Elke keer dat er gevonkt word, krijgt je toerenteller een signaal. Een CVH / HCS ontsteking heeft 4 uitgangen, 1 voor elke cilinder. De ontsteking zorgt er wel voor dat elke uitgang op het juiste moment gaat vonken. 4 op zichzelf staande vonkjes.
Een Zetec ontsteking heeft maar 2 uitgangen. Die vonkt direct 2 cilinders met 1 uitgang. 1 van de cilinders krijgt een vonk om het mengsel te verbranden, terwijl de andere cilinder een vonk krijgt wanneer de verbrande gassen door de uitlaatklep naar buiten gaan. Vandaar ook 'wasted spark'. Ik gok dat dit beter voor de uitstoot is.
Een CVH / HCS toerenteller telt elke 4 vonkjes als 1 rotatie. Dus 4000 vonken voor stationair 1000rpm draaien. Een Zetec vonkt 2 keer zo vaak maar de ontsteking stuurt een ander signaal naar de toerenteller / ECU.
Weet je zeker dat de donor auto's ook een Zetec hadden? Voor de 130pk XR3i (Zetec) had de Mk5 nog een tijdje de 1.6 XR3i met de CVH motor. Wellicht dat er aan de hand van de onderdeelnummers nog te achterhalen is welke voor Zetec en CVH zijn?
_________________ -- Marco Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
|