Hallo,
Ik heb een probleem met het uitwisselen van een ecu.
Ik heb voor weinig een escort 1,6 16v gekocht van een vriend die autohandelaar is, het beestje staat al jaren als oud vuil bij hem in de bedrijfsvoorraad en hij doet er niks mee. Na flinke geldproblemen kon ik eindelijk weer een auto kopen en ja natuurlijk weer een ford. Altijd fijn om aan te sleutelen en mijn vorige fordjes hebben me nooit in de steek gelaten.
Hij kocht deze op een veiling en het betrof een in beslag genomen escort waar geen sleutels bij zaten en op stuurslot stond. ik heb hem zelf nog mee opgehaald en met veel moeite op een autoambulance gezet. Ik had altijd al een oogje op het wagentje en ben eraan gaan sleutelen.
Daar ik voorheen nooit startonderbrekers heb gehad kwam ik er al snel achter waarom hij deze nog niet verkocht had. Te veel werk voor de waarde van de auto. Het onkruid groeit er mooi onderdoor. Accu was dood dus kon niks en zag op het forum al dat het een probleem kon gaan worden. Gelijk de ford garage opgebeld, het advies was om de auto te brengen en de ecu opnieuw in te lezen a 90 euro. Probleem want de banden waren nu echt plat en gescheurd en hij kon niet worden gestart, de autoambulance was geleend en ook die optie was er nu niet meer.
Tweede optie van de dealer was om een ecu te kopen zonder startonderbreker. Daarbij natuurlijk een sloten setje. Het werd een kostbaar geintje en ik besloot een donor auto te zoeken.
Ik begrijp dat startonderbrekers omzeilen een gevoelig onderwerp is en heb gewoon foto's met kenteken erop en het gaat hier om vrij oude auto's.
Na een tijdje had ik er 1 gevonden op marktplaats helaas was de apk verlopen en bij de proefrit merkte ik al wat problemen. De koppeling was bijna op de draagarmen versleten, schokdemper op, uitlaat lek, rot in de kokerbalk etc. niet meer de moeite waard voor een verkoper maar op zich was de rest nog wel goed. Hij was eigenlijk zo goed dat ik besloot om met deze verder te gaan en die andere even te laten voor wat het is. Het grote probleem was tijd want de apk was al bijna 2 maanden verlopen. Draagarmen, ashoezen, remblokken besteld om maar is mee te beginnen. helaas kwamen ze vandaag pas binnen. Ik dacht nou dat word niks meer de tijd is bijna om en ik moet nog flink aan de bak dus dan maar schorsen ofzo en even niet rijden want boetes heb ik ook geen trek in.
Toen bedacht ik me dat die andere auto in beslag was genomen en dus nog vrij goed moest zijn.
Naast elkaar gezet accu overgezet en ecu overgezet maar helaas wel stroom maar hoorde geen pomp en niet eens een startrelais terwijl het startonderbreker lampje wel uit ging.
Best wel teleurgesteld
ben ik er na uren proberen mee opgehouden en op het forum gaan lezen. Er is nog 1 hoop ik had de ring van het slot nog thuis liggen misschien is dat het probleem maar vraag me af waarom het is toch een ecu zonder pats? motortype lijkt me gelijk allebij L1
alleen de ene komt uit 98 zonder onderbreker en de ander uit 99 met.
Alleen de ecu is anders ik heb er ook maar foto's van gemaakt.