Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

How-To: Schokbrekers vervangen.
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=13&t=2093
Pagina 2 van 3

Auteur:  Arie [ do sep 01, 2011 12:39 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Ik kom er ondanks de duidelijke uitleg niet uit :(

Bij een MK3...

veerklemmen zitten er op (nu blaren :P ). Aan de bovenkant kan ie losgedraaid worden.

maar onderop???
De remleiding loopt door een vast punt van de schokbreker.. Als ik daar aan kom breekt ie meteen vrees ik.
Geen zin om mn remleiding te moeten vervangen.. ontluchten, de hele rambam.
hoe zit dat?

En die torx die er zit heb ik niet.. frusty!! hoewel simpel op te lossen.. had het toch liever geweten in rij-bare staat ;)
kortom vloeken hier... iemand een idee hoe dat met die remleiding gaat?

Auteur:  apix [ do sep 01, 2011 16:40 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

weet je heel zeker dat die remleiding er doorheen loopt, en niet door het fusee lichaam ?
ik zou het wel heel apart vinden dat je remleiding los moet om je schokbreker te vervangen...
en die torx is inderdaad een vrij grote, maar alles is te koop/te leen.

en je ken dr geluk bij hebben. ik had inwendige torx nodig. komtie aanzetten met de juist dop.
12 euro, ik zeg wat !! kan dat niet goedkoper, hij ff nadenken.
hattie een setje liggen voor opel, met 8 doppen ofzo, een en een adapter dop.
mooi 20 euro, ik zeg, dan weet ik het wel gauw genoeg nie !

Auteur:  Arie [ do sep 01, 2011 16:48 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

volgens mij heb ik het net gevonden in de manual die ik van rsmania kreeg :)

een grote bout, was bij mij niet zichtbaar onder vuil-lagen! dacht dat het een rubber iets was :P
maar die los, dan is het een soort clip mechanisme als het goed is, dat om de schokbreker heen gaat..
die moet losgebogen worden... denkik ;)
___
( O )__*
========
*=bout
O=demper
== = remschijf...

zo dus.. weet niet of ik het duidelijker maak zo ;)
achja.. mooi puzzelwerk.. straks even kijken bij de Gamma voor de torx..
kijken naar een mooi setje ;)
eerst voer!

Auteur:  Arie [ vr sep 02, 2011 14:02 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Torx kunnen lenen, met dank aan Dignus! was niet eens nodig achteraf geloof ik..
volgens mij kan de fuse gewoon compleet blijven..

maar nu dus de demper er af :lol:

alleen lijkt het wel of de moer bovenop de demper vast zit gelast aan een schoteltje dat de veer tegenhoudt.. kan dat??
ik krijg er geen beweging in.. bovenin de schroefdraad heb ik een imbus sleuteltje gestoken, maar hij blijft meedraaien... inclusief schoteltje..
kruipolie ff laten intrekken nu.. mooi tijd om hier te vragen :)

trouwens.. zou rechts kunnen fotograferen in stappen.. die moet nog.. is daar behoefte aan?

Auteur:  Arie [ vr sep 02, 2011 15:44 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

nog een foto ervan.. voor de duidelijkheid :)

Afbeelding

Auteur:  apix [ vr sep 02, 2011 15:59 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

als ik het goed begrijp dan wil je dus je schokbreker alleen vervangen toch, zonder de veer ?
dan zou dat wel de juiste methode zijn lijkt me.
maar de moer draait dus ook dol ?

Auteur:  Arie [ vr sep 02, 2011 16:47 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

nee, komen lagere veren op...

De moer lijkt vast te zitten aan het schoteltje... de schroefdraad draait ook mee..
voor mn gevoel zat ik tegen breken aan.. vanavond krijg ik hulp, maar als er iemand nog een idee heeft? graag!

Auteur:  apix [ vr sep 02, 2011 17:36 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

dus je torx draait mee met je moer , ook als je hem tegen houd ?
maf..

Auteur:  Arie [ vr sep 02, 2011 19:53 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

had het gevoel dat ik mn schokbreker aan het krombuigen was.. toen ben ik gestopt ;)

was te laat klaar met eten.. morgen middag poging 2,5
(met iemand die het vaker gedaan heeft, dus eronder kómen ze uiteindelijk!) :)

Auteur:  apix [ za sep 03, 2011 12:44 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

hoorn t wel ;)

Auteur:  Arie [ zo sep 04, 2011 0:21 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

met een bankschroef in de buurt kwam het goed.. En de handigheid van Martin, zekers een boel losse bouten en moeren aan hem te danken :)
(want wat zat de boel vast zeg..)

Om 22:30 gegeten, maar ze zitten eronder! :)

Auteur:  jacobvandijk [ zo feb 19, 2012 19:04 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Ha, bedankt, ik ben er nog maar net sinds vandaag en dit was ook precies wat ik zocht!
Ik ga hier binnenkort mee aan de slag, mij schokdemper rechtsvoor moet worden vervangen, is het ook verstandig
om niet alleen mijn rechter maar ook de linker te vervangen? Die lijkt nog wel goed, namelijk.

....

Auteur:  mike.roodvoets [ zo feb 19, 2012 20:15 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Ja ! Is altijd t beste ;). Anders slijt het ongelijk !

Auteur:  martijnver13 [ za jul 07, 2012 12:15 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Ik wilde dus de schokbrekers aan de achterkant van mijn mk4 vervangen, maar omdat het een cabrio is, kan ik niet bij die kapjes bovenop komen. Weet iemand hoe ik daar het beste bij kan komen? Staat niet beschreven in Haynes boek.

Edit:

Na nog is goed te kijken, kwam ik erachter dat er een klepje zit onder de bekleding van de plaat waar het dak op komt te liggen wanneer deze plat is. Helaas kwamen de kapjes er alsnog niet zonder slag of stoot vanaf, er zat namelijk een stuk staal deels overheen. Deze omgebogen, en nu zijn de kapjes er vanaf. Direct diende het volgende probleem zich aan: ik heb dus niet het juiste gereedschap om die moer los te krijgen. (geen steeksleutel 20, + moet een slag in zitten om hem rond de moer te krijgen, en geen passende imbussleutel) Auto staat nu weer op de grond, en ga het met mn vader doen als de motor weer werkt

Auteur:  OrionRob [ di maart 14, 2017 19:57 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Hoi Forumleden,

Morgen ben ik van plan de schokbrekers aan de voorzijde van mijn Orion AFF 1989 te vervangen. Al enige tijd merk ik dat deze ''op'' zijn. (Flink deinen na drempels etc.) Dit is de reden dat ik even nieuw leven blaas in dit topic.
Ik heb op diverse manieren informatie proberen te zoeken:
- Youtube how to's
- Vraagbaak Escort/Orion
- Dit topic
En toch twijfel ik over hoe ik sommige zaken moet aanpakken. Zo staat in de vraagbaak omschreven dat ik de fusee met een hefboom moet losmaken van de veerpoot. Echter lees en zie ik vaker dat het ook kan, door met een hamer op de fusee te slaan, waardoor deze zakt en de veerpoot vrij komt.
Ook twijfel ik of ik de veer in de veerpoot al moet klemmen met de veerspanners als deze nog gemonteerd zit op de auto. Hieraan twijfel ik omdat de veerpoot onder de motorkap maar met een bout vast zit. In meeste gevallen zit deze met meerdere bouten vast onder de motorkap (Bij mijn weten) Of is het gewoon mogelijk om de veerpoot in zijn geheel te verwijderen, de veren te spannen en dan de kap te verwijderen om de veer er dan uit te nemen?

Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft en de twijfels weg kan nemen!
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/