Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu wo mei 08, 2024 15:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 14:08 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Hier ben ik weer met m'n elektra ;)

1ste vraag:
Waarom heeft de dubbele bedieningsknop (L & R) voor bestuurdersdeur 6 pinnen en de andere slechts 5 pinnen? Voor wat is die extra pin?
Volgens mij 4x uitgaande + (ramen op en neer L & R) en 1x inkomende +.

Afbeelding

2de vraag:
Hieronder heb ik zelf ff een schema in elkaar gestoken met behulp van 4 relais. Originele bekabeling loopt wel enigszins anders. Heeft mijn schema kans van slagen?

Afbeelding

P.S. Ik heb gebruik gemaakt van een constante + via de batterij, maar kan uiteraard ook contact+ zijn.
Alle - zitten op de relais, moet er nog ergens anders een - zitten?

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 19:51 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Dit is de originele opstelling. Zoals je ziet heb ik tot aan de twee stekkers in de wagen. Het lijkt net of de bedieningsknoppen (op en neer) rechtstreeks aangesloten zitten op de motor, maar dit lijkt me toch sterk aangezien deze ook ofwel + en - ofwel - en + moeten geven.

Afbeelding

De bruine kabel lijkt bij de rechtse motor opeens te stoppen aan de stekker (?). Ik heb er de nummering van de pinnen van de bedieningsknoppen even bovenaan bijgezet.
P.S. Ik heb de originele kleuren van de bekabeling gebruikt bij mijn schets.

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 19:59 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Niemand?

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 21:57 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
punt 1: ik weet niet hoe en wat t.a.v. de originele stekkers qua schakellen...
punt 2: een electrisch schema wordt normaal gesproken anders getekend... en daardoor is het slecht door mij te volgen/lezen
punt 3: hebben de schakelaars verlichting? ik denk het zelf van niet doordat ik het schematisch niet uit kan denken in me hoofd voor de bijrijderskant schakelaar... ik kom in elke situatie bij 1 of beide schakelaar 1 of 2 pootjes te kort of heb teveel nodig....

gewoon dubbel wissel systeem voor bijrijderskant raam dicteert dat de bestuurders kant schakelaar dan
6 pootjes moet hebben indien GEEN apart geschakelde verlichting
7 pootjes als wel apart geschakelde verlichting.
de bijrijderskant moet dan:
4 pootjes hebben indien GEEn apart geschakelde verlichting
6 pootjes indien wel apart geschakelde verlichting hebben...

als het een spaar wissel systeem is dan kan de bestuurders schakelaar voldoen met:
5 pootjes zonder apart geschakelde verlichting
6 pootjes als verlichting wel apart geschakeld moet zitten.
de bijrijderskant moet dan:
3 pootjes hebben als die geen verlichting heeft
4 pootjes als die verlichting apart geschakeld moet hebben....

dus voor mij is het eigenlijk een klein beetje een raadsel welke schematische variant ze hebben gebruikt....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:04 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Daarom dat ik er L en R heb bijgezet, dus voor de bestuurder is dit L en R te bedienen en bijrijder enkel dus R.
Schakelaars hebben geen verlichting.

Ik heb dit getest, maar enkel de rechtse kant werkt als de verbinding (blauw en zwart) naar de linkse wordt verbroken. Linkse krijg ik niet in orde.
Alle relais zijn getest, motoren zelf getest, spanning gemeten, massa gemeten, alles klopt. Toch hoor ik de relais (links) niet klikken.

Eigenlijk is er niks origineels. Ik ben gewoon van nul af begonnen. Tekening is idd maar amateuristisch opgesteld, maar heb geprobeerd er 'logica' in te steken door verschillende kleuren te gebruiken.

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:10 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Ik dacht dit te maken met 5-polige relais, opdat + en - kunnen gewisseld worden.

De 12v die vertrekt als je knop indrukt op schakelaar (85) valt niet te meten op relais (0,02v), terwijl als ik draad loskoppel, er wel degelijk 12v toekomt? Maar van zodra ik deze op relais aansluit, is de 12v weg. Dit heb ik enkel met de relais aan de bestuurderszijde. Kan het zijn dat die extra pin een wisselinterval is? Of is dit enkel een massa? Rechtse kant heeft maar 5 pinnen (zie foto's bovenaan).

Het zijn deze knoppen:

Afbeelding

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
ik heb mijn bericht ff geedit want was niet echt duidelijk hoe en wat ik bedoelde :P

wissel interval bestaat niet in geval van electrische ramen...

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
niet zomaar aan elkaar knopen zonder ZEKER te weten hoe de schakelaars schakellen.... voor je t weet heb je smeulende bedrading en een afgefikte escort....

normaal gesproken werken de schakelaars toch zonder relais??? (ik bedoel dus origineel af fabriek)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:20 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
De ene kant werkt, de andere niet :?

Ik dacht dat dit schema van twee elektrische ramen makkellijk op te stellen was mbv 4 relais, maar blijkbaar zit ik nog ergens met een fout.

De relais die ik gebruik zijn allen 5-polig: 30, 85, 86, 87 en 87a.

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:23 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
dat zijn wel de goeie relais... en met 2 per kant redt je het ook wel... maar dan moet je eerst exact weten welke pins je op de schakelaar moet hebben.....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:23 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
TVDL2000 schreef:
niet zomaar aan elkaar knopen zonder ZEKER te weten hoe de schakelaars schakellen.... voor je t weet heb je smeulende bedrading en een afgefikte escort....

normaal gesproken werken de schakelaars toch zonder relais??? (ik bedoel dus origineel af fabriek)


Ik test dit buiten de auto, ramen zitten in losse deuren en als stroombron heb ik hulpstarter. Fabrieksaf mss wel, alleen heb ik geen originele bekabeling en ook geen schema (nergens te vinden). Ik vind het gewoon frustrerend dat de ene kant werkt, maar de andere niet.

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:27 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
TVDL2000 schreef:
dat zijn wel de goeie relais... en met 2 per kant redt je het ook wel... maar dan moet je eerst exact weten welke pins je op de schakelaar moet hebben.....


85 = + enkel stroom op als je knop indrukt
86 = - massa
87a = - massa
In rust is 87a verbonden met 30, dus constant -
Als 85 + wordt, en samen met 86 -, wordt 87 (constante +) verbonden met 30
30 gaat naar motor.

Bijrijderskant werkt perfect op deze manier, dus ik ging ervan uit dat dit ook zou werken bij de bestuurderskant ... niet dus.

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:28 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
je heel veel kleuren schema in je eerste bericht zou moeten werken..... dus ben toch bang dat je een schakelaar verkeerd aangesloten hebt zitten.... en dat kan zowel de bestuurderskant zijn als de bijrijderskant... maar in deze opstelling werken ze ook zonder elkaar. en kun je dus de bestuurders schakelaar af koppellen en dan testen met alleen de bijrijders kant schakelaar en andersom....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:34 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2011 4:34
Berichten: 583
Het klopt dan toch dat ik de schakelaar van bestuurderszijde (die ook de passagieszijde bedient) mag koppelen (blauwe en zwarte draad)? Van zodra ik ze koppel werkt passagierszijde ook niet meer, dus ik ga er zeker van uit dat er wat 'rommelt' in de schakelaar van de bestuurderszijde.

Ik vraag me alleen af hoe het komt dat als ik 12v op de draad naar de 85 steek, deze op de relais 0v geeft. Die kan toch niet zomaar verdwenen zijn?

_________________
Ford Galaxy Ghia 2.0 Tdci 140pk 02/2007 (daily ride)
Ford Escort Cabriolet 1.3 mk3 1985 op O-plaat
Mercedes 260 SE w126 2.6 1986 op O-plaat
Peugeot 205 CJ cabriolet 1.4 1989 op O-plaat

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Elek ramen - wederom vraagje schema
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 22:39 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
okee verkeerd begrepen.. ik dacht dat je bestuurders kant wel werkte maar bijrijders kant niet :P je bestuurders kant schakelaar in het algemeen werkt ook totaal anders als de schakelaars voor de bijrijderskant. dit omdat hij niet zijn aansluitngen moet meedelen aan de andere schakelaar als het ware.... dankzij dat kun je de schakeling niet maken zoals je wilt....

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling