Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu ma apr 29, 2024 3:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 21:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
5 polige relais: 30 - 85 - 86 - 87 - 87a

30 = + batterij
85 = + signaal inkomend (bedieningsknop)
87 = + signaal verbuiker (UIT)
86 = - signaal verbruiker (UIT) massa

Dus als ik het goed begrijp is 30 + 85 -> dan gaat 87 + geven en 86 -

Alleen blijf ik dan met het feit dat ik geen vaste massa heb ???

Door een tweede relais te koppelen, 30 op te splitsen naar de twee relais en daar op 86 (op de tweede relais) een vaste massa te plaatsen, krijg ik ook op de eerste relais een - op 86.

Kan ik een vaste massa op 87a plaatsen? Overal op het net lees ik dat 30 en 87a is ruststand gekoppeld zijn, dus dat geeft direct kortsluiting (?)

Iemand een gedacht? Bedoeling is om + en - UIT om te wisselen (dus knop naar beneden geeft + en - en knop omhoog geeft - en +). Dus 86 op eerste relais rechtstreeks doorverbinden met vaste massa is geen optie!

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Maestro2008 op do apr 25, 2013 21:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wei kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 21:50 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
Wat wil je bedienen? Want zoals jij het uitlegt snap ik er helemaal niks meer van

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wei kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 21:58 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Bedoeling is de pomp van het elektrisch dak te bedienen via schakelaar vooraan.

Alleen de pomp werkt uiteraard in twee richtingen, dak open en dak toe.
Dus voor dak open krijgt pomp + en - en voor dak toe krijgt pomp - en +.

Dit kan ik alleen oplossen via relais, maar ik weet niet waar ik vaste massa moet halen (normaal via 87a maar lees overal dat dit conflict geeft met 30 op relais).

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 1:42 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
nou heb ik geen flauw idee wat voor vermogens het om gaat wat die motor trekt onder maximale belasting.. maar ga er even vanuit dat het rond de 20 a 30 ampere zal zijn.....

in die zin heb je in een auto omgeving dan 3 mogelijkheden....
optie 1 gebruik maken van een 6 polige DPDT schakelaar met middenstand die het vermogen wat het dak trekt kan schakellen... (tekening volgt)

optie 2... 1 hoog vermogens schakelaar met middenstand nog steeds DPDT met 1 relais

optie 3 ... simpel schakelaartje met middenstand en 2 relais.....

tekeningen voeg ik nog wel toe... zal ff wat geschikts zoeken en zorgen dat het in jip en janneke taal te begrijpen is....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 2:21 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
FF opslaan op je pc en dan zoomen om te lezen....

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 10:04 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
De onderste tekening is hetgeen ik nodig heb, alleen snap ik nu nog altijd niet hoe + en - kunnen omgewisseld via relais.

Kan je me even aangeven op welk nummer er wat toekomt van:
- bedieningsknop
- batterij +
- massa -
- en wat zijn de uitgaande + en - voor pomp?

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 10:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Ik heb even m'n situatie geschetst:

Afbeelding

Kan je me even aangeven wat naar waar moet komen aub?

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 11:54 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
je schakelaar mist 1 draad..... het "common" contact.... schakelaar zoals jij hebt kan alleen een simpele maak schakelaar of een simpele verbreek schakelaar zijn.. daar kun je in deze toepassing niks mee.... dus voor het gemak teken ik nog ff een draad naar de schakelaar (dat is dan het middelste pootje)

je zou ook 2 aparte momentaire druk maak schakelaars kunnen gebruiken......

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 12:00 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
ik heb verschillende kleuren gebruikt om te verduidelijken dat kruisende draden van verschillende kleuren dus NIET met elkaar verbonden zijn.... dat wil dus zeggen dat draden die kruizen/aansluiten van dezelfde kleur op de tekening dus WEL met elkaar verbonden zijn... p.s. de posities van de nummers/contacten op de relais zoals jij ze neer hebt gezet kloppen niet ten opzichte van "standaard" de positites die jij hebt aangegeven komen overeen met plekken die ford gebruikt bij hun relais...... LET DAAR OP!!! komen niet 1:1 overeen!

Afbeelding

in rust stand loopt er over BEIDE de blauwe draden + naar de motor.... de motor wordt in feite kortgesloten, de spanningsbron niet....

tijdens bediening voor naar beneden wordt relais 2 bekrachtigd en schakelt deze om van i.p.v. een + op die betreffende blauwe draad te zetten zet ie dan een - op die draad en dus ook de motor, en omdat er dus een complete stroomkring is gaat de motor links om (bijvoorbeeld) draaien

tijdens bediening voor naar omhoog wordt relais 1 bekrachtigd en schakelt deze om van i.p.v. een + op die betreffende blauwe draad te zetten zet ie dan een - op die draad en dus ook de motor, en omdat er dus een complete stroomkring is gaat de motor rechts om draaien omdat de polariteit t.o.v. de naar beneden knop exact andersom is.

alleen bedenk me net dat de motor naar plus wordt kortgesloten en het wordt als veiliger gezien als de motor naar massa kortgesloten wordt......

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 12:31 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
zit er net verder over te denken en zou ik als ik in jouw situatie zat de hele schakeling totaal anders maken met een automatisme systeem er in... vergt wel 6 relais en in totaal 4 schakelaars waarvan 2 op het frame gemonteerd komen dan (volledig open en volledig dicht signaal gever schakelaars)

als je daar tekening van wilt moet je het zeggen....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 12:55 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Kan ik gewoon de + die op 87a zit en de - op 87 niet omwisselen? Dan krijgt de motor(pomp) in ruststand 2x massa.

En ik heb originele Ford-relais liggen, het is vandaar dat ik die posities heb overgenomen. Komen qua positie idd niet overeen met een 'standaard'.

En ik was idd een 12v vergeten tekenen naar schakelaar. Deze zit nu afgetakt van batterij, maar heb er wel een schakelaar tussen zitten opdat er niet constant stroom op komt.
Probleem met gevaar op kortsluiting heb ik normaal 'opgelost' door een zekering van 30A in te bouwen bij kabel naar batterij.

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 13:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
hier is de versie zoals ik het zou installeren :P (kon het niet laten om t ff uit te tekenen)

Afbeelding

bij deze tekening zet je dus 1 schakelaar die verbreekt als het dak volledig open is en een schakelaar als het dak volledig dicht is. Alles is massa geschakeld en zo veilig en min mogelijk bedrading mogelijk met wel de extra veiligheid van 2 aparte schakelkringen....

ook is het zo gedaan dat als je op de knop voor omhoog 1 keer drukt (en ook gelijk weer los laat) gaat het dak omhoog tot OF het dak volledig omhoog is en dan stopt OF de knop voor omlaag wordt ingedrukt en gaat het dak dus ook gelijk weer omlaag... (en natuurlijk ook andersom)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 13:22 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
Maestro2008 schreef:
Kan ik gewoon de + die op 87a zit en de - op 87 niet omwisselen? Dan krijgt de motor(pomp) in ruststand 2x massa.


ja dat kan... maar dan wel omdraaien op BEIDE relais....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 13:31 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
TVDL2000 schreef:
Maestro2008 schreef:
Kan ik gewoon de + die op 87a zit en de - op 87 niet omwisselen? Dan krijgt de motor(pomp) in ruststand 2x massa.


ja dat kan... maar dan wel omdraaien op BEIDE relais....


In theorie zou het dan moeten werken, nu nog in de praktijk eens uittesten. Ik had het dak al in 1 richting werkend gekregen, maar ik had 30 verkeerdelijk aanzien als toevoer van 12v van de batterij, waardoor het enkel werkte via 1 relais en een aparte massakabel ... Stak ik de tweede relais erin, kreeg ik dus automatisch 2x 12v op de pomp.

Alvast 1000x bedankt voor de heel gedetailleerde uitleg !!

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wie kan me helpen - relais vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 13:33 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
het uitgebreide schema (6 relais versie) heb ik trouwens ff aangepast. zag een foutje in mijn teken/denkwerk...

wil t nou niet lukken..... of kom je er alsnog niet uit.... dit zijn dingen die ik leuk vind om te doen.... vooral als de draden al liggen.

t.a.v. de uitgebreide versie.... als het goed is zitten er al een soort contacten ergens in je dak verwerkt voor dit soort schakeling.....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling