Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu za apr 27, 2024 12:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2023 9:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do mei 25, 2023 9:10
Berichten: 5
hallo iedereen!

ik vroeg mij af wat voor plug en play opties er zijn voor een 1994 mk5b ford escort cabrio. het enige wat ik kan vinden zijn de 1.6 en 1.8 5mt blokken.


Laatst bijgewerkt door SirDankus op do mei 25, 2023 19:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2023 14:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Plug en Play hangt af van je donor. In dit type escort heeft een breed scala aan motoren gezeten. Dus inderdaad de 1.6/1.8 zetec of een 2.0 uit een Mondeo. Of de rs2000 motor en als je creatief bent misschien ook wel de 2300 uit de galaxie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2023 16:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do mei 25, 2023 9:10
Berichten: 5
doubleD schreef:
Plug en Play hangt af van je donor. In dit type escort heeft een breed scala aan motoren gezeten. Dus inderdaad de 1.6/1.8 zetec of een 2.0 uit een Mondeo. Of de rs2000 motor en als je creatief bent misschien ook wel de 2300 uit de galaxie


Zijn dit zetec motoren ja?


zover ik kan zien kwam het 1994 escort cabrio model enkel met 2 blokken.

hier heb ik nog een voorbeeld linkje:
https://www.wapcar.my/previous-cars/for ... abrio-1994

De reden dat ik mij dit allemaal afvraag is omdat er 3 keer niks over te vinden is.

Wat is daarbij het verschil aan deze 2 modellen naast de grille? want alle modellen na 1994 hebben een andere neus/grille.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2023 16:54 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
De cabrio kwam misschien maar met 2 motoren maar het model hatch/wagon had er veel meer. En er is echt bergen informatie over te vinden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2023 17:24 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do mei 25, 2023 9:10
Berichten: 5
doubleD schreef:
De cabrio kwam misschien maar met 2 motoren maar het model hatch/wagon had er veel meer. En er is echt bergen informatie over te vinden.


dit is de meeste uitgebreide info die ik kan vinden:
https://www.carfolio.com/ford-escort-cl ... let-521939

wat hier mist is een motorcode en motorcodes kan ik nergens vinden. Doet ford hier niet aan? ook staat nergens beschreven welkd obd het is. Heb jij misschien een pagina waar ik meer kan leren over de motorblokken? Ik ben bekend met honda's en daarbij is het heel makkelijk te vinden. (motorcode/obd versie. moet je interieurboom meepakken etc.)

ik stel het heel erg op prijs! :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2023 21:46 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
De Escorts hebben alleen OBD I gehad, ODB II kwam pas later tot stand.

De meeste van Ford's 4 cilinder motors gebruikten in ieder geval tot en met de Zetec dezelfde bakpatronen.
Het makkelijkste om een motorswap te doen is een complete donorauto te kopen en alles direct om te bouwen.

Wat voor vermogen hoop je te maken in jouw auto, en hoe complex wil je 't maken?

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2023 22:05 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do mei 25, 2023 9:10
Berichten: 5
Lynxified schreef:
De Escorts hebben alleen OBD I gehad, ODB II kwam pas later tot stand.

De meeste van Ford's 4 cilinder motors gebruikten in ieder geval tot en met de Zetec dezelfde bakpatronen.
Het makkelijkste om een motorswap te doen is een complete donorauto te kopen en alles direct om te bouwen.

Wat voor vermogen hoop je te maken in jouw auto, en hoe complex wil je 't maken?



Dankjewel voor de info!

Ik zoek een beetje iets vlots. ik zie dat de rs2000 150 pk's heeft en 190nm koppel echter zie ik dan ook weer dat hier
verschillende versies zijn. voor mk2/mk6/rs2000 4x4. Wanneer ik op foto's kijk zie je amper verschil aan het kleppendeksel en
aan motorcodes word niet gedaan bij ford?

niet om over honda's te beginnen echter daarbij kan ik heel gemakkelijk een motorcode vinden. de obd en een bedradingsschema.

Als ik een rs2000 uit een mk6 zou besluiten erin te zetten. past deze dan direct op de interieurboom van een mk5b/mk6 escort cabrio?

als dit het geval is dan zou de swap vrij makkelijk zijn.

motor/bak/assen/schakelstangen/zekeringsdoos/motorboom/ecu. of zie ik dit verkeerd?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2023 23:22 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Motorcodes wordt zeker wel aan gedaan. Zeker op de duitse wiki paginas staat zeer veel informatie.

qua motors, de mk2 RS2000 heeft een 2.0 8v Ford SOHC/Pinto motor, motorcode NE.
Niet de motor die je in een latere Escort zet, aangezien ie alleen voor RWD is.

Naar mijn weten zijn de RS2000 motors voor de mk6/7 identiek, onafhankelijk van de aandrijving, allemaal de Ford DOHC 16v motor met 150pk.
Verder zijn de mk5/6/7 allemaal zo goed als dezelfde auto qua techniek, de verschillen zitten 'm vooral in de optiek.

De draadboom tussen een RS2000 DOHC en een 1.6/1.6 Zetec zal wel deels anders zijn omdat de motors een verschillend platform zijn, en sommige sensors dus op andere locaties zullen zitten.
Het is 't makkelijkste om een RS2000 motor inc. al het draadboomgebeuren te kopen verwacht ik.
Ik denk dat je de bak en aandrijfassen waarschijnlijk wel kan herbruiken, al had de RS2000 normaal al een MTX75 bak in plaats van de gebruikelijkere BC5 of ib5 die bij een zetec er achter zit.

Kwa schema's en aansluitingen, kijk eens op marktplaats voor een vraagbaak of haynes manual voor jouw model.
Die boeken kosten vaak een tientje of 2 en zijn zowat onmisbaar met alle data voor alle motors, aanhaalmomenten en uitvoeringen er in.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: vr mei 26, 2023 12:17 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do mei 25, 2023 9:10
Berichten: 5
dankjewel voor al deze info nogmaals!

na een tijdje zoeken ben ik erachter gekomen dat de rs2000 motorcode n7a is en de ecu OEM code
91AB-12A650-GC.

een pinout heb in nog niet kunnen vinden van deze ecu enkel van de cosworth uitvoering.

ik zal is kijken of ik een boekje kan vinden hierover!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: vr mei 26, 2023 20:49 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di aug 02, 2016 20:40
Berichten: 87
Waarom die fixatie op motorcodes?

Beter zoeken op motornamen. Je hebt nu een zetec silvertop. Daar kun je zo een 1.8 zetec silvertop in leggen van bijv een xr3i, dan heb je 130pk. Met een beetje knutselen een 2.0 zetec silvertop van een mondeo, 137pk. Iets meer knutselen dan kun je er een zetec blacktop van een focus gebruiken. Nog een beetje knutselen een "duratec" st170 erin zetten (gewoon een zetec maar dan een andere naam)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: vr mei 26, 2023 21:07 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Ik snap ook de noodzaak van de motor codes en de ecu pinouts niet. Zolang je de motor kabelboom met ecu gebruikt is het vrij eenvoudig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mogelijke swaps?
BerichtGeplaatst: vr mei 26, 2023 22:32 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Ik gok dat 't bij de Honda's gebruikelijker is dat je de draadboom moet ombouwen of zelf moet maken om 't passend te maken.
Hangt 'n beetje af wat je in de motorruimte wil hebben hangen, maar bij Ford is 't vaak een questie van gewoon de complete draadboom van de donor omhangen :lol:

Qua motorcodes, misschien lastig om de Honda blokken te onderscheiden zonder de code?
Zeker bij de Zetec is 't lekker makkelijk, Ford zette volgens mij bijna altijd wel 't vermogen en inhoud op de inlaatpijp.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling