Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

How-To: Schokbrekers vervangen.
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=13&t=2093
Pagina 3 van 3

Auteur:  Rickcuppers [ di maart 14, 2017 20:10 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Veerpoot kan er compleet onder weg, de schotel tegenhouden met bijv een oliefiltertang en dan kun je die bout losdraaien. De schokdenper heb ik uit het fusee gekregen met een hamer en wat geweld :roll: daarna pas de veer spannen en de andere bovenste bout losdraaien

Auteur:  OrionRob [ di maart 14, 2017 20:20 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Rickcuppers schreef:
Veerpoot kan er compleet onder weg, de schotel tegenhouden met bijv een oliefiltertang en dan kun je die bout losdraaien. De schokdenper heb ik uit het fusee gekregen met een hamer en wat geweld :roll: daarna pas de veer spannen en de andere bovenste bout losdraaien


Super! Dat maakt het een stuk duidelijker. Morgen de mouwen opstropen en me uit leven op de fusee haha.

Auteur:  doubleD [ di maart 14, 2017 20:35 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

De voorste veerpoot zit aan de auto vast met de schotel, door de centrale bout los te draaien kan je de veerpoot eronder weg nemen.

dit geeft wellicht een beeld hoe het zit.
Afbeelding

Ik zou persoonlijk niet te veel rammen op de fusee maar het kan wel helpen. ik zou de volgende stappen ondernemen.

- bovenste moer (bovenste moer op het plaatje zonder nummer) van de schokbreker een slag los draaien (het gewicht van de auto helpt je hem te lossen, wat moeizamer gaat als die eenmaal omhoog staat)
- auto opkrikken en goed op een assteun zetten.
- centrale bout in de fusee los draaien (eerst goed inspuiten deze rotten nogal vast en willen wel eens breken).
- met een oude schroevendraaier of beitel de fusee iets spreiden.
- met een wringijzer de fusee naar beneden duwen
- fusee goed inspuiten met kruipolie en met een goede hamer begeleidende tikken geven.

als de schokbreker uit de fusee is de bovenste moer geheel losdraaien, nu kan je de veerpoot verwijderen onder de auto vandaan.

De veerspanners monteren en als je zeker van jezelf bent de moer (nummer 3 op het plaatje) van de schokbreker los draaien. hang NOOIT boven de veer als die los komt is het leed niet te overzien.

Auteur:  OrionRob [ di maart 14, 2017 21:00 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Bedankt! De afbeelding maakt het geheel nog duidelijker. Die werkvolgorde zal ik ook aanhouden bij het verwijderen morgen.
Ik heb al wat filmpjes gezien waarbij het fout gaat met het spannen van de veren, dat wil je echt niet meemaken.

Auteur:  Nielske [ wo maart 15, 2017 9:06 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Wat is eigenlijk op die tekening nummer 4?

Dit zit bij mijn ene escort wel en bij mijn andere niet ertussen.

Waar dient dit voor en is het noodzakelijk?

Auteur:  doubleD [ wo maart 15, 2017 9:38 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

het is een spacer

http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... -mk3/B2.10

Auteur:  OrionRob [ wo maart 15, 2017 18:28 ]
Berichttitel:  Re: How-To: Schokbrekers vervangen.

Yes, met heel wat moeite is het gelukt! Bedankt voor de tips.

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/