Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 16:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2020 18:26 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jul 30, 2019 17:39
Berichten: 58
Ik heb van mn donor nog een bewerkte cylinderkop liggen nadat ik mijn opgeboorde onderblok had verkocht (achteraf met spijt :roll: ) maar ik weet niet meer in welke volgorde de kleppen moeten staan. De poulie op de cylinderkop staat al op het bdp en de krukaspoulie eveneens. Welke kleppen mogen open staan en welke moeten dicht staan?

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2020 18:32 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Als je op de getunede kop het niet kan vinden: de nokkenas staat op tijd als de key van de nokkenas naar beneden staat.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2020 18:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Bedoel je dan de uitsparing van de verdeler die horizontaal staat maar omdat die niet gecentreerd staat dan zit de uitsparing meer naar beneden?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2020 18:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jul 30, 2019 17:39
Berichten: 58
Ik maak er vanavond even een foto van hoe de uitsparing aan de kant vd ontsteking staat, de kleppen en t wiel vd nokkenas.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2020 18:46 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Nee, als je de nokkenas zonder het tandwiel ziet, heeft die een 'key' die voorkomt dat het tandwiel verdraaid tov de nokkenas zelf.
Met het standaard wiel, zie je dat de TDC markering 180 graden tov de keyway zit.
Dus key naar beneden wijzen = TDC.

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: za jan 25, 2020 19:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ah duidelijk. Weer wat geleerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: wo jan 29, 2020 18:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jul 30, 2019 17:39
Berichten: 58
Het nokkenas tandwiel staat nu op het bdp, op de ontsteking dus zo met cylinder 4 en 2 de inlaatkleppen(?) open. T onderblok staat cylinder 1 20mm onder het bdp volgens de Haynes handleiding.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: wo jan 29, 2020 19:10 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
waarom 20mm onder BDP?

BDP is bovenste dode punt, zuiger 1 moet dus zo hoog mogelijk staan.
Als je de Vsnaar-pully en de onderste distributieriemcover er op hebt zitten zou de markering op de pully gelijk moeten zijn met de 0 graden markering.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: wo jan 29, 2020 20:54 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jul 30, 2019 17:39
Berichten: 58
Dan ga ik dit morgen nog ns nakijken in de Haynes en de vraagbaak, t zit nog niet gemonteerd gelukkig. De markering op de cylinderkop klopt verder wel? Als je de onsteking zou monteren zou de rotor cylinder 1 als eerst moeten raken denk?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hulp nodig met terugbouwen cylinderkop RS Turbo
BerichtGeplaatst: wo jan 29, 2020 21:46 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
De rotor zou dan richting cyl 1 wijzen ja, maar die maakt al eerder contact, zo'n 10-15 graden voor bdp.

Je moet aan de andere kant van de cylinderkop kijken.
Daar staat boven de uitstekende kant van de nokkenas een markeringspunt.
Op onderstaande foto goed te zien.
Afbeelding

Als je een standaard tandwiel hebt, zit er een punt op, die moet naar de markering op de kop wijzen.
Heb je een nonstandaard tandwiel, dan moet de keyway er vanaf wijzen.
Dit zie je in de foto hieronder ook duidelijk.
Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling