Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

RS Turbo donor motor
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=12&t=12886
Pagina 1 van 1

Auteur:  Rick.H. [ za jan 18, 2020 19:38 ]
Berichttitel:  RS Turbo donor motor

Ik heb uit m'n donor RST de motor gehaald vanwege een verkoop van het onderblok. Toen ik de distributiekappen eraf haalde, zag ik al gelijk een Kent Cams poulie zitten. Kop eraf, grotere kleppen en nog erg netjes, deze motor heeft dus nooit gedraaid. Carterpan eraf zag ik niks bijzonders verder behalve dat het erg schoon was met een klein beetje olie bij montage gebruikt zal zijn. T oppervlakte van t onderblok is anders. Er zitten 0.5 overmaat zuigers in maar standaard drijfstangen en een maatvoering op de krukas (opnieuw geslepen voor lagers). maar bij cylinder 4 zit een roestplek die ik eruit gewreven krijg en in de cylinder bus wat plekjes. De hoonsporen zijn nog goed te zien maar ikzelf denk dat ik het er wel uit krijg met een hoonsteen.

Het is voor de verkoop maar ik wil geen rotzooi verkopen.. Meningen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  Lynxified [ za jan 18, 2020 19:52 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

Heeft duidelijk een tijd stil gelegen na de revisie.
Ik denk dat de plekjes op de cilinderwanden al na een paar keer handmatig ronddraaien een stuk minder zullen zijn.
Waarschijnlijk geen probleem.

De ringen rondom de cilinders vallen me wel op. zijn die voelbaar als je er met je nagel overheen gaat?
zo ja is de top van het blok niet helemaal vlak

Auteur:  Rick.H. [ za jan 18, 2020 20:05 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

Dat zal ik nog even nagaan, dit blok heeft geen olie in t carter gehad en ook geen kvs maar hoelang t stilstaat durf ik niet te zeggen, de motor kan onmogelijk gedraaid hebben want er zaten geen bouten in zowel de krukas als de nokkenas poulie :roll: de boutjes van de waterpomp en de oliepomp zijn al licht geoxideerd dus dat er enige vocht of condens heeft gezeten kan ik wel geloven maar ik zal zo even de garage induiken en t folie eraf halen om te voelen.

Auteur:  doubleD [ za jan 18, 2020 20:06 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

Ook ik twijfel eerder over de ring in de cilinder dan de plekjes. Vind het wel bijzonder dat een sleeve/bus een behoorlijke roest rand heeft en de andere niet? heeft het blok water gezien?

Ik zou hem eens flink in de montage olie zetten en een paar keer rond draaien en kijken wat het dan wordt. En de verkoper er duidelijk bij vertellen dat het niet jouw revisie is, je hem nooit heb horen lopen en dat het garantie tot de deur is.

Auteur:  Rick.H. [ za jan 18, 2020 20:11 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

De koper zit hier ook op t forum, ik hoop eigk dat hij meeleest. Ik ga zo de garage in. Als ik de sporen in de bus weg krijg door m met de hand rond te draaien vind ik t al heel wat maar de ring rond de bus, kan dat zijn doordat de kopbouten niet goed zijn vastgezet (niet op moment of in volgorde?)

Auteur:  Lynxified [ za jan 18, 2020 20:37 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

Kan gewoon een markering zijn van waar de koppakking zat, maar het zou ook kunnen dat de kop op een te hoog moment is aangezet.

Auteur:  Rick.H. [ za jan 18, 2020 22:54 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

Ik ben even een uurtje met korrel 1200 bezig geweest en een hoop multispray en de oppervlakte zo schoon mogelijk gemaakt en tevens de 4de cylinderbus schoongemaakt. Tijdens t schoonmaken zag ik aan de kant vd ontsteking wat kleine restjes pakking(?) zitten die ik er makkelijk met een mesblaadje af kon snijden. Randjes of krasjes zie ik niet en zijn niet voelbaar meer. Paar keer met de hand rondgedraaid terwijl een ander multispray in de cylinderbussen spoot zodat niks droogliep. Ikzelf heb er wel weer vertrouwen in. De motor heeft geen warmtecyclus gedraaid dus de koppakking of kopbouten heeft niks geleden

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Auteur:  doubleD [ zo jan 19, 2020 9:10 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

ziet er goed uit zo. Ik ga er wel vanuit dat je niet geschuurd hebt in de cilinderwand zelf maar dat je dat met een hoon tool hebt opgelost of door de multispay. Ik heb altijd begrepen dat het schuren (hoe minimaal dan ook) van een cilinderwand een dikke nogo is.

Auteur:  Rick.H. [ zo jan 19, 2020 12:36 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

Nee met een hoonsteentje op de accuboor. Als ik een grote hoonsteen had gebruikt, moesten de zuigers en drijfstangen eruit en dat wou ik niet. De kop is wel opgehaald door t forumlid, uitgelegd, foto's laten zien dus hij was t er mee eens en ik durf wel te zeggen dat t een heel mooi onderblokje is. Wou er eigk meer voor vragen of zelfs voor me eigen houden toen ik de overmaat zuigers zag zitten maar beloofd = beloofd. De bewerkte kop hou ik nog even zelf maar mss zet ik m vanavond nog te koop :lol: :oops:
Afbeelding

Auteur:  Wolter [ do feb 06, 2020 19:03 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

Wie kan mij vertellen met hoe veel nieuwton de drijfstang bouten van RS turbo aangetrokken moeten worden?

Auteur:  jelte [ vr feb 07, 2020 16:44 ]
Berichttitel:  Re: RS Turbo donor motor

ik wel :mrgreen:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/