Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 14:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: vr mei 15, 2020 11:45 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
De RST liep niet lekker dus besloten de spinnenkop te reviseren. Nieuwe ringetjes e.d., weer helemaal netjes.

1e x starten, hydrolock. Zo belachelijk veel brandstof zat er in de cilinders.

Dus er zat kennelijk iets mis, maar weer uit elkaar gehaald, niks kunnen ontdekken, dus weer in mekaar gezet.

Nu loopt ie wel, maar nogsteeds zo ontzettend rijk dat ie warm niet wil blijven lopen.

Ik wil liever niet aan de afstelling komen, maar wat zou er mis gegaan zijn?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: vr mei 15, 2020 11:48 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
verkeerd afgeregelde brandstofdruk zou mijn gok zijn. de RS turbo had KE, en die heeft een hydraulische drukregulator. die druk bepaald hoe zwaar de luchtwegerklep is om te bewegen.
klep verder open = meer benzine inspuiten, en dus rijk lopen.
is vergelijkbaar met hoe de WUR werkt op een normale K-jet, alleen dan computergestuurd.

kan overigens ook zijn dat het gewoon een questie is van de CO stellen, loopt een beetje bij elkaar samen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: vr mei 15, 2020 12:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
kijk deze pdf jes eens door. daar staat redelijk duidelijk uitgelegd hoe het systeem werkt.

https://www.motorsport-developments.co. ... 8_tech.pdf
https://www.motorsport-developments.co. ... 8_tech.pdf

en 10 meest voorkomende rst problemen

https://www.motorsport-developments.co. ... 0_tech.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 11:02 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Dank voor de mooie pdfjes. Die laatste komt wel van pas, gok het nu op de 'black box'. We gaan t zien...

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 14:59 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Maar verder.... T moet m toch echt in die metering unit zitten... Als de plunjer en die veertjes en hoedjes op zn plek zitten, wat kan er dan nog mis zijn????

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 16:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Heb je dat zwarte ding eraf gehad? Die doet brandstof restrictie? En heb je de koude start injector al een keertje los gekoppeld?

Wat waren de symptomen dat je besloot de unit te reviseren? Omdat je ook brandstof pomp voeding problemen had wellicht krijgt er ook een computer geen spanning.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 17:38 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Ik zou t toch nog op de aansturing van de electrohydrolische regulator gokken.
die kan ook raar gaan doen als je temperatuursensor kapot is, bijvoorbeeld.
ik zou eerst eens met een multimeter de sensors op je blok nameten voordat je de meteringunit uit elkaar krijgt.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 18:37 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
@Sander alle temperatuur sensors zijn nieuw (= minder dan 6 maanden)

@Martijn koude starte je alleen met starterspray. Dus ik dacht met mijn gecarbureerde hersens dat de boel uit elkaar halen, schoonmaken en terug in elkaar zetten wel zou werken. Dus heb de hele metering unit uit elkaar gehaald. Uiteraard zonder me in te lezen want dat is voor sukkels, ik zie wel hoe t werkt als ik t uit elkaar haal... Ja eerlijk is eerlijk prachtig apparaat die metering unit... Uren naar die spoelpoorten zitten staren. Maar na 3 dagen was ik t zat, heb ik me ingelezen, maar t enige wat ik kon vinden was dat ze aanraden om het niet uit elkaar ge halen :lol: dus vandaar dat ik t hier vraag.
T gaat dus echt om de metering unit, en ja, 'black box' (die van mij is bruin) ook los gehad, nieuwe o ringetjes e.d., schoongespoten (remreiniger), etc.

Ik zou t hier niet vragen als t simpel was, hoewel t natuurlijk altijd kan dat je iets over t hoofd ziet.
Als de plunjer en de veertjes e.d. op zn plek zitten, welke factoren (in de metering unit) verhinderen dan nog meer een goede mengverhouding?

P.s. luchtmassaplaat ben ik niet aangekomen, heel die doos.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: ma mei 18, 2020 6:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Zover ik begrepen heb zou het zwarte/bruine kastje op de metering unit bij een defect terug moeten vallen in een default stand waarmee de auto zou moeten starten en rijdbaar is. Echter wel aan de arme kant. Dus ik zou de stekker eens van dat ding aftrekken en dan kijken of je hem stationair goed stabiel kan laten draaien.

Stap 2 zou zijn de stekker van de koudestart injector afgooien en kijken of het dan beter wordt. Is dit het geval dan een lampje op de stekker van de koude start injector om te zien hoelang deze spanning krijgt en dus brandstof injecteert. Je zou hem ook kunnen demonteren, het gat afdoppen, en de injector in een potje laten sprayen dan kan je ook nog zien of deze wellicht lekt.

Je kan er ook nog voor kiezen de injectoren uit te bouwen deze in potjes te stoppen en dan kijken hoe het spray patroon en de opbrengst van de injectoren zijn. er zijn volgens mij best een aantal handleidingen op internet te vinden hoe je dit moet doen.

Als dit allemaal niet helpt zal de fout toch in de metering unit zelf zitten en zal je brandstofdruk moeten gaan meten, vanaf de pomp naar de metering unit, en vanaf de metering unit naar injectoren. En vanaf daar gaan kijken waar het mis gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: ma mei 18, 2020 7:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
kijk ook hier eens:

https://cis-jetronic.com/index.php?rt=p ... path=65_66

ze verkopen kits maar hebben ook een aantal how to en linkjes voor het reviseren van je cis.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2020 17:45 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Wat ik weet van de XR3i is dat de koudestart de eerste twee minuten wat doet, daarna de warmloopregelaar het overneemt en daarna is er een grijs gebied waarbij de motor even k.u.t loopt (halfwarme motor) hierbij loopt hij puur op z'n spinnekop alleen. Althans dit hadden al mijn XR3i's.

Heb jij op de spinnekop ook een tuutje met ingang voor een inbus om je CO te stellen? Of is dit elektronisch geregeld bij de RS TOERBO

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2020 18:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Dit is allemaal elektronisch.
In een van de documentjes die Martijn in die link heeft gezet is te lezen dat de montage van de plunjer ook een bepaalde marge heeft (de moer), en ik denk dat ik daar aankomende week eens naar ga kijken.

Wat betreft troubleshooten, al voordat ik uberhaupt zo dom was die mfi uit elkaar te halen had ik iedere sensor al los gehaald, zoals je ook doet bij uitlezen. Maar dat ging nergens heen. Geen touw aan vast te knopen.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 13:26 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Oh, ja lullig. Moeilijk te vinden onderdelen ook.
RS turbo is volgens mij een EFI. Niet mechanisch.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 14:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Zeker niet de rs is altijd mfi geweest


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: K-Jetronic probleem
BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 15:35 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Nee hoor, ga namelijk zaterdag een RST met EFI bekijken.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling