Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 7:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2021 18:50 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo jul 22, 2020 19:40
Berichten: 16
Hallo allemaal,

Voor mijn mk3 1.6i zit ik eraan te denken om de klepstoters te vervangen deze maken namelijk erg veel lawaai.
Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee maar heb al wel de nodige technische ervaringen (technisch specialist personenauto's afgerond).
Heb al verschillende berichten hierover gelezen maar toch wil ik nog een keer vragen wat nou echt de valkuilen zijn waar het mis kan gaan?

Hierbij moet dus ook de nokkenas gedemonteerd worden en zat dan eventueel te denken om deze te vervangen voor een sportnokkenas de Kent Cam CVH32K.
Daarbij zitten de sportnokkenas, tuimelaars (klepstoters), klepveren, klepsteelafdichtingen en inlaatolie inbegrepen.
Een beetje meer vermogen is altijd leuk natuurlijk dit zal voor ruim 20 pk winst zorgen. (Heb al een 4-2-1 uitlaatspruitstuk en voor de rest een RVS uitlaatsyteem en een sportluchtfilter).
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of kennis van zaken waarbij ik extra moet opletten?

Wat zijn ook de extra gevolgen die afgesteld moeten worden als ik dit zou vervangen?
Hierbij mede denkend aan de K-Jetronic die erop zit.

Als iemand mij van informatie kan voorzien wordt dat erg op prijs gesteld :)

Alvast bedankt,

Wim

Dit is hoe die eruit ziet:
https://imgur.com/gallery/dKvyTsr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2021 19:32 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Volgens mij wordt het altijd aangeraden om de nokkenas gelijk met de stoters te vervangen. Dit omdat beide op elkaar ingelopen zijn.

als je de stoters bij een cvh alleen vervangt hoef je niet de nokkenas te demonteren en dus ook de distributie kan blijven zitten. Je hoeft dus ook niet aan de ontsteking te zitten. Ga je wel de nokkenas demonteren dan moet dit allemaal wel los en zal je een nieuwe riem moeten monteren en de ontsteking moeten afstellen.

de mfi afstelling heeft hier weinig last van. wellicht in extreme gevallen moet de brandstofdruk wat omhoog.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2021 20:58 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
de K-jet kun je met rust laten, de extra luchtstoom door de hogere nokken kan ie prima hebben.

ik zou zowel stoters als nokkenas vervangen. de nokkenas van de CVH is aan redelijke slijtage onderhevig vanwege het olietoevoerontwerp en de sterke klepveren.
Ik zou de klepveren laten zitten, zover ik tot nu toe gehoord heb zijn de originele veren beter dan zo ongeveer elke aftermarket versie.
stel je wil ze toch vervangen, kan dat zonder de kop er af te halen, moet je alleen een speciale tool hebben om ze los te krijgen.

verder, het is extreem belangrijk dat je de nokkenas laat inlopen.
Je moet m bij installatie al met olie (liefste inloopolie, maar motorolie of bakolie werkt ook) insmeren.
daarna de auto starten en minstens 20 minuten boven de 2000 rpm houden.

Als je de inloopstap overslaat kun je vrij snel een nieuwe nokkenas kopen.
dit gebeurt ook als je de stoters los hebt gehad, en op de verkeerde plek hebt teruggezet.

Ik heb een tijdje terug een goeie nokkenas inclusief stoters gelabeld op plek verkocht, die zijn toen niet ingelopen en verkeerd teruggezet. na 5000km was het profiel van de meeste nokken helemaal weggesleten.

Edit:
Een redelijke (maar al wel wat versleten) nok:
Afbeelding

wat er over was van de niet ingelopen as na 5000km:
Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2021 22:55 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Wauw. Dat is niet niks, die slijtage!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2021 23:41 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Yep.

't ergste is dat ik m dr voor gewaarschuwd had, letterlijk gezegt "als je ze verkeerd dr in zet en niet inloopt is je cam na 5k weg"
Zuur voor hem, maar ik vind t wel mooi om te weten dat ik gelijk had :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2021 19:38 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: wo jul 22, 2020 19:40
Berichten: 16
Bedankt voor jullie reacties!

Ze tegelijk vervangen was is sowieso van plan. Wil dus eigenlijk de klepstoters vervangen maar om meteen een beetje meer vermogen te maken dacht ik dan vervang ik ook de nokkenas erbij.
Nu was ik dus van plan er eentje op te zetten van Kent Cams al ben ik na een beetje rondkijken erachter gekomen dat veel mensen over de kwaliteit klagen.
Zo kwam ik nu bij Newman Cams uit, die is zelfs iets voordeliger! Veel goeie reacties heb ik over dit bedrijf gevonden.
Al moet je hiervoor de hydraulische klepstoters vervangen voor mechanische, dit lijkt mij eerder nog een win dan een verlies aangezien de hydraulische toch wel een kwaal zijn.

Iemand ervaring met 1 van deze 2 bedrijven en de kwaliteit?
Ik neig zelf nu toch om voor de Newman Cams nokkenas te gaan (dus ook de mechanische klepstoters).

De voorzorgsmaatregelen neem ik allemaal mee en mocht de tijd daar zijn dan laat ik hem zeker eerst goed draaien boven de 2000 rpm gedurende 20 min, hierdoor hardt de nokkenas.

Al zou je de stationair regeling wel moeten afstellen lijkt mij?
Wel mooi dat er voor de rest niks hoeft te gebeuren aan de K-Jetronic.

Nogmaals en alvast bedankt :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: do jan 07, 2021 0:02 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Ik heb de CVH22 van Kent op mijn rode mk3, goeie ervaring mee.

bij newman moet je idd hun eigen stoters gebruiken. voordeel is dat je niet meer zo snel het typische CVH-getik van lichtelijk lekkende hydraulische stoters hebt.
Nadeel is dat je zelf ongeveer 1 keer per jaar de speling moet meten en stellen.

Kan zijn dat je naderhand je stationair moet stellen, maar dat stelt geen bal voor. schroef in is lagere toeren, schroef uit is hogere.
Sportieve nokkenassen lopen vaak minder stabiel stationair, een iets hoger stationair kan dan iets stabieler lopen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: vr aug 13, 2021 11:18 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di mei 01, 2018 11:02
Berichten: 24
Woonplaats: Oosterbeek
Ben wel efffe geschrokken van de plaatjes van je versleten nokkenas. Wat moeten die klepstoters er aan de onderkant uitgezien hebben zeg. En kon je de klepstoters nog wel uit de boring in de cilinderkop krijgen? Het moet verschrikkelijk geklepperd hebben.
Heb zelf na een reparatie aan de cilinderkop ( nieuwe uitlaatklep ) de klepstoters niet meer op de oorspronkelijke plaats gemonteerd (foutje) met als gevolg vreselijk tikkende kleppen. Heb het hele verhaal vorig jaar op dit forum geplaatst onder het kopje “tikkende kleppen”. In dat hele verhaal met uitleg over de werking, kwam ik er niet helemaal uit waarom er toch nog een paar kleppen bleven tikken.
Tot nu dan. Het liet me niet los. Met mijn fysische en werktuigbouwkundige achtergrond wist ik dat ik iets over het hoofd zag. Met het hierna volgende relaas ( copie van het laatste stukje “tikkende kleppen”) doe ik jou hopelijk een goede tip om opnieuw klepstoter ellende te voorkomen.


Copie laatste stukje uit tikkende kleppen

Al weer een jaartje geleden dat mijn verhaal van de tikkende klepstotters stokte. In de tussentijd me suf geprakkiseerd wat ik over het hoofd zou hebben gezien, want er bleven steeds een paar kleppen tikken. Ook de nieuwe stoters (2 stuks ) tikten en deze kon ik uitgenomen vrij makkelijk met het handje indrukken zonder dat er noemenswaardig wat olie uit het gaatje aan de zijkant kwam. Olie (vloeistof) is niet samendrukbaar dus het kan niet anders dan dat er nog lucht in de stotercilinders moest zitten. En waarom gaat dat er niet uit als de motor eenmaal loopt en deze ruimte via het olietoevoer kanaal onder druk met olie wordt gevuld. De massa van de olie is veel groter dan die van de ingesloten lucht en tijdens de heftige versnellingen waaraan de klepstoter onderhevig is, zal de olie door de massakracht altijd in de uiterste hoeken achterblijven en de lucht voor een deel middenin de stotercilinder ingesloten blijven. Dat is de enige redenatie die ik logisch kan bedenken.
Als deze redenering juist is, hoe krijg je die ingesloten lucht eruit? Deze redenering sluit aan bij het advies wat ik elders heb gelezen de nieuwe klepstoters eerst 24 uur in een bakje met motorolie te leggen voordat ze gemonteerd worden. De klepstoters zouden dan op hun zij in het bakje moeten liggen met het olietoevoerkanaal aan de bovenzijde. En dan moet de olie door dat zelfde gaatje naar binnen waar de lucht ook door naar buiten moet. Dat lijkt mij dringen….. Vraag me af of dat werkt.

Hoe dan wel? Ik heb de klepstoters in een bakje met olie ondergedompeld met het olietoevoerkanaal naar boven. Vervolgens dit bakje onder een stolp geplaatst en de zaak nagenoeg luchtledig gepompt. Je ziet dan dat de in de stotercilinder aanwezige lucht uittreedt. Effe laten staan en vervolgens de lucht weer in de stolp toelaten. De olie neemt dan de luchtledige plaats in de cilinder volledig in. Voor de zekerheid de procedure nog een keer uitgevoerd om de eventuele restlucht ook nog uit te drijven.
Uit voorzorg heb ik deze procedure ook één voor één uitgevoerd met alle overige klepstoters en zie daar…… er zat ook nog wat lucht in.

Na montage van de hele handel de motor gestart, en het resultaat was verbazingwekkend !!!! Geen getik meer.

Dan het vreemde verschijnsel van de twee stoters die aan de onderzijde na nog geen 100 km aangevreten waren terwijl die er voorheen 100.000 km probleemloos in zaten. De enige redenering die ik hiervoor kan bedenken is dat tikkende klepstoters (door de ingesloten lucht), zoveel speling hebben gehad, dat ze de nok van de nokkenas niet goed konden volgen en elke keer keihard met een klap opgetild werden. Daardoor is vermoedelijk de oliefilm tussen de nok en de stoterhuisbodem weggedrukt met de bekende vreetgevolgen.
In mijn eerdere verhaal ben ik er steeds van uitgegaan dat de stoters zichzelf volledig met olie vullen. Mijn denkfout is dat het proces op een statische redenering berust. En dat blijkt niet zo te zijn. Het proces gedraagt zich dynamisch waarbij de massakrachten een verraderlijke rol spelen met betrekking tot het niet volledig ontluchten van de klepstoter. Ook de daarop volgende speling met de slagkracht van de stoter op de nokkenas is een gevolg hiervan.

In de verhalen van de forumleden zie ik deze ervaringen ook terug. De ontluchtingsprocedure blijkt dus erg belangrijk te zijn.
Voorlopig loopt mijn XR3i motor weer als een zonnetje zonder klepgetik. Ben zelf benieuwd of het zo blijft. Ik laat het t.z.t. horen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.6i nokkenas + klepstoters vervangen
BerichtGeplaatst: vr aug 13, 2021 23:07 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Ik heb nooit n plaatje gekregen van hoe z'n stoters d'r aan toe waren.
Maar als ze d'r bovenlangs niet meer uitkomen kun je ze wel voorzichtig n beetje omhoog trekken, en dan de hele nokkenas d'r uit halen.
Dan kun je ze naar beneden duwen, en via het gat van de nokkenas d'r uit halen met een magneet op n telescoopstokje.

Nooit omhoog forceren, want daarmee kun je de passing die nodig is om de oliedruk te behouden verpesten.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling