doubleD schreef:
waarom een ouwe diesel? Ik zou een Fiat Panda kopen. Kost geen drol in aanschaf, onderdelen zijn goed verkrijgbaar en goedkoop, wegenbelasting is een lachtertje en dat ding is best zuinig voor een benzine. En als je hem na 3 maanden weer kwijt wil is de kans groot dat je binnen een week je kostprijs er weer uit hebt.
Wellicht heb je rationeel gezien wel gelijk. Zie mezelf echter niet zo snel een hele winter in een Panda rijden. Ouwe diesel kwam bij me op na wat bierviltjes rekenen en de gedachte 'laat ik dat ook eens proberen'. Dan weet ik ook waar ik normaal zo over loop te vloeken dat t eigenlijk tractormotoren zijn
ZeroLWD schreef:
geen Orion, maar ietsjes dichter in de buurt dan Portugal:
https://www.2dehands.be/v/auto-s/ford/m ... -d-de-1986
En nog een Mk7 1.8 turbo diesel, maar wat ik zo begrepen heb, kan je voor het verbruik veel beter eentje hebben zonder turbo
https://www.2dehands.be/v/auto-s/ford/m ... 00-td-1999
Die bovenste had ik al gezien ja. Opzich een kandidaat, staat alleen wel ver weg (wat voor import het wel minder aantrekkelijk maakt). Dat een turbo een minder begeerbaar alternatief is is voor mij een nieuwe. Designfoutje of is dat algemeen een dingetje dat turbo diesels minder efficiënt zijn (maar dan wel een beetje vooruit komen)? Ik weet vanuit de Land Rovers dat alles met een turbo op alle vlakken beter is dan die antieke NA rotatiepompen.