losliet..

Die mooie ronde, nieuwe betonmolen was dus veranderd in een aan alle kanten gedeukt en ingeslagen oud mormel waar zelf de verf al vanaf was gevallen..
Hij was wel tevreden over de muur... :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 16:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Ik heb het nog nooit geprobeerd, omdat ik dat euvel niet heb, maar koffiemachine's , waterkokers etc gooit men azijn in.. Dat haalt de kalk weg..Volgens mijn simpele verstand zou dat ook best wel met een radiateur kunnen werken..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 19:30 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
klopt johnny,maar of dat de hardnekkige aanslag ook verwijderd,wellicht er gewoon een poosje mee rijden
dan niet in de winter he
en wel even kijken wat het kookpunt van azijn is :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor oververhit
BerichtGeplaatst: do nov 07, 2019 16:09 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Ik denk niet dat je in moet zitten over het kookpunt van azijn...
In de waterkoker wordt het meer dan 100 graden..
Gewoon even een stuk rijden.. Motor heet..
Dan er uit gooien en kijken wat voor troep er mee komt..

Wat wel goed werkt.. :
Is havermout in de radiateur gooien..
Ik had een keer een Polonez.. ( poolse auto) met een vreselijk lekkende radiateur..
Op raad van een Franse boer deed ik dat.. Helemaal opgelost.. Geen lekkage meer.. Super...
Een week later kwam ik 's nachts in een greppel terecht met die auto en een afgebroken voorwiel..
Moest 20 km naar huis lopen..
De radiateur lekte in ieder geval niet.. Dus dat was niet de schuldige..


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling