afstellen stuurhuis
afstellen stuurhuis
weet iemand of de mk4 zijn stuurhuis afgesteld kan worden. Wat ik ook doe ik blijft een trilling houden in het stuur en daarmee een zwevend gevoel. Ondertussen zijn alle bussen in de ophanging al vervangen voor PU, andere velgen, nieuwe banden, nieuwe schokbrekers met veren, nieuwe wielnaven met lagers, stuurkogels en spoorstangen. De lager bussen in de stuurkolom zijn ook vervangen.
Ik overweeg het hele stuurhuis te vervangen maar ik vroeg mij af of ik hem wellicht eerst nog kon proberen af te stellen.
Ik overweeg het hele stuurhuis te vervangen maar ik vroeg mij af of ik hem wellicht eerst nog kon proberen af te stellen.
Re: afstellen stuurhuis
trilling krijg van een stuurhuis lijkt me vreemd
onbalans zou ik als ik zie wat je allemaal al hebt gedaan het gaan zoeken in de aandrijfas(sen)
spelling op een stuurhuis kan wel,maar dit zou je visueel moeten kunnen zien
heb wel eens uit nieuwschierigheid een stuurhuis uitelkaar gehaald en het enigste wat je op kunt sluiten is de zwaarte van het sturen en de stuurarmpjes die uit het stuurhuis komen
ik zou eens kijken naar de aandrijf assen of homokoneten
onbalans zou ik als ik zie wat je allemaal al hebt gedaan het gaan zoeken in de aandrijfas(sen)
spelling op een stuurhuis kan wel,maar dit zou je visueel moeten kunnen zien
heb wel eens uit nieuwschierigheid een stuurhuis uitelkaar gehaald en het enigste wat je op kunt sluiten is de zwaarte van het sturen en de stuurarmpjes die uit het stuurhuis komen
ik zou eens kijken naar de aandrijf assen of homokoneten
- capri essex
- Forum Lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma apr 30, 2012 14:13
- Locatie: Sittard-geleen
Re: afstellen stuurhuis
Bij mij kan ik de rechter stuurarm omhoog en omlaag bewegen, zeer veel speling. De speling bevind zich in het gedeelte wat onder de hoes zit. kan ik hier iets aan herstellen, of kan ik beter opzoek gaan naar een nieuw stuurhuis. betreft een Ford escort MK3 1.6i (XR3i) cabrio 1984.
Nieuwe spoorstangen besteld, zowel links als rechts en binnenste en buitenste stuurkogels nieuw. Dan ook nog maar de linker draagarm vervangen. De rechter had ik al vervangen. Dan kan die weer uitgelijnd worden en hopelijk ben ik dan weer klaar met werkzaamheden aan de escort
Nieuwe spoorstangen besteld, zowel links als rechts en binnenste en buitenste stuurkogels nieuw. Dan ook nog maar de linker draagarm vervangen. De rechter had ik al vervangen. Dan kan die weer uitgelijnd worden en hopelijk ben ik dan weer klaar met werkzaamheden aan de escort

Re: afstellen stuurhuis
aangezien ik nog steeds trillingen heb in het stuur bij bepaalde snelheden, zelfs na het wisselen van een aandrijfas ben ik verder op zoek gegaan. Ik vond een draadje op PF waarbij iemand soortgelijke problemen had en die had ze opgelost door de bussen in de stuurkolom te vervangen. Nou heb ik deze al eens vervangen vanwege dit problemen maar controleren kan nooit kwaad.
Bij demontage zagen alle componenten er eigenlijk netjes uit, geen slijtage maar ik had op voorhand naar de tekening gekeken en het lijkt erop dat ik delen mis.

Ik lijkt 9 en 10 te missen. Nu is 10 een rubber hoes maar 9 is een ring of zo.
En het viel mij op dat na 5 nog 14 kwam. ik kwam alleen 5 tegen. Ik heb een foto gemaakt van hoe het zat maar als ik nu naar de tekening kijk dan denk ik dat 5 altijd verkeerd om heeft gezeten....
Achter de witte bus zit een naaldlager in het huis waarvan ik vermoed dat dit 14 is.
Wie heeft er een foto / maten van nummer 9 (en 10)
en wie kan bevestigen dat de witte bus verkeerd of goed zit zo om?
Bij demontage zagen alle componenten er eigenlijk netjes uit, geen slijtage maar ik had op voorhand naar de tekening gekeken en het lijkt erop dat ik delen mis.

Ik lijkt 9 en 10 te missen. Nu is 10 een rubber hoes maar 9 is een ring of zo.
En het viel mij op dat na 5 nog 14 kwam. ik kwam alleen 5 tegen. Ik heb een foto gemaakt van hoe het zat maar als ik nu naar de tekening kijk dan denk ik dat 5 altijd verkeerd om heeft gezeten....
Achter de witte bus zit een naaldlager in het huis waarvan ik vermoed dat dit 14 is.
Wie heeft er een foto / maten van nummer 9 (en 10)
en wie kan bevestigen dat de witte bus verkeerd of goed zit zo om?
Re: afstellen stuurhuis
9 en 10 zijn idd een rubber stofhoes combo die het gat voor de stuurstang afsluit van buiten.
9 is in de partscatalogus een retaining clip.
Zou zeker geen verschil moeten maken voor het stuurgedrag.
Je hebt de witte bus zo goed zitten.
14 is finis 6147075, volgens 7zap. dat is inderdaad het lager in de kolom.
Mijn 1e ingeving bij stuurtrillingen is een kromme remschijf of onbalans in een wiel/band met een resonante frequentie op bepaalde snelheden.
Lastig te vinden wel, doet ie 't met een ander setje velgen of andere bandendruk ook op dezelfde snelheden?
9 is in de partscatalogus een retaining clip.
Zou zeker geen verschil moeten maken voor het stuurgedrag.
Je hebt de witte bus zo goed zitten.
14 is finis 6147075, volgens 7zap. dat is inderdaad het lager in de kolom.
Mijn 1e ingeving bij stuurtrillingen is een kromme remschijf of onbalans in een wiel/band met een resonante frequentie op bepaalde snelheden.
Lastig te vinden wel, doet ie 't met een ander setje velgen of andere bandendruk ook op dezelfde snelheden?
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: afstellen stuurhuis
als ik naar de tekening kijk dan zit 5 nu verkeerd om. Lager 14 zit in het huis en bus 5 ligt erboven op. volgens de tekening komt eerst 5 en dan 14. Foto is een vooraanzicht dus normaal komt hierna het stuur.
de velgen zijn gericht, nieuwe banden, gebalanceerd met roadforce simulatie. NIeuwe lagers en naven. Schijven afgedraaid op de naaf. Banden spanning op een 195/50r15 gevarieerd tussen 1.9 en 2.2 bar.
Het trillen is vanaf 80 tot ongeveer 105 op de teller en daarna lijkt het over.
de velgen zijn gericht, nieuwe banden, gebalanceerd met roadforce simulatie. NIeuwe lagers en naven. Schijven afgedraaid op de naaf. Banden spanning op een 195/50r15 gevarieerd tussen 1.9 en 2.2 bar.
Het trillen is vanaf 80 tot ongeveer 105 op de teller en daarna lijkt het over.
Re: afstellen stuurhuis
En heel stom als ik dan weer naar deze foto kijk zit die witte bus inderdaad er boven op.

Dan zat het wel goed.

Dan zat het wel goed.
Re: afstellen stuurhuis
Ik zou ook niet verwachten dat als die bus mist het echt veel verschil zou maken.
Je hebt misschien eerder een losse stuurkogel, op rubber of speling op de draagarm?
wel vervelend.
Je hebt misschien eerder een losse stuurkogel, op rubber of speling op de draagarm?
wel vervelend.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: afstellen stuurhuis
Ik vraag mij af of de witte bus wordt geborgd op de as. de tapse kant zou de as moeten centreren op het naaldlager en door de centrale moer aan te draaien op de stuur zou de boel strak moeten komen te zitten maar ik zie helemaal geen markeringen op de bus dat dit ook echt gebeurd. volgens mij zit er wel iets van speling in de as in het lager als de witte bus niet goed aan zit.
Ik heb een 4 spaaks rs stuur erin wellicht dat die net te kort is of zo. de boel maar eens terug monteren en kijken of ik kan zien hoe de bus zit dan.
De stuurkogels zijn ook al vervangen, en de rubbers in de draagarm zijn paarse powerflexen. Ik heb de keurmeester meerdere keren ernaar laten kijken of die iets van speling voelt maar niet.
Ik zag dat je het stuurhuis toch wel kan afstellen / reviseren. Als dit niet werkt ga ik daar maar eens naar kijken.
Ik heb een 4 spaaks rs stuur erin wellicht dat die net te kort is of zo. de boel maar eens terug monteren en kijken of ik kan zien hoe de bus zit dan.
De stuurkogels zijn ook al vervangen, en de rubbers in de draagarm zijn paarse powerflexen. Ik heb de keurmeester meerdere keren ernaar laten kijken of die iets van speling voelt maar niet.
Ik zag dat je het stuurhuis toch wel kan afstellen / reviseren. Als dit niet werkt ga ik daar maar eens naar kijken.