ik heb verschillende kleuren gebruikt om te verduidelijken dat kruisende draden van verschillende kleuren dus NIET met elkaar verbonden zijn.... dat wil dus zeggen dat draden die kruizen/aansluiten van dezelfde kleur op de tekening dus WEL met elkaar verbonden zijn... p.s. de posities van de nummers/contacten op de relais zoals jij ze neer hebt gezet kloppen niet ten opzichte van "standaard" de positites die jij hebt aangegeven komen overeen met plekken die ford gebruikt bij hun relais...... LET DAAR OP!!! komen niet 1:1 overeen!
in rust stand loopt er over BEIDE de blauwe draden + naar de motor.... de motor wordt in feite kortgesloten, de spanningsbron niet....
tijdens bediening voor naar beneden wordt relais 2 bekrachtigd en schakelt deze om van i.p.v. een + op die betreffende blauwe draad te zetten zet ie dan een - op die draad en dus ook de motor, en omdat er dus een complete stroomkring is gaat de motor links om (bijvoorbeeld) draaien
tijdens bediening voor naar omhoog wordt relais 1 bekrachtigd en schakelt deze om van i.p.v. een + op die betreffende blauwe draad te zetten zet ie dan een - op die draad en dus ook de motor, en omdat er dus een complete stroomkring is gaat de motor rechts om draaien omdat de polariteit t.o.v. de naar beneden knop exact andersom is.
alleen bedenk me net dat de motor naar plus wordt kortgesloten en het wordt als veiliger gezien als de motor naar massa kortgesloten wordt......