Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 13:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 14:46 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Ben alvast wat dingen aan het uitzoeken uiteraard voor de ECU die ik er straks op krijg, waarbij ik de ontstekingstijden kan vervroegen in de volgende tabel:
links naar rechts: toerental
boven naar onder: gasklep positie percentage

Afbeelding

Het enige dat ik kan vinden over symptomen van een te vroege ontsteking is dat de motor gaat tikken. Ben je dan al niet te laat om schade te voorkomen? Of valt dat nog een beetje mee? Uiteraard zit ik liever aan de veilige kant van de grens ipv maximaal vermogen, maar ik wil de ontsteking wel wat vervroegen omdat er op de standaard aangeleverde map nog wel wat winst te halen is.

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 15:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Te vroeg levert pingelen op. En op de lange termijn verbrande inlaat kleppen.
Je kan de map misschien beter laten doen door een tuner die kan dan ook meteen de afr goed afregelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 15:40 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Is het pingelen direct merkbaar? En dan bedoel ik voordat er iets verbrand of iets anders beschadigd.

AFR wideband komt er zeker in. Als ik het me goed herinner past deze direct in het gat waar nu de lambdasonde zit. Dan kan ik de carbs zelf nog wel afstellen zodat die in elk geval goed staan.
De ontsteking is leuk om daarna eens te wijzigen. En inderdaad, er zullen tuners zijn die dit beter voor me kunnen doen op een testbank. Wellicht dat ik dit later ook nog een keer laat doen.
Zolang ik eerst maar genoeg weet over hoe ik foute boel kan herkennen verwacht ik er niet zo veel problemen mee. Lijkt me leuker om eerst zelf een map te maken en dan later vergelijken met wat een professionele tuner er nog uit kan halen. Daar leer je meer van dan alles direct uitbesteden.

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 19:17 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ik denk dat er ondertussen op het net genoeg zetec maps rond zwerven om een beeld te krijgen wat je maximale vervroeging zou moeten wezen bij welk toerental. Als je deze maps bestudeerd en zorgt dat je niet over deze waardes heen gaat zit je redelijk save.
Een pingel is denk ik door een leek slecht te horen, wellicht kan je een pingel sensor monteren en die met een arduino oid een signaal laten geven.

Als je een wideband monteert zorg dan ook dat je een goede controller hebt met een datalog functie. De meter springt alle kanten op en jij zou meer op de weg moeten letten dan op de meter. Als je op de datalogger ook rpm en tps kan loggen heb je een goed beeld of je rijk of arm draait.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 19:20 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
https://i.imgur.com/B1TX2PP.jpg
https://i.imgur.com/YrEun2G.jpg
https://i.imgur.com/uBWlDQg.jpg

Voor Marco..;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 19:49 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7309
Woonplaats: Veluwe
johnny winter schreef:
https://i.imgur.com/B1TX2PP.jpg
https://i.imgur.com/YrEun2G.jpg
https://i.imgur.com/uBWlDQg.jpg

Voor Marco..;)


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 20:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Je lacht...
Maar is een collector´s item..
Vind er maar 1...
( zit nog olie in )


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 20:40 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Te vroeg,.. Pingelen..
Zet de motor uit en hobbelt nog even..
Ik zelf,..
Te laat..!!
Hmm,. zeker 1 tot 2 pk meer..
En het mooie ( vroem, boem, boem, boem ) ( bij gas terug )
( naverbranding )

Maar moet je met de hand doen..
Eerst met het lampje..
Daarna..
Op het gehoor..
Sleutel 10 en onsteking draaien tot je tevreden bent..
Dan weer rijden en weer draaien.. ( wel 5 keer )


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2020 22:39 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Deze map ziet er op zich redelijk veilig uit nog.
Zou m echter tot je m op de dyno kan krijgen alleen rustig rijden, meer dan zo'n 20 a 25 graden vervroeging kan voldoende zijn om je motor flink te laten pingelen, en dat kun je niet altijd merken tijdens het rijden.

Pingelen maakt snel en veel schade, wil je echt niet mee rijden.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ontsteking vervroegen (of te vroeg?)
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2020 18:04 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Wat ook een leuke is :

Als je ´m te laat hebt staan, krijg je een beetje naverbranding..

En als je nou op een tweebaansweg in de stad rijd, 50 km ofzo, en je ziet van te voren een cabrio je tegemoet komen..

Doe dan de motor uit via de contact sleutel..

LET OP... Hij mag niet in het stuurslot vallen..!! ( dan heb je een probleem )

Dan, draai je de sleutel weer om zodat alle lampjes gaan branden...

Benzinepomp werkt dan.. Cylinders bewegen..En benzine wordt onverbrand door de cylinders en dus uitlaat gejaagd..

Net op het moment dat die cabrio, aan de andere kant je passeert, start je de motor...

Er volgt een enorme knal die de cabrio aan de andere kant de stuipen op het lijf jaagt.. :lol:

Let wel... (Leuk speelgoed..)

Maar je uitlaat kan, wil niet zeggen dat het gebeurt, ook een beetje uit elkaar knallen..


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling