Op mijn Escort zit een VV carburateur waarop later een handchoke is gemonteerd.
Dat ding functioneert niet lekker. Ten eerste omdat het geen originele chokekabel is (ze hebben het ding gemonteerd in een blindplaatje in het dash, wat je uiteraard uit het dashbord trekt) maar ook omdat ik me afvraag of deze ombouw helemaal klopt.
Als ik de choke uittrek slaat de auto meteen weer af. Het viel mij op dat de klep die normaliter aangestuurd wordt door de automatische choke (de luchtschuif bovenop de carburateur) dan dicht zit. Logisch dat hij dan afslaat, want dan verzuipt de motor.
Als ik hem half open trek start de motor wel, maar moet ik gas bijgeven. Vervolgens loopt hij iets van 500 toeren. Als de motor warm is komt hij op ca. 900 toeren uit.
Ik ken deze ombouw niet, mijn Orion had namelijk een Weber van een XR3. Dat werkte vrij simpel.
Twee fotootjes van de huidige situatie, bij koude motor.
schuif gesloten:
montagecontraptie van de chokekabel...