mk3 en mk4 hebben op een paar details na dezelfde MFI motor.
er zijn wat kleine verschillen te vinden, maar qua werking zijn ze effectief identiek. (zolang je de 105pk versie hebt)
Er zijn n paar punten waarop je eventueel vermogen zou kunnen verliezen, er zijn wat slijtagedelen die na zo veel jaar best ns aan vervanging toe kunnen zijn.
Vooral de nokkenas is een bekend probleempje bij de CVH, die slijt over loop van tijd, waardoor je kleppen minder ver open gaan, en je dus minder mengsel binnen kan krijgen.
Resultaat is dan vermogen weg. lift van een 1600 hoort zo'n 6.8mm te zijn uit m'n hooft, gemeten bij de stoters.
Mijn XR3i had n versleten nokkenas die nog maar zo'n 5.2mm deed, na die te hebben vervangen was 't een heel groot verschil.
Verder zou ie eventueel door lagere compressie minder vermogen kunnen maken. (denk versleten zuigerringen, lekkende kleppen)
Meten met n compressietestertje vertelt je dan veel. een gezonde CVH maakt n 12 bar. (op de tester die ik heb liggen)
't zou ook kunnen dat ie te rijk loopt, te arm, je gasklep niet volledig open gaat, of dat de uitlaat ergens een restrictie vormt.
Mocht je in de buurt van Eindhoven/Eersel zijn kun je best n's langskomen om m te vergelijken met de mijne (ook al is die niet helemaal origineel meer
)