Wat is er tot zover al aan gedaan ? En handig om te weten, sinds wanneer doet ie het. Is het na een reparatie, of iets van onderhoud, of APK ? Een echte luchtmassameter zit er niet op. Dit injectie systeem K-Jetronic werkt met een luchtweger. De luchtweger heeft een stelschroef. Er zit een buisje/gaatje bovenop, waar je een inbussleuteltje in kan doen om hem af te stellen. Hier word o.a CO mee afgesteld. Deze word vaak ingedraaid voor de APK, om aan een laag CO te komen. Gevolg is wel, dat de motor geen optimale verbranding heeft, en de kans is aanwezig dat deze daardoor onregelmatig stationair gaat lopen. Ook de smoorklep (gasklep) heeft een stelschroef voor zijn aanslagpunt. Dit moeten beide op elkaar afgestemd worden. Wat belangrijk is tijdens die 2 afstellen, is dat je zeker bent dat je ontsteking 100% staat.
Dat buisje van de stelschoref van de luchtweger, moet ten alle tijden dat je NIET aan het afstellen bent, afgedopt zijn. Origineel hoort hier een rubber dopje op. vaak is dit weg, of vergaan. Hij kan hier dan valse lucht langs trekken, en dan krijg je hem ook niet 100% afgesteld. Als het dopje mist, plek het desnoods af met een stukje stevige tape.
Ook de inlaatspruitstukpakking is geen onbekend probleem bij de CVH, dat deze kapot is, en hij daar valse lucht langs trekt, dan kan daardoor de motor onregelmatig gaat lopen.
Als laatste hou je dan nog de koude-start injector over. Deze geven ook geregeld problemen. (Blijven hangen, lekken inwendig, of werken niet). Als deze zou lekken, komt er onbedoeld, meer brandstof in en daar kan de motor ook op reageren.
Ik heb eventueel alle documentatie en beschrijvingen van het complete K-Jetronic systeem. En kan eventueel het afstellen, heb zelf KE-Jetronic gehad in mijn RST (nagenoeg zelfde systeem, op de manier van onsteking werking na), en heb gewerkt aan diverse XR3i`s etc. Maar afstellen alleen, is geen garantie dat dat de oplossing is. Maar daar zit vaak veel in.
_________________ Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973 Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983 Ford Escort 1.3 C 1986 Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie" Puch MV50 1974 Harley Davidson Cagiva SST350 1979
|