Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu ma mei 13, 2024 22:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 7:44 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jun 19, 2010 21:11
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem
zoals ik bij voorstellen heb geschreven heb ik een escort 1.6 i 16-klepper uit 1994

de distributieriem is gebroken.

kleppendeksel gelicht, nog niets bijzonders te zien.
hoe kom ik er nu achter of kleppen idd stuk of krom zijn, kan dat zonder de kop te lichten???

het is zo verleidelijk om alleen nieuwe riem te plaatsen en te proberen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 16:55 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
compressie test????? maar ja dan moet je de nokkenassen demonteren..... en de injectoren af koppelen... heb je dan 9 a 10 bar.... dan kun je t er op wagen....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 16:58 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
Gewoon kop eraf trekken, koppakking is zo duur niet, kost je misschien 3 tientjes.
Spruitstukken eraan laten, en je hebt niks meer nodig.
En met de kop eraf ziede veel meer

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 19:30 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
dat is ook weer zo... ik niet weten dat koppakking zo goedkoop was bij zedrekjes :P

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 19:54 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
Troep kost niks toch :mrgreen:
Nee ff zonder gein, een koppaking kost een appel en een ei bij zo`n ding.
2 stuk van een Granny V6 zijn ook maar 3 tientjes

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 13:55 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jun 19, 2010 21:11
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem
1e update

vandaag eea uitgebouwd, merk dat ik tijd niet heb gesleuteld........
kostte me bijv een kwartier om uit te vinden dat ik de spanning van v-snaar heel simpel kon oplossen.......... :oops:

maar affijn

de distributieriem is NIET gebroken !

het plastic spanwiel van de distributie zat in vier stukken rond het wiel

denk dat ik toch maar kop ga lichten voor de zekerheid

eerst ff krukaspoelie zien te blokkeren zodat ik de onderste distributiedeksel ook los kan halen

laterrrrrrrrr

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:37 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jun 19, 2010 21:11
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem
oke, alles los, nieuwe distr riem en geleiderollen besteld.

merkteklen op krukaspoelie is duidelijk zichtbaar, maar hoe weet ik dat de nokkenassen goed staan??
de nokkenassen uitlijnen met metaalplaatje is oke, maar hoe weet ik dat ze dan op de juiste stand staan en niet nog een halve slag verder moeten?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: vr jul 23, 2010 12:59 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jun 19, 2010 21:11
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem
up !

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: vr jul 23, 2010 16:03 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
normaal gesproken zou met de krukas op tijd zuiger 1 omhoog moeten staan oftewel BDP (dovenste dode punt)
normaal gesproken volgt in het 4 takt verbrandings proces daarna de expelsie van de verbrande benzine en lucht... aangezien een 4 takt motor 2 rondjes draait voor 1 volledig verbrandings proces van 1 cilinder. het 0 tijdstip wordt naar gerefereerd als het tijdstip van BDP waar normaal ontsteking plaats zou vinden...Nu geldt dit ook voor de jouwe... om even een wijze les over te brengen.... de krukas draait 2 keer zo snel als de nokkenassen.... dit vertelt je dus dat de nokkenassen het moment bepalen waarin je motor staat. echter zolang ze beide de goede kant op staan zal de ecu dit herkennen als zijnde de andere helft van het 4 takt proces waar de motor dus WEER in BDP staat en dus net de gassen heeft afgevoerd de uitlaat kleppen dus weer dicht zitten (bij zuiger 1) en de inlaat kleppen bijna klaar zijn om door de nokkenas open geduwd te worden....

volgens mij ligt bij een zetec de inlaat aan de schutbord kant van de motor en de uitlaat kant aan de radiator kant....

dit vertelt je dus dat met het merkteken van de krukas op DBP de uitlaat nokkenas de nokken van zuiger 1 naar de radiator moeten zijn gericht en de inlaat nokkenas richting schutbord (een paar graden daar gelaten maar dat bepaalt de liniaal in de achterkant van de nokkenassen ;) )

maar vice versa mag dus ook.. zolang ze alle 2 maar OF naar mekaar richten OF van elkaar af..... (de nokken van de nokkenassen gesitueerd boven zuiger 1)

helder?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 5:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jun 19, 2010 21:11
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem
helemaal helder !

alles staat nu goed,

gister geprobeerd de geleiderollen los te krijgen, grr :::@mpfffff

is een fijne torxbout......... gaat echt niet los en weinig ruimte...
je kan ook niet recht voor je werk naar de bout kijken
verleidelijk om niet te vervangen maar dat doe ik wel

van het weekend maar eens op zoek naar een torx dop die op een grote ratel past

wordt vervolgd

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 18:03 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
heb dat allemaal... op half inch ratel ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: ma aug 16, 2010 9:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jun 19, 2010 21:11
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem
update:
eindelijk de geleiderol los gekregen, plastic rol stukgemaakt en uiteindelijk moerensplijter op de bout gezet en kun hem losslaan wat een toestand zeg.

vd week nieuwe riem erop en compressie meten............
ff wachten op een droge dag

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2010 12:20 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jun 19, 2010 21:11
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem
jullie merken wel dat ik geen haast heb met de escort....

maar, de droge dag is geweest, auto gestart met nieuwe distributie en hoor alleen hoge fluittone,
motor slaat niet aan,
het was het gokje waard maar weet nu zeker dat de kleppen (cq zuigers) stuk zijn.

auto kan ik nu binnen kwijt dus we gaan de kop maar lichten !
wordt vervolgd, of met technische vragen of............. met aanbod van onderdelen auto hahahahaha

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2010 14:28 
Is het gezien het maar een 1.6 blok is niet goedkoper er een compleet ander blok in te hangen?
Denk aan een 1.8 bijv


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: inspectie kleppen na breken distr.riem
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2010 15:50 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 18, 2009 20:26
Berichten: 395
Woonplaats: Overijssel
Dan lijken je kleppen echt op een bosje scheefgewaaide bomen....heb ook zo'n geintje gehad.
Afbeelding

_________________
Afbeelding

You don't have a car if you don't drive a Ford!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling