Ford Escort Club Nederland http://ford-escortclub.nl/forum/:80/ |
|
Toerenteller mk5 http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=14&t=13653 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | guyrs [ wo jun 01, 2022 10:13 ] |
Berichttitel: | Toerenteller mk5 |
Mijn toerenteller in de mk5 cabrio geeft maar de helft van de toeren aan; weet iemand wat hiervan de reden is. Vier andere doen net hetzelfde. Slechts 1 werkt naar behoren. Alle tips welkom,alvast bedankt. |
Auteur: | Lynxified [ wo jun 01, 2022 14:34 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller mk5 |
klinkt alsof je een waisted spark (DIS) toerenteller probeert te gebruiken op een motor met een oldschool verdeler. |
Auteur: | ZeroLWD [ wo jun 01, 2022 14:44 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller mk5 |
Ik denk eerder andersom. Dit had ik ook toen ik een CVH toerenteller op een Zetec had gezet |
Auteur: | Lynxified [ wo jun 01, 2022 19:39 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller mk5 |
Ah, inderdaad ja. zoals ik 't hierboven neerzette zou je het dubbele toerental krijgen. |
Auteur: | guyrs [ do jun 02, 2022 9:26 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller mk5 |
gaat om een 16kleppen 1800 cabrio 130pk 1991 1992 en de andere tellers komen uit identieke auto's Hoe gebeurt de aansturing? |
Auteur: | ZeroLWD [ do jun 02, 2022 13:26 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller mk5 |
Elke keer dat er gevonkt word, krijgt je toerenteller een signaal. Een CVH / HCS ontsteking heeft 4 uitgangen, 1 voor elke cilinder. De ontsteking zorgt er wel voor dat elke uitgang op het juiste moment gaat vonken. 4 op zichzelf staande vonkjes. Een Zetec ontsteking heeft maar 2 uitgangen. Die vonkt direct 2 cilinders met 1 uitgang. 1 van de cilinders krijgt een vonk om het mengsel te verbranden, terwijl de andere cilinder een vonk krijgt wanneer de verbrande gassen door de uitlaatklep naar buiten gaan. Vandaar ook 'wasted spark'. Ik gok dat dit beter voor de uitstoot is. Een CVH / HCS toerenteller telt elke 4 vonkjes als 1 rotatie. Dus 4000 vonken voor stationair 1000rpm draaien. Een Zetec vonkt 2 keer zo vaak maar de ontsteking stuurt een ander signaal naar de toerenteller / ECU. Weet je zeker dat de donor auto's ook een Zetec hadden? Voor de 130pk XR3i (Zetec) had de Mk5 nog een tijdje de 1.6 XR3i met de CVH motor. Wellicht dat er aan de hand van de onderdeelnummers nog te achterhalen is welke voor Zetec en CVH zijn? |
Auteur: | Lynxified [ do jun 02, 2022 18:08 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller mk5 |
Bijna goed, een cilinder vonkt eens per twee omwentelingen van de motor! een CVH krijgt dus 2 vonkjes, en een Zetec slechts 1! |
Auteur: | ZeroLWD [ do jun 02, 2022 23:48 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller mk5 |
Ah tuurlijk, even geen rekening mee gehouden |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |