Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr apr 19, 2024 15:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Motor ombouw 1.4 -> 1.6
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2023 15:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jan 04, 2022 11:33
Berichten: 8
Woonplaats: Avelgem
Ik ben in bezit van een escort Mk6 1.4 (F6F)
Binnenkort ga ik beginnen aan het reviseren van de motor

Nu had ik op internet eens tegengekomen dat de 1.4 en 1.6 niet van buitenaf van mekaar te scheiden is
Klopt dit uberhoud?

Zoja is het mogelijk om hem zelf om te bouwen naar een 1.6?
En wat moet dan zoal aangepast worden?

Thnx


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor ombouw 1.4 -> 1.6
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2023 17:05 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
Ik zou het verschil zo niet zien tussen 1.4 en 1.6 CVH :P een 1.6 zal je dan wel van een Mk3 of 4 moeten nemen.

Het blok zelf is 1 op 1 omwisselen. Past direct op je motorsteunen en vbak. Qua kabeltjes weet ik het zo even niet. Mogelijk dat hier nog wat verschillen in zitten. Uitlaat zal ook een andere diameter hebben. Volgens mij had Lynxified een keer een 1.4 vervangen voor 1.6 met de 1.4 aanbouwdelen?

Geen idee hoeveel moeite het is om een motorwissel te keuren in Belgie, maar het kan zeker de moeite waard zijn om even uit te zoeken. In Nederland kost het zo'n 50 euro en een uurtje later mag je weer gaan (afhankelijk van het bouwjaar).

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor ombouw 1.4 -> 1.6
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2023 18:42 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
Klopt, ik heb 'n 1.6 blok gebruikt met m'n 1.4 CFI systeem voordat ik 'm naar de RS turbo omgebouwd heb.

In principe past alles gewoon, al zul je wel wat afstelwerk hebben aan de ontsteking en brandstofvoorziening.
Ik heb met de timing en brandstofdruk moeten spelen om 't goed lopend te krijgen.

Extern kun je de verschillen wel zien, want de inhoud staat in 't blok gegoten.
Zonder die markeringen en/of de motorcode gaat bijna niemand zien wat 't origineel was.

Let wel op dat als jouw 1.4 een multipunts EFI is, je ook een 1.6 EFI blok gebruiken moet, en als ie dat niet is, je een niet-EFI blok nodig hebt.
de inlaatports zijn anders gevormd.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor ombouw 1.4 -> 1.6
BerichtGeplaatst: vr feb 17, 2023 14:34 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jan 04, 2022 11:33
Berichten: 8
Woonplaats: Avelgem
Motorswap ga ik niet doen.
Wagen word al zo veel mogelijk gerestaureerd.

Maar ik dacht met enkele elementen te veranderen in de motor dat ik een 1.6 kon creëren.

Dan iemand een idee wat ik wel kan doen om dit blokje wat te pimpen?
Zoiezo een originele k&n inlegfilter met waarschijnlijk een rechte lijn vanaf de kat


Bijlagen:
330782016_583553183361459_7309622456150087613_n.jpg
330782016_583553183361459_7309622456150087613_n.jpg [ 402.98 KiB | 8925 keer bekeken ]
330889410_913793402977217_1623145043286201805_n.jpg
330889410_913793402977217_1623145043286201805_n.jpg [ 501.71 KiB | 8925 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor ombouw 1.4 -> 1.6
BerichtGeplaatst: vr feb 17, 2023 19:06 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
Nee, een 1.4 heeft zowel een andere boring als slag dan de 1.6 heeft.
qua internals kun je zowat niks overzetten. extern past alles wel, qua auxiliaries, uitlaat, inlaat, bak, vliegwiel.

De 1.4 heeft zo goed als geen platform voor performance parts, omdat de 1.6 zo'n makkelijke vervanging is.
zo'n K&N inlegfilter ga je ook weinig verschil in merken verwacht ik, tenzij je ouwe filter extreem verzadigd was is het ding zo groot op deze motortjes dat ie eigenlijk geen restrictie vormt.
De katalysator kan je misschien wel een klein beetje winst op halen, maar je loopt wel de kans dat ze je d'r in Belgie mee afkeuren, durf ik niet te zeggen.

Met die monopoint is 't overigens een non-EFI blok, mocht je toch over willen gaan tot een wissel.

als je toch echt extra PK wil zou je misschien daar met 'n set dubbele weber carbs en een snelle nokkenas nog wel 'n beetje extra uit kunnen halen, maar dat zal wel duur zijn in parts, tijd en afstelkosten.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Motor ombouw 1.4 -> 1.6
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2023 9:37 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jan 04, 2022 11:33
Berichten: 8
Woonplaats: Avelgem
Bedankt voor alle antwoorden

Dan blijft de blok maar standaard. Buiten de k&n en eventueel de uitlaatlijn.
Heb inderdaad ook al de weber carburateurs gezien, maar man wat een geld.

Dus gewoon lekker stock en herstellen in zn glorie


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling