Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 0:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2020 14:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo aug 14, 2019 13:11
Berichten: 50
Hoi alwetend forum, jullie weten dit misschien wel.
Ik heb laatst bij m’n 1.4 carb een olie opvangbakje geplaatst waarbij de dampen van de Carter door het bakje en een filter gaan en daarna via de originele aansluiting de carburateur/inlaatspruitstuk in. Nu heb ik dit bakje nog geen week geleden geplaatst, maar door een verkeerde aansluiting onderop het bakje begon het toch flink te lekken op het wegdek. Aansluiting veranderd door eentje met een rubber ring zodat deze niet zoveel zal lekker maar tot m’n verbazing zat er echt heel veel troep al in het bakje (zie foto).
https://imgur.com/gTbpMfK
En dan dus erbij bedenken dat een heleboel weggelekt is. Het lijkt mij dat dat niet hoort want dit belandt allemaal in de carburateur/inlaatspruitstuk. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Thom


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2020 14:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
In sommige gevallen krijg je een zuigende werking met een extra filter en trekt hij je carter zowat leeg. Let dus goed op waar je hem plaatst.

Verder ziet dit eruit als condens vorming in de olie. Waarschijnlijk veel kleine stukjes gereden en oudere olie. Ga blaas je carter slangen maar eens goed door met perslucht, ga een flink stuk rijden, tap de olie heet af en ververs de boel wordt het echt beter van


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2020 14:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo aug 14, 2019 13:11
Berichten: 50
Bedankt voor de reactie, ik heb niet lang terug de carburateur schoongemaakt en daarbij ook de carterslangen die vol zaten met die aangekoekte gele zooi. Daardoor liep het motortje ook niet meer zo lekker, maar na het schoonmaken liep deze gelukkig wel een heel stuk beter. Ook olie+filter vervangen. Ik rij bijna elke dag zo'n 100 km voor werk (50 heen en 50 terug), en soms een langer stuk waarbij ik dan zeker 2 uur in de auto zit. Is het verstandig om dan inderdaad nogmaals de olie te vervangen of zijn er ook andere manieren om de condens tegen te gaan? Ik zal zo een foto opsturen van hoe het er nu uitziet met opvangbak.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2020 14:53 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo aug 14, 2019 13:11
Berichten: 50
https://imgur.com/wVY9Dwn
https://imgur.com/jqRtcmG
https://imgur.com/oc76p2H
https://imgur.com/Q5Xbpnv

Ik hoop dat het zo een beetje te zien is. Op het bakje zit ook een filter welke af te sluiten is. Ik heb deze dicht staan momenteel. Wat zou het voordeel zijn van deze open te hebben/slangen naar de carburateur af te doppen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2020 17:27 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Veel korte stukjes zonder goed warm worden zie je idd vaak als oorzaak van mayonaise.
Maar het zou ook een koppakking kunnen zijn.

Echter, als je alleen lang snelweg rijd, zou t ook kunnen dat je thermostaat open blijft staan, en de motor daarom niet op temperatuur komt.
Dan krijg je dit soort mayonaise ook.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2020 19:17 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Ik ben gek op Belgische mayonaise..
En ook het Vlaamse accent van die vrouwen..
Dacht eerst dat ze allemaal zo spreken..
Foutje.. In Friesland praten ze anders dan in Limburg..
Zo ook in Vlaamse land..
Gent is het meest sexïest ..!!

Maareehh,...
Nee.. Nog nooit witte smurrie gehad..
Ook niet bij de vuldop door condens..
Hoewel Xaverio dat ook naar voren bracht..
Ik moet wel zeggen..
Die motor van mijn wordt ontzettend heet..
Als ik een stuk ( of 60 km of 21 uur aneen ) gereden heb..
En ik doe de motorkap open..
Brand ik mijn hand aan dat ding waar de kap mee openstaat..

Misschien, door de hitte, verdamp het vocht.. Weet het niet..

Witte olie is koppakking..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2020 20:00 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Als je geen koelvloeistof verliest kan ik het niet verklaren. De afstand moet meer dan genoeg wezen om al het vocht uit de olie te doen verdampen.

Je setup is volgens mij niet goed. Het filter vervangt de aansluiting naar het luchtfilter. Deze zou je dus moeten afdoppen. De catch can zou beide carter slangen (links en rechts moeten oppakken en eentje uit het kleppendeksel. en dan ventileer je naar de open lucht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2020 21:24 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Als je voorheen geen problemen had (schone olie), zou ik t weer gewoon lekker origineel maken of alleen een filtertje op t klepdeksel zetten.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2020 2:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1364
Doubled, gaf mij het juiste advies enz. Opgelost bij mij nu.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2020 17:18 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo aug 14, 2019 13:11
Berichten: 50
Hoi, bedankt voor alle reacties. Top dat jullie zo meedenken!

Ik heb niet lang terug nog de thermostaat vervangen dus ik neem aan dat ik die kan afstrepen. Een pakking zou ook nog wel kunnen, aangezien de auto wel koelvloeistof verbruikt maar niet in bijzondere hoeveelheden. Denk dat het nu alweer een paar maandjes terug is dat ik hem bijgevuld heb. De mayonaise is verder wel erg dun en vloeibaar wat zou betekenen dat er goed veel vocht bij zit.

De catch can heeft een 5 tal aansluitmogelijkheden. Eentje onderop om het bakje af te tappen (die is dicht), 2 ingangen aan weerszijden waarvan eentje is afgedopt en de ander aangesloten zit op het kleppen deksel, en dan twee uitgangen waarvan eentje uitkomt op het filtertje bovenop (nu dus door de kogelkraan afgesloten) en eentje uitkomt op de originele aansluiting die in de behuizing van het luchtfilter eindigt.

Ik had me wel bedacht dat ik op het begin een stuk met de kraan open had gereden, dus misschien dat deze inderdaad flink aan de Carter heeft gezogen. Ik zal even kijken of de catch can met gesloten kraan ook snel volloopt.

Als ik het goed begrijp kan ik dus ook de aansluiting naar de luchtfilter (inclusief een onderdruk? slangetje op het inlaatspruitstuk) verwijderen zonder dat dit problemen oplevert? Ik zal het eerst zo even testen maar m’n uiteindelijke doel is dat niet al die troep in m’n carburateur komt. Afgelopen vakantie in Frankrijk behoorlijk wat last van gehad aangezien alles helemaal verstopt was.

Misschien verstandig om sowieso binnenkort eens de pakking te vervangen. Verder bedankt voor de suggesties en ik zal even aankijken hoe dit gaat. Ik hou jullie op de hoogte.

Thom


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: za apr 18, 2020 13:34 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo aug 14, 2019 13:11
Berichten: 50
Ondertussen weer een aantal ritjes verder. Uiteindelijk toch ervoor gekozen om enkel een slang naar de catchcan te laten lopen met ventilatie naar de buitenlucht en het andere gedeelte af te doppen. Toch heeft de auto flink wat olie verloren gaandeweg (gaf wel leuke knallen tijdens het rijden maar niet zo geweldig voor de portemonnee) dus deze nu weer bijgevuld. Paar dagen met deze opstelling rijden gaf als resultaat alleen een slokje 'pils'. Ik zal er een foto van toevoegen. Ik neem aan dat dit een beter resultaat is?
Overigens merkte ik wel op dat het olielampje niet gaat branden, ook al was het niveau veel te laag. Een beetje contactspray bij de aansluiting gedaan, maar iemand een idee of je dit kan testen zonder de olie te verwijderen? Lampje gaat wel gewoon kort aan bij het starten van de auto.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: za apr 18, 2020 13:40 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo aug 14, 2019 13:11
Berichten: 50
https://imgur.com/cJddrd9


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: za apr 18, 2020 13:44 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Het olie lampje gaat alleen aan als de druk op het gemeten punt wegvalt, het is geen niveau meter.

Ik zou toch eens het koelsysteem op druk (laten) zetten want met jou afstanden moet je eigenlijk helemaal niks aan condens uit de olie moeten hebben. Als je flink carter druk zou hebben dan zou de catch can eerder vol met olie moeten komen te zitten. Of je moet heel veel onverbrande benzine in de olie hebben die via de catch can nu weer gescheiden wordt?

Waar is de olie eigenlijk gebleven? met de catch can ertussen zou de motor dit niet meer moeten opdrinken of de catch can moet overstromen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: za apr 18, 2020 17:41 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Als je oliedruksensor ermee kapt of slecht wordt, gaat het lampje eerder branden, gaat dus al branden bij voldoende druk. Als t lampje uit blijft is de oliedruksensor en je oliedruk gewoon goed. (of t lampje kapot :lol: )

Zou maar eens op zoek gaan naar waar die olie heen gaat.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Carter dampen (vloeistof eerder)
BerichtGeplaatst: zo apr 19, 2020 14:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo aug 14, 2019 13:11
Berichten: 50
Dat is inderdaad eigenlijk waarom ik er niet zoveel van begrijp. Het lampje heeft het ooit aangegeven wanneer het peil erg laag was. Daarna nooit meer.. Ook dus wanneer op de peilstok af te lezen was dat er vrij weinig olie in zat. En het lampje zelf is niet stuk aangezien deze aangaat bij het starten van de auto? Ik snap er niet zoveel van.
Onverbrande benzine zou niet zo best zijn lijkt me. Versleten zuigerveren?
Ik denk dat de meeste olie op het wegdek is achtergebleven, aangezien bij een eerste setup de uitgang aan de onderkant van de catchcan niet goed afsloot. De onderkant zat daardoor ook onder de prut.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling