Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Motorupgrades mk3
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=12&t=12840
Pagina 1 van 1

Auteur:  Jurian [ za nov 30, 2019 21:28 ]
Berichttitel:  Motorupgrades mk3

Goeienavond iedereen,

Ergens blijk ik een Ford afwijking te hebben. Na een tijdje een Taunus te hebben gehad, betrap ik mezelf erop dat ik steeds vaker naar een Escort mk3 zit te kijken. De simpelheid van een 1.1 of 1.3 spreekt me wel aan.... het vermogen me iets minder.Zijn er algemene upgrades of motorwissels die vaak worden uitgevoerd ?

Alvast bedankt!

Groeten Jurian

Auteur:  ZeroLWD [ za nov 30, 2019 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

1.6 CVH is natuurlijk een makkelijke keuze maar Zetec past ook op de originele motorsteunen. Wat voor vermogen wil je? Een beetje sneller om goed met het verkeer mee te komen of wil je er een snelle auto van maken?

De 1.1 vind ik heel fijn rijden (en zuinig, 1:19) maar is echt irritant traag als je van wat doorrijden houd. Daar had ik persoonlijk geen moeite aan verspild.

Auteur:  xaverio1957 [ zo dec 01, 2019 1:56 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Ff tussen door, blij 't lezen dat uw auto (1:19)rijdt,ik zei in Barneveld d mijne (1:20) ik meet dit zo vaak tussen Venlo en Bochum wel met variabele snelheden tussen 100 en 190 p/u, alleen last van d wind. (cabrio)

Auteur:  Dummy [ zo dec 01, 2019 9:21 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Bij een Mk3 is de 1.3 ook de CVH motor, en die zijn prima vlot.

Auteur:  Taunusdriver [ zo dec 01, 2019 9:49 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Wat voor Taunus heb je gehad?
Heb er momenteel meerdere in bezit.

Vd week heb ik een '84er gekocht met 1.6 automaat.
Dat is best wel vlot, heb eerder wel eens met een 1.1 en 1.3 gereden, die liepen ook wel prima.

Auteur:  Lynxified [ zo dec 01, 2019 11:53 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Welkom Jurian!

Als je bij de originele escort mk3/4 motors wil blijven kun je kijken om een twin carb 1.6 CVH of 1.6 Turbo blok er in te leggen.
De meeste latere Zetec blokken passen zonder al te veel moeite wel, maar kosten iets meer werk om passend te maken.

hoeveel pk zou je er ongeveer in willen hebben?

Auteur:  Jurian [ zo dec 01, 2019 21:48 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

ZeroLWD schreef:
1.6 CVH is natuurlijk een makkelijke keuze maar Zetec past ook op de originele motorsteunen. Wat voor vermogen wil je? Een beetje sneller om goed met het verkeer mee te komen of wil je er een snelle auto van maken?

De 1.1 vind ik heel fijn rijden (en zuinig, 1:19) maar is echt irritant traag als je van wat doorrijden houd. Daar had ik persoonlijk geen moeite aan verspild.


1 op 19?! Nief verkeerd voor een oud beestje. Als ik op den duur een Escortje zou aankopen dan zou t echt een leuke daily worden. Dus een redelijk goedkope swap om lekker met 't verkeer mee te komen en niet direct 1 op 10 te rijden ;) . Ik heb al een avondje in de projecten zitten kijken, ik zie dat er in ieder geval zat geknutseld wordt! Vervangen van de vv carb voor een weber, zit daar leuke winst in ?

Auteur:  Jurian [ zo dec 01, 2019 21:51 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Taunusdriver schreef:
Wat voor Taunus heb je gehad?
Heb er momenteel meerdere in bezit.

Vd week heb ik een '84er gekocht met 1.6 automaat.
Dat is best wel vlot, heb eerder wel eens met een 1.1 en 1.3 gereden, die liepen ook wel prima.


Een tc2 met 2.0 v6. Lekker geluid en onwijs relaxt. Het dakraam met tijsoriginele windspoiler was een goeie optie.

Auteur:  Jurian [ zo dec 01, 2019 21:54 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Lynxified schreef:
Welkom Jurian!

Als je bij de originele escort mk3/4 motors wil blijven kun je kijken om een twin carb 1.6 CVH of 1.6 Turbo blok er in te leggen.
De meeste latere Zetec blokken passen zonder al te veel moeite wel, maar kosten iets meer werk om passend te maken.

hoeveel pk zou je er ongeveer in willen hebben?


Moa 800 kg wegen ze ongeveer.... 100 pk moet je wel redelijk mee kunnen komen.

Auteur:  ZeroLWD [ zo dec 01, 2019 22:19 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

als daily ga je met een 1.1 een hoop mensen irriteren omdat ze zo traag zijn. Je moet er overigens ook niet harder dan 100 mee willen rijden. Ook meer onderhoud ivm kleppen en contact puntje stellen.
Voor een leuke daily zou ik het bij een 1.6 CVH houden. Komt goed van z'n plek en als het moet kan je er nog wel meer uithalen. De 1.6 carb die ik hier heb staan heeft me positief verrast.
Als je bij een motorwissel gaat van carb naar injectie, zou ik zeker een Zetec overwegen. Dat is dan niet veel moeite extra.

Auteur:  Lynxified [ zo dec 01, 2019 22:45 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Als je een 1600 neemt met N Weber carb ipv VV, en eventueel een snelle nokkenas haal je de 100 pk wel, minimale kosten en als je je n beetje in kan houden haal je de 1:16 nog wel.
Met mijn 1.1 heb ik 1:22 gehaald, ondanks zn traagheid vond ik m wel erg leuk rijden!

Auteur:  Jurian [ do dec 12, 2019 22:14 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Ah cool, genoeg mogelijkheden dus om erin te hangen. Blokkies zijn nog makkelijk te vinden?

Auteur:  Lynxified [ vr dec 13, 2019 11:38 ]
Berichttitel:  Re: Motorupgrades mk3

Blokjes zijn redelijk aan te komen; er staan momenteel 2 1600s op facebook marketplace, en anders heeft Dennis Goumans er vast nog wel eentje liggen.
Anders heb ik nog wel n 1.4 liggen die weg mag, haal je ongeveer 75 pk uit.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/