normaal gesproken zou met de krukas op tijd zuiger 1 omhoog moeten staan oftewel BDP (dovenste dode punt)
normaal gesproken volgt in het 4 takt verbrandings proces daarna de expelsie van de verbrande benzine en lucht... aangezien een 4 takt motor 2 rondjes draait voor 1 volledig verbrandings proces van 1 cilinder. het 0 tijdstip wordt naar gerefereerd als het tijdstip van BDP waar normaal ontsteking plaats zou vinden...Nu geldt dit ook voor de jouwe... om even een wijze les over te brengen.... de krukas draait 2 keer zo snel als de nokkenassen.... dit vertelt je dus dat de nokkenassen het moment bepalen waarin je motor staat. echter zolang ze beide de goede kant op staan zal de ecu dit herkennen als zijnde de andere helft van het 4 takt proces waar de motor dus WEER in BDP staat en dus net de gassen heeft afgevoerd de uitlaat kleppen dus weer dicht zitten (bij zuiger 1) en de inlaat kleppen bijna klaar zijn om door de nokkenas open geduwd te worden....
volgens mij ligt bij een zetec de inlaat aan de schutbord kant van de motor en de uitlaat kant aan de radiator kant....
dit vertelt je dus dat met het merkteken van de krukas op DBP de uitlaat nokkenas de nokken van zuiger 1 naar de radiator moeten zijn gericht en de inlaat nokkenas richting schutbord (een paar graden daar gelaten maar dat bepaalt de liniaal in de achterkant van de nokkenassen
)
maar vice versa mag dus ook.. zolang ze alle 2 maar OF naar mekaar richten OF van elkaar af..... (de nokken van de nokkenassen gesitueerd boven zuiger 1)
helder?