Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 9:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: zo aug 18, 2019 21:34 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Hoeveel weerstand mag de kabelboom hebben, als je meet van de plus naar de min pool met de accu los gekoppeld (dus de accu niet mee geteld)?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: zo aug 18, 2019 22:39 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
stel je hebt t interieur-lampje aan staan zit je al aan ongeveer 10 ohm.
mochten dr nog relais in zitten zul je die ook kunnen meten mocht je t contact aan hebben staan.
geen idee hoeveel weerstand de klokken zullen geven...

met helemaal niks ingeplugd op de draadboom zou je op een oneindig hoge weerstand moeten zitten.

alle connectors los halen, en dan zou je dus een open verbinding moeten zien.

Electrische problemen met t busje?

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: zo aug 18, 2019 22:45 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Ja, had iets heel doms gedaan waardoor de hele motorruimte vol met brandstof kwam te staan. Direct daarna de dynamo doorgebrand, maar heb t vermoeden dat er meer aan de hand is.
Ik kwam er achter door de radio. De subwoofer deed t niet. En toen ik de motor uit zette (contact stand 1) ging de subwoofer ineens aan. En toen ik de sleutel eruit haalde bleef de radio aan. En toen meette ik de accu en die was maar 9V. Ook het controlelampje gaat niet aan met de motor nog uit. Toen legde ik m aan de acculader en die gaf 'error'. Toen de kabelboom van de accu afgehaald en toen pakte de lader m wel. Dus ben een beetje ongerust.
Ik dacht eerst vol kortsluiting ergens, maar meet van plus naar min 2000 ohm.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: zo aug 18, 2019 23:29 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
2kOhm kan je accu naar 9v trekken, maar dan is ie al wel heel erg leeg.
Die subwoofer is geen resistive lading, maar schakelt aan op signaal van je radio.
Je zou met een stroomtang eens moeten kijken hoeveel stroom ie trekt, het kan best dat je ergens een kortsluiting hebt die in een geschakeld deel van de draadboom verstopt zit.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 8:21 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Weet iemand waar dit voor dient? Dit is t acculampje en die kabel gaat naar de geschakelde draad op t contact (geel)?

Afbeelding

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 8:47 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Op een rijtje:
Contact stand 0: begint op 0 ohm en loopt op naar 300 ohm, en springt dan naar 2 kohm en schommelt dan tussen 700 ohm en 3 kohm.
Contact op stand 1: begint op 700 ohm en loopt op tot 3 kohm, springt dan naar oneindig, en loopt vanaf oneindig weer af tot 700 ohm. En dan weer opnieuw.
Contact op stand 2: 5 ohm.

Wat zou ik toch graag meer elektrisch ingesteld zijn.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 9:44 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Ik heb de subwoofer afgekoppeld en heb nu op standje 0 5.5 kohm. Op standje 1 een constante 3.2 kohm en op standje 2 5 ohm. Is het veilig om nu een nieuwe dynamo eraan te hangen en te starten?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 10:03 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Dummy schreef:
Weet iemand waar dit voor dient? Dit is t acculampje en die kabel gaat naar de geschakelde draad op t contact (geel)?

Afbeelding


ik gok dat het flexibele koperspoor wat daar eigenlijk hoort te zitten ooit is overbelast, en weggeschroeit.

het acculampje hoort aan een kant op contact te zitten, de andere kant zit dan op de blauwe kabel van de dynamo.

grote kans dat die andere lampjes ook op de geschakelde zitten.

Dummy schreef:
Op een rijtje:
Contact stand 0: begint op 0 ohm en loopt op naar 300 ohm, en springt dan naar 2 kohm en schommelt dan tussen 700 ohm en 3 kohm.
Contact op stand 1: begint op 700 ohm en loopt op tot 3 kohm, springt dan naar oneindig, en loopt vanaf oneindig weer af tot 700 ohm. En dan weer opnieuw.
Contact op stand 2: 5 ohm.

Wat zou ik toch graag meer elektrisch ingesteld zijn.


de 5 ohm op contactstand vind ik normaal, zowel het acculampje als oliedruklampje (en misschien handremlampje) staan dan aan.
het gedrag op contactstand 0 en 1 zal m in een radio, subwoofer, of het dakklokje zitten verwacht ik.
die 0 ohm op stand 0 zal waarschijnlijk een voedingscondensator zijn die oplaad door je multimeter.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 10:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Sander, geweldig! Ik snap t gelijk veel beter! Dank je wel!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 10:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ik zou de accu even goed opladen, dan de stekker van de dynamo aftrekken en hem dan proberen te starten. Je hebt de dynamo niet nodig om hem aan de gang te krijgen volgens mij. Mocht je nog wel ergens sluiting hebben dan sloop je niet meteen je andere dynamo.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 10:46 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Wat Sander zegt klopt, De lampjes in het dash worden gevoed vanaf het contactslot, dit gaat via zekering 13 en dat is de zwart/gele draad op de stekker van het instrumenten paneel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 11:13 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Heeft dus waarschijnlijk toch niks met de sub te maken. Als ik naar mn contact ga, is rood de enige die 12.7V heeft (auto ligt aan de lader). Ondertussen geeft geel 9.6V. Als ik het contact dan aan zet, geeft geel ook 12.7V. Waar zou die 9.6V vandaan kunnen komen?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 11:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Klopt Martijn, hij loopt gewoon prima zonder dynamo, zeker een diesel heeft geen stroom nodig, maar van sluiting is niets te zien.

Edit: komt van die draad die van t acculampje naar de gele draad gaat. Als die dan met de andere kant op de dynamo zit aan gesloten... Dan komt die 9.6V van de dynamo? Zou met de motor uit de dynamo niet de accu spanning moeten hebben?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 11:25 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Het zou kunnen dat door kortsluiting in de dynamo er spanning terug op het contact gezet word, maar als je m loskoppelt zou je 0v moeten meten met t contact uit

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weerstand plus naar min
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 11:33 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Klopt, ik heb de stekker los. (2 Grote 1 klein pinnetje) de grote pinnetjes geven 13V en de kleine 0V. Van het kleine pinnetje naar t draadje van t acculampje is 4 ohm (lampje dus). Als ik de stekker terug doe op de dynamo, staat er tussen t draadje van t acculampje en t chassis 9.6V. Zou dus betekenen dat de dynamo m kortsluit maar nog wel met enige weerstand, waardoor er minder volts terug komen. En omdat die dan weer a-la beunhaas aan t contact zit bleef er dus van alles aan.
Paniek om niks dus eigenlijk. Sorry hoor jongens maar ik zou zaterdag al naar griekenland moeten zijn vertrokken en door dit probleem ben ik nogsteeds in Portugal. Vandaar al die stress.
Ga nu de nieuwe dynamo erin zetten en we gaan t zien.

Dank voor de reacties!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling