Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 0:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 16:50 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di mei 01, 2018 11:02
Berichten: 24
Woonplaats: Oosterbeek
Klepstoter problematiek Tikkende kleppen.

In een ander forum onderdeel beloofd mijn ervaringen met het oplossen van de heftig tikkende kleppen te beschrijven. Dat is een heel onderzoek geworden.
Eerst even wat aannames met betrekking tot de fysische grootheden en eigenschappen van het gehele mechanisme.
De klepveer houdt de klep met een kracht van ± 450 Newton (45 kg) in de zitting. De kleptuimelaar vormt een soort van balans met een overzetverhouding van 1 op 2. Betekent dat de stoter onder de andere zijde van de tuimelaar 2 x 450 = 900 Newton moet drukken om de klep in beweging te krijgen.

Nu de stoter zelf bij gesloten klep.
In de ruststand (klep gesloten) staat het oliedrukkanaal in de cylinderkop in verbinding met het reservoir van de stotercylinder. Bij een lopende motor zal de oliedruk 1 á 2,5 Kg/cm² bedragen. De stotercilinder en stoterzuiger zullen door de oliedruk uit elkaar en uit het stoterhuis geduwd worden. De kracht wordt bepaald door de oppervlakte van de stoterzuiger (diam 15 mm) . Opp bedraagt 15².phi. 0,25 mm² = 90,56 mm² = 0,9 cm².
Uitgaande van 2 Kg/cm² oliedruk probeert de klepstoter met een kracht van 0,9 x 20 Newton uit te zetten. Met die kracht drukt de stoter tegen de tuimelaar en de nokkenas en vult zo vervolgens de speling op tussen de kleptuimelaar en de klepsteel. Via de hefboom van de tuimelaar bedraagt die kracht slechts 0,9 x 20 : 2 = 9 Newton en speelt geen rol bij het gesloten houden van de klep.

Afbeelding

Dan de situatie bij het openen van de klep
De klepstoter moet, om de klep te openen, via de tuimelaar, tegen de veerdruk in een kracht opbrengen van meer dan 900 Newton. Als de nok van de nokkenas de klepstoterhuis omhoog duwt, kan de olie niet via de kogel van de terugslagklep uit de stoter terug stromen. Omdat olie nou eenmaal niet samendrukbaar is, gaat de stoterzuiger ook mee omhoog. De lengte van de klepstoter blijft dan (nagenoeg) constant. De drukkracht van de klepstoter wordt vanaf het openen van de in/uitlaatklep bepaald door de reactie kracht van de klepveer. De oliedruk in de stoterkamer is dan groter dan 900 Newton/0,9 cm² = 100 kg/cm²

Zie onderstaand het gedrag in het verloop van de tijd van de klepstoter.

Afbeelding

Dan de situatie bij geopende klep
De lengte van de klepstoter blijft dan (nagenoeg) constant. Er lekt dan een fractie van de olie weg langs de wand tussen de stotercilinder en het stoterhuis. Dat heeft een minuscule lengtevermindering tot gevolg. En dat komt dan weer tot uiting in klepstoter speling aan het einde van de geopende klepperiode.

AfbeeldingAfbeelding

Dan de situatie bij sluiten van de klep.
De klepstoter komt weer in z’n rustsituatie, de reactiekracht van de klepveer valt weg , de verbinding naar het oliedrukkanaal komt weer open en de ruimte (met klepspeling tot gevolg) welke ontstond door de miniscule lekkage langs de wand van de stotercilinder wordt weer opgevuld met olie. Dit gebeurt via het kogeltje van de terugslagklep.
Op deze manier is de klepspeling weer netjes tot nul gereduceerd tot de volgende cyclus


Mogelijke oorzaken van problemen met de stoter.
De lekkage en dus de speling aan het einde van de cyclus is tijdafhankelijk en dus omgedraaid evenredig met het toerental. Bij laag toerental zal er relatief meer speling aan het einde van de cyclus ontstaan. Dat zal dus meer tikgeluid veroorzaken, ware het niet dat de bewegingssnelheid van de nok onder de stoter ook evenredig veel lager is en de stoter de rustiger de nokbodem bereikt.
Een echt probleem kan worden veroorzaakt door een lekkende terugslagklep in de stoter. De lekkage kan ongewenst toenemen met veel speling aan het einde van de klep-opentijd. Die wordt dan zo groot dat de in/uitlaatklep bij laag toerental heftig staat te tikken.

Vermoedelijke oorzaak bij mijn gebakje
Mijn auto is met een prima lopende motor 24 jaar geleden in de garage gezet.. 13 jaar geleden belastingvrij en weer mee gereden. Toen kwam de nieuwe regeling van minister Halbe Zijlstra voor jung- en oldtimers en ging de belastingvrije regeling voor deze LPG auto op de schop. Daarna heel af en toe gestart echter op benzine wilde dat niet meer Alleen op LPG startte de motor nog. De motor had nu 10 jaar niet meer gelopen op benzine. Alles wat met benzine te maken had was verrot en defect. Nieuwe benzinetank leidingen benzinepomp en verstuivers gemonteerd. De rest flink doorgespoeld Nieuwe accu erin, starten en nadat de motor even goed gelopen had een klap en de distributieriem bleek gebroken.
Shit …..
Kop eraf, vergeten de klepstoters te nummeren bij het demonteren , nieuwe uitlaatklep nr 3 ingeslepen en bij het monteren zijn de klepstoters en kleptuimelaars dus niet op de oorspronkelijke plaats terug gekomen. En toen dus heftig tikkende kleppen. De motor had voor de klepreparatie ruim 110.000 km probleemloos gelopen. Nooit niks geen getik.
Heb er enkele tientallen kilometers mee gereden maar het werd niet minder.


Experimenten om de tikoorzaak te vinden
Om de tikkende klepstoters te vinden heb ik de motor laten lopen met afgenomen kleppendeksel. Wat extra poetsdoeken over de omliggende motordelen om de oliespatten op te vangen. Met de stethoscoop de tikkende kleppen opgezocht en gevonden . Inlaatklep nr 2 en nr 4 vanaf de nokkenaspoelie. Na het afnemen van alle kleptuimelaars bleken de twee desbetreffende klepstoters met de grootste moeite uit te nemen. Eenmaal uitgenomen bleek aan de onderkant een smerige scherpe rand te zitten. En die hadden bij het uitnemen de boring in de cilinderkop beschadigd.
En één van de stoters was op de contactplaats met de nokkenas ook nog flink ingesleten. Oorzaak??
De andere klepstoter had in veel mindere mate slijtage verschijnselen maar was naar mijn gevoel ook niet fris meer. Alle andere klepstoters gecontroleerd een verder geen afwijkingen gevonden.
Twee nieuwe klepstoters besteld en gemonteerd.
Inlaatklep nr 4 was niet echt stiller en nr 2 maakte nu nog meer herrie. En dat bij nieuwe klepstoters.
Een experiment met verschillende diktes onderlegplaatjes tussen de kleptuimelaars was de volgende stap. Dit om de slijtage van de verschillende onderdelen te compenseren. Niet erg logisch bij zelfstellende klepstoters. Standaard is het plaatje 1,6 mm Dunner plaatje 1,2 en 0,8 mm hadden natuurlijk geen enkel resultaat.

Vervolgens de motor gestart zonder klepstoter nr 3 in de cilinderkop en dat had ik nooit moeten doen. Motor liep zonder tikken prima op drie poten echter er spoot een enorme straal olie uit het oliekanaal van de afwezige klepstoter….. had ik even niet aan gedacht.
Ben een dag bezig geweest om de zooi in de omgeving op te ruimen en weg te poetsen.


De oorzaak
Op zoek naar een verklaring van het geklepper van juist die enkele klep, heb ik de (nieuwe) stoter verwisseld met een andere (oude) stoter op een andere positie. En zie daar het geklepper verplaatste ook mee met de (notabene) nieuwe klepstoter. Motor stop gezet met de betreffende klepstoter op ODP van de nok. Toen getracht de klepstoter met gemonteerde tuimelaar in te drukken en zie daar…. dat lukte redelijk makkelijk.
Vervolgens het zelfde geprobeerd bij één van de andere klepstoters en dat lukte dus niet !!!
Conclusie met kennis van de werking van de klepstoter is dus dat het terugslagklepkogeltje niet goed afsloot…….. Nieuwe klepstoters …… dat kun je van te voren niet bedenken.

Goed, dat is dus duidelijk.
Waar ik geen verklaring voor heb is de overmatige slijtage aan de nokkenaskant van die ééne klepstoter. Doordat de klepstoters tijdens de eerdere reparatie niet op de oorspronkelijke plaats zijn teruggezet valt dat niet meer te achterhalen.

Gegevens klepstoters
De nieuw toegepaste klepstoters waren besteld bij autodoc.eu . Er zijn daar verschillende fabrikaten voorhanden en ik had gekozen voor het fabr. STARK.
Heb nu opnieuw stoters besteld maar nu van het fabr. FEBI, naar m’n gevoel een bekender (beter?) merk.
Garantie claimen kan, er zit 3 jaar garantie op de stoters van STARK, maar ze zijn zo goedkoop dat het claimen en opsturen duurder is dan gewoon nieuwe kopen.
Een bizarre uitkomst, de nieuwe klepstoters blijken slechter te zijn dan de oude. Kwaliteitsverschil?? ; of zouden het afgekeurde exemplaren zijn. Who knows.
Het wachten is op de nieuwe (goede?) stoters.
Wordt vervolgd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 17:04 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di mei 01, 2018 11:02
Berichten: 24
Woonplaats: Oosterbeek
Oemff... Formaat van de plaatjes is een beetje uit de hand gelopen. Ik kan het niet meer wijzigen. Mischien kan de moderator er wat aan doen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 17:27 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Hoe heb je die 2 beschadigde stoters er uit getrokken?
als je ze naar boven toe gehaald hebt, is er goeie kans dat je de boring waar ze in zitten beschadigd hebt, en de motor daarom blijft tikken.
Al lijkt t me niet dat het dan mee verschuift naar een nieuwe klepstoter, tenzij die van te voren niet eerst goed gevuld is met olie.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 19:00 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Wauw, wat een verhaal, erg leerzaam, dank voor de moeite! Succes met het oplossen van dit probleem!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 20:27 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di mei 01, 2018 11:02
Berichten: 24
Woonplaats: Oosterbeek
Even reactie op Lynixified.
Het eruit halen van de beschadigde klepstoters met een randje was inderdaad een dingetje. Daar heb ik ook even over na moeten denken. Naar onderen is het alternatief..... Dan moet de cilinderkop eraf en de nokkenas uit worden genomen. In het uiterste geval had dat gemoeten. Heb ik dus niet gedaan. Met een griptang en een wig is me het wel gelukt. De beschadigingen in de cilinderruimte van de stoter verdienen geen schoonheidsprijs, maar zijn absoluut niet cruciaal voor de goede werking van de stoter zelf. Hier heerst via het oliekanaal continu de druk van de oliepomp. Er lekt tijdens het op en neer gaan van de stoter gewoon wat meer olie langs. De goede werking van de stoter wordt alleen bepaald door (ongewenste) lekkage in de stoter.: De kwaliteit van de passing tussen de stotercilinder en het stoterhuis en van de ongewenste lekkage van de kogel terugslagklep. Die twee lekkages bepalen de lengtevermindering van de stoter tijdens het open houden van de in/uitlaatklep.
En als dat te veel wordt geeft dat een harde klap tijdens het sluiten van de klep.
Ik ben drie dagen aan het testen geweest om er achter te komen waar de oorzaak zat. kon het zelf ook bijna niet geloven maar de terugslagklep in de nieuwe stoters bleken echt lek.
Met al dat getest werd het wel een vette boel onder de motorkap, Goed tegen het roest zullen we maar zeggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 20:37 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di mei 01, 2018 11:02
Berichten: 24
Woonplaats: Oosterbeek
NielsV in het forumonderwerp MK3 rs1600 heeft ook stoters met wat extra kracht uit de cilinderkop moeten nemen. Kijk maar naar zijn bijgevoegde plaatjes op blad 3.

Als aanvulling op mijn verhaal; de plaatjes met "gedrag hydraulische klepstoter" zijn dubbel en ook nog eens in een verkeerd formaat afgedrukt. De plaatjes van de stoters met de nok zijn ook niet op de goede plek terecht gekomen. Was voor mij de eerste keer dat er iets met plaatjes moest worden geüpload en dat gaat dus niet goed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 21:08 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Je kan de nokkenas gewoon uit de kop halen zonder de kop te trekken hoor!
(gaat zelfs makkelijker met de kop nog op t blok)
Pully er af, 2 lockbouten er af, stoters omhoog en verdeler los, dan kan ie zo er uit geschoven worden.

Maar het zou goed kunnen zijn dat je stoter het niet goed deed omdat ze 'droog' geinstalleerd werden. normaalgesproken moet je ze eerst 24 uur in olie laten liggen, en eigenlijk ook oppompen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 21:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di mei 01, 2018 11:02
Berichten: 24
Woonplaats: Oosterbeek
OK... En kun je dan via de zijkant door de ruimte van de nokkenas de klepstoters naar buiten hengelen? Lijkt me allemaal erg krap, zeker als het de stoters in het midden zijn. Naja, ik heb dat niet geprobeerd.
En die stoters zaten echt vol olie hoor. Allemaal uitgeprobeerd. En al zouden ze niet vol zitten, dat zitten ze dat wel, nadat de motor gelopen heeft. De ruimte in de stotercilinder is naar boven via een klein smeergaatje voor de tuimelaar open en vult zicht direct nadat de oliepomp druk opbouwt. De ruimte tussen de terugslagklep en het stoterhuis is een ander verhaal. Alle lucht die daar zit moet eerst weglekken en vervangen worden door olie en daar zijn wel enkele slagen voor nodig. De lucht daarin is wel samendrukbaar en dat verklaart waarom o.a. na een lange stilstand de kleppen efffe tekeer gaan voordat die ruimte weer volledig met olie is gevuld. Er gaat niks kapot als ie zo gestart wordt, klinkt allemaal efffe heftig, maar dat is na een paar tellen weg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2020 21:54 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
stoters krijg je dr zonder problemen uit, moet hoogstens even met een magneet op n stokje ze helpen!

het klopt dat de motor die stoters vanzelf vult, maar in die eerste paar seconden tot het systeem op zn koude druk zit, kan je best wel schade aanrichten.
overigens is het bij nieuwe klepstoters (of als je de volgorde vergeten bent) 20 minuten de auto boven 2000 rpm laten lopen het systeem inlopen op elkaar.
Liefste natuurlijk dat je alles bij elkaar houd, maar zonder correct inlopen kun je ze aan de lopende band blijven vervangen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: di jul 07, 2020 9:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di mei 01, 2018 11:02
Berichten: 24
Woonplaats: Oosterbeek
OK Sander,
Je hebt het duidelijk al een keer bij de hand gehad, zal het onthouden, hoop alleen niet dat het me nog een keer overkomt.
En met het verwijderen van de klepstoters binnendoor is het inderdaad niet nodig om de cilinderkop er af te halen. heb je helemaal gelijk in. De stoters kunnen niet anders dan door de nokkenasruimte naar buiten. Even niet aan gedacht.
-- Jaap --


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 13:49 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Wel zorgen dat je de nokkenas in de juiste positie terugzet (haha ervaring).

Mijn nieuwe klepstoters tikken alleen nog als ik de auto een week niet heb laten lopen/gebruikt hebt. Welgeteld twee seconden na starten.
Verder stil.
Maar mijn gepiep/geschraap van klepstoter nr. 8 en de beschadigde cilinder komt heel langzaam terug. Het is ook een geluid wat komt en gaat.

Ik heb in het verleden eens nieuwe klepstoters droog geïnstalleerd. Dan tikken ze 5 seconden en daarna is het weg. Of het echt veel schade veroorzaakt heb ik de jaren er na nooit ervaren.
De motor is altijd zuiver blijven lopen en stil.
Totdat de hele auto opging in vlammen natuurlijk haha...dat is een ander verhaal.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Tikkende kleppen
BerichtGeplaatst: do aug 12, 2021 23:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di mei 01, 2018 11:02
Berichten: 24
Woonplaats: Oosterbeek
Al weer een jaartje geleden dat mijn verhaal van de tikkende klepstotters stokte. In de tussentijd me suf geprakkiseerd wat ik over het hoofd zou hebben gezien, want er bleven steeds een paar kleppen tikken.
Ook de nieuwe stoters (2 stuks ) tikten en deze kon ik uitgenomen vrij makkelijk met het handje indrukken zonder dat er noemenswaardig wat olie uit het gaatje aan de zijkant kwam. Olie (vloeistof) is niet samendrukbaar dus het kan niet anders dan dat er nog lucht in de stotercilinders moest zitten. En waarom gaat dat er niet uit als de motor eenmaal loopt en deze ruimte via het olietoevoer kanaal onder druk met olie wordt gevuld. De massa van de olie is veel groter dan die van de ingesloten lucht en tijdens de heftige versnellingen waaraan de klepstoter onderhevig is, zal de olie door de massakracht altijd in de uiterste hoeken achterblijven en de lucht voor een deel middenin de stotercilinder ingesloten blijven. Dat is de enige redenatie die ik logisch kan bedenken.
Als deze redenering juist is, hoe krijg je die ingesloten lucht eruit? Deze redenering sluit aan bij het advies wat ik elders heb gelezen de nieuwe klepstoters eerst 24 uur in een bakje met motorolie te leggen voordat ze gemonteerd worden. De klepstoters zouden dan op hun zij in het bakje moeten liggen met het olietoevoerkanaal aan de bovenzijde. En dan moet de olie door dat zelfde gaatje naar binnen waar de lucht ook door naar buiten moet. Dat lijkt mij dringen….. Vraag me af of dat werkt.

Hoe dan wel? Ik heb de klepstoters in een bakje met olie ondergedompeld met het olietoevoerkanaal naar boven. Vervolgens dit bakje onder een stolp geplaatst en de zaak nagenoeg luchtledig gepompt. Je ziet dan dat de in de stotercilinder aanwezige lucht uittreedt. Effe laten staan en vervolgens de lucht weer in de stolp toelaten. De olie neemt dan de luchtledige plaats in de cilinder volledig in. Voor de zekerheid de procedure nog een keer uitgevoerd om de eventuele restlucht ook nog uit te drijven.
Uit voorzorg heb ik deze procedure ook één voor één uitgevoerd met alle overige klepstoters en zie daar…… er zat ook nog wat lucht in.

Na montage van de hele handel de motor gestart, en het resultaat was verbazingwekkend !!!! Geen getik meer.

Dan het vreemde verschijnsel van de twee stoters die aan de onderzijde na nog geen 100 km aangevreten waren terwijl die er voorheen 100.000 km probleemloos in zaten. De enige redenering die ik hiervoor kan bedenken is dat tikkende klepstoters (door de ingesloten lucht), zoveel speling hebben gehad, dat ze de nok van de nokkenas niet goed konden volgen en elke keer keihard met een klap opgetild werden. Daardoor is vermoedelijk de oliefilm tussen de nok en de stoterhuisbodem weggedrukt met de bekende vreetgevolgen.

In mijn eerdere verhaal ben ik er steeds van uitgegaan dat de stoters zichzelf volledig met olie vullen. Mijn denkfout is dat het proces op een statische beredenering berust. En dat blijkt niet zo te zijn. Het proces gedraagt zich dynamisch waarbij de massakrachten een verraderlijke rol spelen met betrekking tot het niet volledig ontluchten van de klepstoter. Ook de daarop volgende speling met de slagkracht van de stoter op de nokkenas is een gevolg hiervan.

In de verhalen van de forumleden zie ik deze ervaringen ook terug. De ontluchtingsprocedure blijkt dus erg belangrijk te zijn.
Voorlopig loopt mijn XR3i motor weer als een zonnetje zonder klepgetik. Ben zelf benieuwd of het zo blijft. Ik laat het t.z.t. horen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling