Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 14:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: benchmark: 16i mk3 vermogen
BerichtGeplaatst: vr jul 09, 2021 12:59 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 05, 2021 11:37
Berichten: 45
dag samen,
ik zou wel eens willen weten of mijn nieuwe aanwinst een beetje naar verwaching presteert;
Ze is inmiddels 36 jaar oud en wellicht eea kwijt van de orginele (105?pk), benieuwd wat een realistisch beeld is.

Wat ik merk na de eerste ritjes;
- het motortje loopt prima rond, geen schokken en netjes stationair. schakelt prima door de versnellingen.
- echt doortrekken in de toeren voelt een beetje als de motor om zeep helpen, voelt niet prettig en fel.
- op de snelweg kroop ie maar langzaam naar de 140, vond het wel best, moest gaspedaal echt induwen om hem op snelheid te houden.
- gaspedaal moet best stukje ingetrapt worden alvorens de toeren komen.

al met al geen problemen om lekker te touren- komt prima vooruit.
geen idee of dit "hoort" bij de auto,, benieuwd naar jullie expertise meningen :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: benchmark: 16i mk3 vermogen
BerichtGeplaatst: vr jul 09, 2021 16:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Ik heb een mk4 xr3i 105..
Injectie dus..
Als je het gas intrapt gaat ie naar voren.. Ook met 140..
Hoeft maar lichtjes het pedaal in te trappen..
Hoe meer toeren hoe feller..
Boven de 3000 toeren begint ie een vraaoorrr geluid te maken.. (Race geluid van de motor dat steeds mooier wordt..)
En schiet naar voren..

Weet niet of de mk3 dezelfde motor heeft..
Wellicht zal het het injectie systeem zijn..

Maar,... Er zijn mensen die er veel meer van weten..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: benchmark: 16i mk3 vermogen
BerichtGeplaatst: vr jul 09, 2021 21:36 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
mk3 en mk4 hebben op een paar details na dezelfde MFI motor.
er zijn wat kleine verschillen te vinden, maar qua werking zijn ze effectief identiek. (zolang je de 105pk versie hebt)

Er zijn n paar punten waarop je eventueel vermogen zou kunnen verliezen, er zijn wat slijtagedelen die na zo veel jaar best ns aan vervanging toe kunnen zijn.

Vooral de nokkenas is een bekend probleempje bij de CVH, die slijt over loop van tijd, waardoor je kleppen minder ver open gaan, en je dus minder mengsel binnen kan krijgen.
Resultaat is dan vermogen weg. lift van een 1600 hoort zo'n 6.8mm te zijn uit m'n hooft, gemeten bij de stoters.
Mijn XR3i had n versleten nokkenas die nog maar zo'n 5.2mm deed, na die te hebben vervangen was 't een heel groot verschil.

Verder zou ie eventueel door lagere compressie minder vermogen kunnen maken. (denk versleten zuigerringen, lekkende kleppen)
Meten met n compressietestertje vertelt je dan veel. een gezonde CVH maakt n 12 bar. (op de tester die ik heb liggen)

't zou ook kunnen dat ie te rijk loopt, te arm, je gasklep niet volledig open gaat, of dat de uitlaat ergens een restrictie vormt.

Mocht je in de buurt van Eindhoven/Eersel zijn kun je best n's langskomen om m te vergelijken met de mijne (ook al is die niet helemaal origineel meer ;) )

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: benchmark: 16i mk3 vermogen
BerichtGeplaatst: ma jul 12, 2021 8:26 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 05, 2021 11:37
Berichten: 45
Das alvast mooi om te horen, stuur je wel een berichtje. Eindhoven is niet zo ver voor mij.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: benchmark: 16i mk3 vermogen
BerichtGeplaatst: vr jul 23, 2021 8:57 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 27, 2019 16:02
Berichten: 252
Woonplaats: Midden NL
Mijn 1.6 heeft een 'gewone' carburateur, maar de nokkenas is nog vrij goed. Wat je omschrijft is heel herkenbaar: als je, bijvoorbeeld op de snelweg, even gas geeft dan 'vliegt' de auto gewoon weg. Daar zit zo veel koppel in. Zelfs bij hogere snelheden. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: benchmark: 16i mk3 vermogen
BerichtGeplaatst: za aug 07, 2021 21:46 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 05, 2021 11:37
Berichten: 45
Dat doet ie van mij echt niet meer haha
Tzt eens wat aandacht aan geven :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: benchmark: 16i mk3 vermogen
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2022 16:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 05, 2021 11:37
Berichten: 45
Inmiddels loopt m’n cabrio als een zonnetje.
Sinds vervangen slangen- en carterdampfilter en paar tankjes 98 loopt hij prachtig.
Trekt mooi door- loopt harder dan fijn is met open kap.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling