Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 18:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 12:39 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 7:10
Berichten: 446
Woonplaats: Amsterdam
Ik kom er ondanks de duidelijke uitleg niet uit :(

Bij een MK3...

veerklemmen zitten er op (nu blaren :P ). Aan de bovenkant kan ie losgedraaid worden.

maar onderop???
De remleiding loopt door een vast punt van de schokbreker.. Als ik daar aan kom breekt ie meteen vrees ik.
Geen zin om mn remleiding te moeten vervangen.. ontluchten, de hele rambam.
hoe zit dat?

En die torx die er zit heb ik niet.. frusty!! hoewel simpel op te lossen.. had het toch liever geweten in rij-bare staat ;)
kortom vloeken hier... iemand een idee hoe dat met die remleiding gaat?

_________________
Nergens fan van.. maar Fordjes zijn gewoon goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 16:40 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 17, 2010 22:40
Berichten: 3807
Woonplaats: Schaijk NB
weet je heel zeker dat die remleiding er doorheen loopt, en niet door het fusee lichaam ?
ik zou het wel heel apart vinden dat je remleiding los moet om je schokbreker te vervangen...
en die torx is inderdaad een vrij grote, maar alles is te koop/te leen.

en je ken dr geluk bij hebben. ik had inwendige torx nodig. komtie aanzetten met de juist dop.
12 euro, ik zeg wat !! kan dat niet goedkoper, hij ff nadenken.
hattie een setje liggen voor opel, met 8 doppen ofzo, een en een adapter dop.
mooi 20 euro, ik zeg, dan weet ik het wel gauw genoeg nie !

_________________
ford , a car like no other
ford escort wagon 1.8 (geschorst)
ford mondeo wagon mk3 2.0 tdci duratorq powah !


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 16:48 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 7:10
Berichten: 446
Woonplaats: Amsterdam
volgens mij heb ik het net gevonden in de manual die ik van rsmania kreeg :)

een grote bout, was bij mij niet zichtbaar onder vuil-lagen! dacht dat het een rubber iets was :P
maar die los, dan is het een soort clip mechanisme als het goed is, dat om de schokbreker heen gaat..
die moet losgebogen worden... denkik ;)
___
( O )__*
========
*=bout
O=demper
== = remschijf...

zo dus.. weet niet of ik het duidelijker maak zo ;)
achja.. mooi puzzelwerk.. straks even kijken bij de Gamma voor de torx..
kijken naar een mooi setje ;)
eerst voer!

_________________
Nergens fan van.. maar Fordjes zijn gewoon goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2011 14:02 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 7:10
Berichten: 446
Woonplaats: Amsterdam
Torx kunnen lenen, met dank aan Dignus! was niet eens nodig achteraf geloof ik..
volgens mij kan de fuse gewoon compleet blijven..

maar nu dus de demper er af :lol:

alleen lijkt het wel of de moer bovenop de demper vast zit gelast aan een schoteltje dat de veer tegenhoudt.. kan dat??
ik krijg er geen beweging in.. bovenin de schroefdraad heb ik een imbus sleuteltje gestoken, maar hij blijft meedraaien... inclusief schoteltje..
kruipolie ff laten intrekken nu.. mooi tijd om hier te vragen :)

trouwens.. zou rechts kunnen fotograferen in stappen.. die moet nog.. is daar behoefte aan?

_________________
Nergens fan van.. maar Fordjes zijn gewoon goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2011 15:44 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 7:10
Berichten: 446
Woonplaats: Amsterdam
nog een foto ervan.. voor de duidelijkheid :)

Afbeelding

_________________
Nergens fan van.. maar Fordjes zijn gewoon goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2011 15:59 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 17, 2010 22:40
Berichten: 3807
Woonplaats: Schaijk NB
als ik het goed begrijp dan wil je dus je schokbreker alleen vervangen toch, zonder de veer ?
dan zou dat wel de juiste methode zijn lijkt me.
maar de moer draait dus ook dol ?

_________________
ford , a car like no other
ford escort wagon 1.8 (geschorst)
ford mondeo wagon mk3 2.0 tdci duratorq powah !


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2011 16:47 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 7:10
Berichten: 446
Woonplaats: Amsterdam
nee, komen lagere veren op...

De moer lijkt vast te zitten aan het schoteltje... de schroefdraad draait ook mee..
voor mn gevoel zat ik tegen breken aan.. vanavond krijg ik hulp, maar als er iemand nog een idee heeft? graag!

_________________
Nergens fan van.. maar Fordjes zijn gewoon goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2011 17:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 17, 2010 22:40
Berichten: 3807
Woonplaats: Schaijk NB
dus je torx draait mee met je moer , ook als je hem tegen houd ?
maf..

_________________
ford , a car like no other
ford escort wagon 1.8 (geschorst)
ford mondeo wagon mk3 2.0 tdci duratorq powah !


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2011 19:53 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 7:10
Berichten: 446
Woonplaats: Amsterdam
had het gevoel dat ik mn schokbreker aan het krombuigen was.. toen ben ik gestopt ;)

was te laat klaar met eten.. morgen middag poging 2,5
(met iemand die het vaker gedaan heeft, dus eronder kómen ze uiteindelijk!) :)

_________________
Nergens fan van.. maar Fordjes zijn gewoon goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2011 12:44 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 17, 2010 22:40
Berichten: 3807
Woonplaats: Schaijk NB
hoorn t wel ;)

_________________
ford , a car like no other
ford escort wagon 1.8 (geschorst)
ford mondeo wagon mk3 2.0 tdci duratorq powah !


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: zo sep 04, 2011 0:21 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 7:10
Berichten: 446
Woonplaats: Amsterdam
met een bankschroef in de buurt kwam het goed.. En de handigheid van Martin, zekers een boel losse bouten en moeren aan hem te danken :)
(want wat zat de boel vast zeg..)

Om 22:30 gegeten, maar ze zitten eronder! :)

_________________
Nergens fan van.. maar Fordjes zijn gewoon goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2012 19:04 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 19, 2012 18:15
Berichten: 9
Woonplaats: Marum
Ha, bedankt, ik ben er nog maar net sinds vandaag en dit was ook precies wat ik zocht!
Ik ga hier binnenkort mee aan de slag, mij schokdemper rechtsvoor moet worden vervangen, is het ook verstandig
om niet alleen mijn rechter maar ook de linker te vervangen? Die lijkt nog wel goed, namelijk.

....

_________________
Ford Escort Station 1.6 16V.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2012 20:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 18, 2010 9:40
Berichten: 354
Woonplaats: mierlo
Ja ! Is altijd t beste ;). Anders slijt het ongelijk !

_________________
Let's get my hands dirty, and build a dream.....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: za jul 07, 2012 12:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
Ik wilde dus de schokbrekers aan de achterkant van mijn mk4 vervangen, maar omdat het een cabrio is, kan ik niet bij die kapjes bovenop komen. Weet iemand hoe ik daar het beste bij kan komen? Staat niet beschreven in Haynes boek.

Edit:

Na nog is goed te kijken, kwam ik erachter dat er een klepje zit onder de bekleding van de plaat waar het dak op komt te liggen wanneer deze plat is. Helaas kwamen de kapjes er alsnog niet zonder slag of stoot vanaf, er zat namelijk een stuk staal deels overheen. Deze omgebogen, en nu zijn de kapjes er vanaf. Direct diende het volgende probleem zich aan: ik heb dus niet het juiste gereedschap om die moer los te krijgen. (geen steeksleutel 20, + moet een slag in zitten om hem rond de moer te krijgen, en geen passende imbussleutel) Auto staat nu weer op de grond, en ga het met mn vader doen als de motor weer werkt

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: How-To: Schokbrekers vervangen.
BerichtGeplaatst: di maart 14, 2017 19:57 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di dec 06, 2016 20:12
Berichten: 52
Woonplaats: Linne
Hoi Forumleden,

Morgen ben ik van plan de schokbrekers aan de voorzijde van mijn Orion AFF 1989 te vervangen. Al enige tijd merk ik dat deze ''op'' zijn. (Flink deinen na drempels etc.) Dit is de reden dat ik even nieuw leven blaas in dit topic.
Ik heb op diverse manieren informatie proberen te zoeken:
- Youtube how to's
- Vraagbaak Escort/Orion
- Dit topic
En toch twijfel ik over hoe ik sommige zaken moet aanpakken. Zo staat in de vraagbaak omschreven dat ik de fusee met een hefboom moet losmaken van de veerpoot. Echter lees en zie ik vaker dat het ook kan, door met een hamer op de fusee te slaan, waardoor deze zakt en de veerpoot vrij komt.
Ook twijfel ik of ik de veer in de veerpoot al moet klemmen met de veerspanners als deze nog gemonteerd zit op de auto. Hieraan twijfel ik omdat de veerpoot onder de motorkap maar met een bout vast zit. In meeste gevallen zit deze met meerdere bouten vast onder de motorkap (Bij mijn weten) Of is het gewoon mogelijk om de veerpoot in zijn geheel te verwijderen, de veren te spannen en dan de kap te verwijderen om de veer er dan uit te nemen?

Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft en de twijfels weg kan nemen!
Alvast bedankt voor jullie hulp.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling