Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

How-To: Schokbrekers vervangen.
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=13&t=2093
Pagina 1 van 3

Auteur:  Davey [ wo jun 16, 2010 15:01 ]
Berichttitel:  How-To: Schokbrekers vervangen.

Voorzijde schokbrekers vervangen:

-Auto op steunen zetten, wielen demonteren.
-Stabilisator verbindstang en evt. remslang/ABS sensor draad van steunje op de schokbreker losmaken.
-In het fuseelichaam zit een bout, deze losdraaien en eruit halen.
-Dan fuseelichaam naar beneden slaan met een hamer (pas op dat je niks beschadigd), de schokbreker blijft bovenaan hangen.
-Als deze los is van de schokbreker, schokbreker opzij houden en lichaam/draagarm weer in rust stand laten komen.
-Moer bovenop onder de motorkap van de bovenste schotel van de schokbreker losdraaien

En voila, je schokbreker is eronder uit.

* Dan kan de veer met veerspanners ingeknepen worden, en kun je de moer bovenop de schokbreker losgedraaid worden. De bovenste veerschotel komt nu los. De veer eraf halen, en overzetten op de nieuwe schokbreker. Monteren in omgedraaide volgorde.

Monteren in omgekeerde volgorde, al is het om het fuseelichaam om schokbreker terug te krijgen beter en makkelijker, om onder de draagarm, vlak bij de fuseekogel de draagarm op te krikken met een goede garage-krik, met daarbij wat tikken op het fuseelichaam.
De bovenste moer van de schotel pas aandraaien wanneer de auto terug op zijn wielen staat.

LET OP: Wel met een beetje feeling, en niet zomaar krikken en slaan dit alles !


Achterzijde schokbreker vernieuwen (Clipper):

-Auto op steuntjes zetten.
-Onderste bout van schokbreker losdraaien en verwijderen.
-Bovenste bout van schokbreker losdraaien en verwijderen.

* De veer zit bij deze los op de achteras, let wel op dat als de schokbreker los is, dat de veer niet wegkan !!

(Hatchback):

-Bovenste moer in kofferbak losdraaien en verwijderen.
-Bout onderaan op de achteras bij ankerplaat van de remmen losmaken en verwijderen.

U heeft nu de schokbreker in uw handen. Dan kan de veer met veerspanners ingeknepen worden, en kun je de moer bovenop de schokbreker losgedraaid worden. De bovenste veerschotel komt nu los. De veer eraf halen, en overzetten op de nieuwe schokbreker.

Auteur:  apix [ wo jun 16, 2010 15:08 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

heel netjes davey !

Auteur:  Mr. Gold Standard [ wo jun 16, 2010 15:21 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Wilt u er ook foto's bij?
Moet binnen kort mijn 4 dempers weer terug plaatsen dus

Auteur:  Bambix [ wo jun 16, 2010 16:44 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Das nog eens een goede duidelijke uitleg.

Maar ff een extra, je hebt dan je veerpoot losgehaald. Je schokdemper zit dan nog in je veer en deze kan jan je niet zomaar losdraaien. Hier moet je speciaal gereedschap voor hebben om je veer te ontspannen en dan pas kan je de moer losdraaien die nu nog bovenop de veerpoot zit. Draai je deze los zonder dat je de veer hebt ingespannen dan schiet je alles met heel veel kracht om de oren, met de kans dat je het niet na kan vertellen.

@davey: dit is geen negatieve kritiek op je how-to maar zag in een flits ff allerlei doomsenario's voorbij komen. ;)

Verder zijn dit soort how-to's erg handig voor sommigen hier.

:D :D ;)

Auteur:  Davey [ wo jun 16, 2010 19:14 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Ja, ik ben ff uitgegaan van schokbreker van de sloop, vaak compleet met veer.
Ik pas de begin post ff aan, zodat er ook bij komt hoe de veer los moet.

En misschien dat we met z`n alle wat How-To`s kunnen maken, voor de sleutelaars onder ons die hulp kunnen gebruiken 8-)

Auteur:  Mr. Gold Standard [ wo jun 16, 2010 19:38 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

veren uit de schokdemper halen kan ook zonder veerklemmen ben ik achter ;)

Voorkant:
Auto aan 1 kant opkrikken en zorgen dat de demper zover uit het fuseelichaam(zoals boven beschreven) is dat hij er zo goed als los in ligt.
Bokje onder de draag arm plaatsen
dan de auto voorzichtig een stukje laten zakken tot de schokdemper weer een beetje steunt op het fuseelichaam heeft
dan de grote moer in het midden van de schotel los draaien en de auto VOORZICHTIG op krikken de veer drukt de demper dan vanzelf uit de schotel tot de veer los ligt.

Achterkant:
Auto aan 1 kant opkrikken
bout aan de onderkant van de demper los draaien deze dan TOT het schroefdraad terug drukken dus NIET aandraaien
Bokje onder de as plaatsen
auto laten zakken tot de veer weer in gedrukt is
middenste bout in de schotel los draaien en vervolgens de auto voorzichtig opkrikken



Ik had zelf geen klemmen dus heb ik het op deze manier opgelost.
Of deze manier makkelijker is dan met veerklemmen werken weet ik niet :lol: :P

Auteur:  Davey [ wo jun 16, 2010 19:57 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Werkt ook wel, maar veilig.. je weet nooit wat er gebeurt, en is wat omslachtig.
Kan wel, en soms is het werken met gevaar ook leuk :mrgreen:

Zo ging ik gisteren wel even achterwielophanging verwijderen bij mn sloop Mk4. Gewoon slijptol in de schokbreker en draagarm, veer komt vanzelf wel los :mrgreen:

Auteur:  Mr. Gold Standard [ wo jun 16, 2010 20:04 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

als je voorzichtig bent en alles goed in de gaten houd is het prima te doen.

en gevaar...
schroef setje na beneden zetten is pas gevaarlijk
ring muur vast, schiet uit, hand open, hechtingen halen. :roll:
blij dat ik die sleutel niet in mijn snuffert heb gekregen

Auteur:  apix [ wo jun 16, 2010 20:25 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

hand open, ouch, gaat wel weer goed met je handje dan ??

Auteur:  Mr. Gold Standard [ wo jun 16, 2010 20:36 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

jah hoor hechtingen zijn er weer uit nu nog lichte kneuzing
Heb op een haar na de pees niet beschadigd dus mag blij zijn.

Als ik een tip mag geven..
Draag bij het grovere werk handschoenen.
Dan blijft het bij een blauwe plek of kneuzing :mrgreen:

Srry voor het oftoppic gaan :oops:

Auteur:  Davey [ wo jun 16, 2010 21:02 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Nouja, in de gaten houd.. Ik slijp gewoon alles bot door :mrgreen:
En veer kon makkelijk tegen mn bakkes aan als ie wegsprong, maar is om t spannend te houden he :mrgreen:
Maar opzich let ik wel op, beetje stunten oke, maar moet wel beetje veilig zijn.

Al sleep ik nog wel in mn hand :roll:
En da voelde niet, alleen maar goed dat de Escort rood was, want kwam genoeg bloed uit :roll:

Auteur:  Bambix [ do jun 17, 2010 20:09 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Heb net bij mij de schokbrekers achter vervangen. Heb gelukkig luchtgereedschap en goede veerklemmen tot mn beschikking maar was iets meer dan een half uur bezig en de auto stond alweer met zn wieltjes op de grond.

Had er weinig zin ik dus ff snel alles losschieten met de luchttol doet wonderen.

Davey schreef:
En misschien dat we met z`n alle wat How-To`s kunnen maken, voor de sleutelaars onder ons die hulp kunnen gebruiken 8-)


Zal ook eens kijken of ik een paar interessante how-to's kan maken.

Auteur:  Red Cabriolet [ do jun 17, 2010 20:24 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Handig! Dank Davey, gaat zeker van paskomen komende tijd ;)

Auteur:  mike.roodvoets [ do jul 22, 2010 18:34 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Heel erg handig, aangezien ik de auto wil verlagen enz. als ik geld heb komt dit heel er goed van pas !

Auteur:  EilanderN [ vr jul 23, 2010 8:05 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Thanks Davey, hier heb ik wat aan!
Moet waarschijnlijk mijn achtersche schokdempers vervangen, want rechts achter komt een heel vaag geluid weg. Alles gecontroleerd maar we weten niet wat het is.
Enige wat zou kunnen is de schokbreker rechtsachter.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/