apix schreef:
denk dat martin er niets op tegen heeft dat ik hier ff verder praat;
heb t net zelf geprobeerd, maar we hebben van een 6-kant een cirkeltje gemaakt
verrekte plug zat zo vast dat de hele kartel rand aan gort is.
Verder heb ik dus 5liter 5w30 gehaald, en bedankt voor de uitleg bert;
volgens de garage gaf het voorste getal aan wat voor soort olie het was (syntheet, half syntheet, mineraal)
en hangt dit dus ook vast aan de viscociteit in lage toestand;
nu snap ik dus ook dat ik eigenlijk beter terug kan gaan voor 5w40 toch ?
Dit is de uitleg op de sit van Bardahl:
Wat is viscositeit, en hoe kan ik deze van een motorolie herkennen?
De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde. Deze wordt aangegeven door het begrip viscositeit, welke afhangt van de temperatuur. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik. SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolieviscositeit heeft vastgelegd.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50.
Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.