xaverio1957 schreef:
Stap 1 vbak olie, prima, zie Topic motor.
Stap 2 drukgroep controle,
Het probleem doet zich alleen voor bij echte warme motor, koppelingsplaat is giga, attent, geen slip enz
Synchroomringen kan het niet zijn, denken we, want bij normaal gebruik, werken alle versnellingen.
Mochten jullie nog ideeën hebben, schroom niet, draag ze aan, alles is welkom, bvd
Dit gaat gebeuren, nu
Zweet, neen dit was meer dan zweten, er waren druppels bij, maw keerringen tussen motor en vbak, nu gaan ze keerringen enz op zoeken, maw mijn vbak wordt open gegooid, zodra de onderdelen binnen zijn en dan misschien het tackelen van 1e en achter uit versn.
Ik krijg ook een ingeving als Jomanda (waarzegster)
Deze oorzaak, kan ook te maken hebben met de ophanging, want dit gebeurt alleen als d motor en vbak hard moeten werken.
Goed om te lezen dat de bak olie op peil is en er goed uit ziet. Dat doet vermoeden dat er intern in de bak geen problemen zijn.
druppels tussen de bak en de motor kunnen uit de versnellingsbak of de motor komen. In beide gevallen moet de bak achter de motor weg om deze te vervangen. Mijn ervaring is alleen dat dit geen probleem bij het schakelen veroorzaakt behalve dat de koppeling gaat slippen vanwege olie op het oppervlak. En als dit wel tot een probleem zou leiden dan moet dit in alle versnellingen zijn want in dat gedeelte van de bak zitten helemaal geen componenten van de specifieke versnellingen.
Ook je redenatie dat de motor en bak hard moet werken gaat niet op. het in zijn eerste versnelling of achteruit zetten gebeurt vanuit stilstand. Dan is de motor, de bak en de ophaning in rust. Als het in de ophanging zit dan zou je eerder problemen hebben tijdend tijdens op en terug schakelen waarbij de motor kantelt.
Ik zou eerst het schakel mechanisme en de kruiskoppelingen in de schakelstangen laten nakijken. En houd er rekening mee dat vele ford modellen een soortgelijk euvel hebben. Ik heb al tig verschillende fordjes gehad en allemaal hebben ze het probleem dat ze zo nu en dan slecht in de achteruit willen en dan gaan ze vaak ook niet meer lekker in de eerste versnelling, als je tot stilstand gekomen bent. Zet je hem dan even in neutraal en geef je een beetje gas gaat het daarna probleem loos.
Persoonlijk zou ik gaan voor:
1: nalopen schakel mechanisme onder de vloer of er geen ophoping van rotzooi in het bakje zit en alles vrij loopt
2: nalopen van de kruiskoppelingen van het schakel mechanisme of deze soepel bewegen
3: opnieuw afstellen van het schakel mechanisme
kijk hier maar eens hoe het eruit ziet
https://ford.7zap.com/en/car/83/6.3515, ... 1/75425/#2op stang met nr 3 zitten 2 kruis koppelingen, op stang nr 4 zit een rubber dat op de bak komt. In bakje nummer 15 wordt de schakel stok verbonden met stang 3.
dit alles zit in de buurt van de uitlaat en als het warm wordt zet metaal uit en heb je kans dat dit niet lekker meer werkt.