apix schreef:
waar dient t katje voor ? en het is het eerste ding wat je tegen komt sinds de motor toch ?
de katalysator is zoals de naam al zegt een katalyst.... d.w.z. veroorzaker van verbranding....
het proces gaat zo te werk.... een motor zijn uitlaat gassen zijn warm... deze gassen warmen de dunne (bepaald type stenen elementen in de katalysator op tot een punt dat als er onverbrande benzine tegenaan komt deze spontaan gaat verbranden. dit verwarmt de kat nog meer en zorft er zo dus voor dat de verbanding nog sneller gaat bij volgende onverbrande brandstof deeltjes.... het filtert op die manier schadelijke onverbrande benzine dampen door de druppels te verbranden uitde uitlaaggassen.....
doordat het in de weg zit van de uitlaaggas flow (anders kan deze zijn werk niet doen) beperkt een gewone katalysator het vermogen enigsinds. echter zoals al eerder gezegd een gewone katalysator is van een bepaald type steen en kan maar tot een bepaalde dunte gemaakt worden zonder dat t een zeer korte levensduur heeft. Een racekat heeft dit probleem niet. Een racekat bevat als het ware metalen spiraaltjes die een combinatie van wolfraam en andere zeldzame metalen bevat om te zorgen dat de spiraaltjes dun zijn (minder tot geen hinder van de uitlaatgasflow) maar ook snel opwarmen en zo gevormd zijn dat ze zware lucht (met benzine damp dus) tegen de zijkanten van de spiraaltjes aan laat ketsen zodat het over de gehele oppervlakte wordt verspreid i.p.v. de voorste randen.