Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu ma mei 06, 2024 17:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: zo jun 08, 2014 0:27 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 05, 2014 8:36
Berichten: 19
Heeft iemand ervaring met het upgraden van de wielophanging van een mk1?
ik wil graag betere handling zeg maar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: zo jun 08, 2014 9:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Dan zal je de buidel in moeten, voor de voorzijde kan je kiezen om de veerpoten om te bouwen naar coilover met andere inserts, en de rubberen veerpootlagers vervangen voor afstelbare. Hiervoor zal je wel de carresorie moeten aanpassen. Verder kan je de huidige rubbers in de ophanging vervangen door poly bussen en wellicht een dikkere stabi stang monteren van een mexico/rs2000.
Achter kan je niet veel behalve andere bladveren en nieuwe (poly) rubbers. Ik weet dat er bij de capri een X frame onder de auto kon worden geplaatst die zijdelingse bewegingen op de achteras op zou vangen. Ik zou zeggen ga een kijken op old skool ford pagina's zoals http://www.oldskoolford.co.uk/ipb/index.php?/page/index.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: zo jun 08, 2014 11:24 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 05, 2014 8:36
Berichten: 19
Coilovers zijn toch schokbrekers? Wat zijn andere inserts?
waar kun je die poly bussen krijgen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: zo jun 08, 2014 12:09 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
de escort heeft geen losse schokbrekers maar een veerpoot waar de veerschotel opgelast zit. In deze veerpoot steek je een insert, dit is eigenlijk de schokbreker. bij veel sportievere escortjes worden de veerpoten ontdaan van de veerschotel, dan schuiven ze over de veerpoot een bus met schroefdraad om zo coilovers te maken. als je er op googled kom je zeker websites tegen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: zo jun 08, 2014 17:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 05, 2014 8:36
Berichten: 19
Euh, ok. Ik heb voor schokbrekers met een veer er omheen en achter bladveren met schokbrekers.
Dit is toch de normale mk1 ophanging?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: zo jun 08, 2014 19:27 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 05, 2014 8:36
Berichten: 19
Ik zou graag van de bladveren en trommelremmen achter af willen.
Kan ik de hele achterste ophanging en differentieel van bv een Sierra gebruiken? Uiteraardmet aanpassing van het chassis.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2014 15:29 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
alles kan maar ik begin toch het idee te krijgen dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Hoezo zou je van de trommels af willen achter, dat heeft alleen zin als je zoveel vermogen hebt en voor maximaal geupgrade. Er zijn schijfrem conversie kits te koop voor op de starre achterassen van ford, ik zou zeggen gebruik google.

Van de bladveren kan je ook afkomen, door zogehete turrets lassen in de wielbakken waardoor je genoeg sterkte hebt in de wielkbak om daar dan ook een schokbreker met veer te plaatsen. Houd er dan wel rekening mee dat je ook iets zal moeten monteren om wiebelen van de as tegen te gaan. Dit kan door een 5 link te plaatsen hiervoor moet wel de halve bodem aanpassen.

natuurlijk kan je ook een halve sierra gebruiken, alleen deze heeft een losse diff. Ik zou dan als ik jou was gaan meten in hoeverre de chassis balken van een sierra en een capri op elkaar lijken en dan zoveel mogelijk 1 op 1 over zetten. Als je de complete diff montage moet omzetten en fabriceren ben je zeker de hele winter van de straat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2014 15:33 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Bulliejan schreef:
Euh, ok. Ik heb voor schokbrekers met een veer er omheen en achter bladveren met schokbrekers.
Dit is toch de normale mk1 ophanging?


dat is toch precies wat ik zeg. voor heb je een veerpoot, op die veerpoot zit een veerschotel gelast waar de veer in komt. deze klem je tussen de veerschotel en een bovenschotel als je het veerpoot lager erop zet. In de veerpoot zit een insert, deze kan je eruithalen als je de veer losneemt en dan de moer boven op de veerpoot los draait. Hiervoor moet je een speciale sleutel hebben of een grote tang.

ik raad je aan om jezelf echt wat meer te verdiepen in de materie voor je allemaal wilde plannen wilt gaan uitvoeren. Zeker in de UK zijn er fora's vol geschreven met modificaties aan mk1 escorts.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: di jun 10, 2014 22:33 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 05, 2014 8:36
Berichten: 19
Ok, bedankt voor alle info. Inderdaad, ik weet nog niet helemaal waar ik het over heb.
Wat vermogen betreft, ik heb een kitcar van 500kg met het onderstel en motor van een Escort.
Dus voor dat gewicht heb ik aardig wat vermogen. Ik mis alleen remkracht. Op de Engelse fora heb ik alhet nodige gelezen over de disc brake conversion achter. Ik mis alleen een stap voor stap handleiding. Als ik de trommel helemaal heb weggehaald, wat dan? Waaraan komt mijn draadeind? Misschien heel logisch voor jullie ervaren monteurs.
Oja, waar vind ik bladveren? Ik zie hier en daar foto's van Escorts met slechts 1 enkele veer aan elke kant. Ik heb er 3.
Rijdt dat fijner?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2014 20:41 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
welke motor van de escort zit erin, want een rem upgrade achter heb je echt pas nodig bij heel veel vermogen. Maar voor jou beleving als je de trommel eraf haalt en de remschoenen en remcilinders verwijderd kijk je tegen het uiteinde van de steekas aan. dit is een ronde schijf met daarop tapeindes (of gaten waar de wielbouten in gaan). en je ziet de achterste plaat van de trommelrem. als je deze zou willen verwijderen moet je 4 bouten los draaien waarmee de steekas geborgd zit de behuizing van de achteras. Je moet dan met een slag trekker de steekas uit de behuizing trekken. Als je dit gedaan hebt kan je de achterste plaat verwijderen van de trommelrem. Door de steekas weer terug te monteren heb je de mogelijkheid om een remschijf te monteren op het einde van de steekas. Nu kan je daar het remzadel over plaatsen en zo uitlijnen dat deze goed in het midden zit van de remschijf en de remklauw. Je zal dan een spacer/montagebracket moeten kopen/maken en die op de behuizing van de as lassen.

het is geen ford as maar zo krijg je wel een beeld bij mijn gezwam.

Afbeelding

ik zou de voorkant upgraden, wellicht een grotere hoofdremcylinder maar ik zou die achterkant nog maar even met rust laten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: vr jun 13, 2014 22:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do jun 05, 2014 8:36
Berichten: 19
Bedankt voor de info.
is het draadeind wat op de steekas zit lang genoeg? Dus nadat er schijfremmen op zijn geschoven, houd je dan nog genoeg over voor de velgen en moeren?

En de voorzijde? Wat is de makkelijkste manier voor een disc brake upgrade?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: za jun 14, 2014 21:16 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
dat denk ik wel, de dikte van de trommel zal ongeveer gelijk zijn aan de dikte van de schijf. en mocht het toch niet helemaal goed zijn kan je de tapeindes simpel weg vervangen. deze kan je uit de as persen en vervangen voor langere.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: za jun 14, 2014 21:40 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
schijfremmen voor achter:
http://www.ebay.co.uk/itm/Mk1-Mk2-Escor ... 23303bcd58

kon even geen setje vinden voor de voorremmen, maar die zullen er ook ongetwijfeld zijn

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mk1 onderstel upgraden
BerichtGeplaatst: zo jun 15, 2014 8:29 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
Maar hij zal voor wel niet het originele Escort spul hebben ? Kwa veerpoot dan denk ik ?
Anders, laat eerst eens een keer een veerpoot, en de bevestiging en alles zien op een foto van je kitcar. Dan weten we teminste iets van je de constructie.

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling